Ezek a világ legkreténebb közlekedési szabályai
Biztosan vannak itthon is olyan közlekedési szabályok, amelyek vitásak, vagy a hátunk közepére kívánjuk őket. Nekem hirtelen a jobbkezes kereszteződések jutnak eszembe, azokat szívem szerint kiirtanám, és mindenhol legalább egy nagy ikszet festenék az úttestre. Aztán beszélhetünk még a véletlenül kint felejtett sebességkorlátozó táblákról is. Vannak azonban a világban egészen kretén dolgok is, a napokban az Autocar egyik cikke jött szembe egy csokornyi egészen válogatott kreténséggel, de ha már így alakult, akkor nem értük be ennyivel, és újabbak után kutattunk.
Ezeket a szabályokat amúgy érdemes lehet kategorizálni, hiszen vannak, amelyek valóban megmagyarázhatatlanok, vannak olyanok, amelyek vélhetően történelmi gyökerekkel rendelkeznek, és véletlenül maradtak velünk. És akad pár, amelyik nem is hülyeség.
Amikre nincs magyarázat
– Bár Mongóliában alapvetően az út jobb oldalán közlekednek, az autóparknak csupán 52 százaléka igazodik ehhez azzal, hogy bal oldalon van a kormány. Tehát szinte fele-fele az arány, ami azért tud kaotikus helyzeteket teremteni.
– Egyes amerikai államokban egyáltalán nincs műszaki vizsga, vagy annak megfelelő ellenőrzés. Az államoknak egyébként joguk van erről saját hatáskörben dönteni, így van, ahol korhoz vagy járműkategóriához kötik. Néhány államban viszont teljesen eltekintenek tőle.
– Hawaiin nyugodtan ülhetnek a platón is utasok, de csak tizenkét éven felüliek, és csak akkor, ha minden ülés foglalt. Sokak szerint veszélyes a gyakorlat, mások helyi sajátosságnak, hagyománynak tartják és mellette érvelnek.
– Alaszkában tilos kutyát szállítani a tetőn. Ezzel nyilván mélységesen egyetértünk, a kérdés inkább az, hogy mi lehetett a sztori, ami miatt ezt szabályba kellett foglalni?
– 65 mérföld per órás sebességnél (kb. 105 km/h) nem szabad kiugrani az autóból Kaliforniában. Ja, tök jó, 90-nél még egész biztonságos. Ugyanitt: nem szabad kocsiból lövöldözni állatokra – kivéve a bálnákat.
– Állatosból van még pár Amerikában, némelyik egészen abszurdnak hangzik: van, ahol nem utazhat gorilla a hátsó ülésen, máshol tilos őrizetlenül hagyni a birkákat a teherautóban, Kentuckyban pedig nem szabad engedni házi kedvencünknek, hogy autókat molesztáljon.
– A coloradói Denverben vasárnaponként nem szabad fekete autóval közlekedni.
– Dániában elindulás előtt ellenőrizni kell, nincsenek-e gyerekek a kocsi alatt.
– Kanadában nem szállhatsz be taxiba, ha büdös a szád.
– Costa Ricában nyugodtan piálhatsz vezetés közben, egy feltétellel: meg kell állnod, mielőtt berúgsz.
Történelmi örökségek
– Nem tarthatnak maguknál 110 fontnál, vagyis ötven kilogrammnál több krumplit az autóban Ausztráliában azok, akik nem tagjai a burgonyakereskedelmi szövetségnek. Ezt a szabályt 1946-ban hozták, és nem is olyan régen még érvényben volt. Nem tudni, most mi a helyzet vele.
– Franciaországban sokáig nemhogy megengedett, egyenesen kötelező volt a sárga fényű első lámpák használata. 1936-ig nyúlik vissza ennek története, és állítólag azért alakult így, hogy a katonák könnyebben megkülönböztessék a francia járműveket az ellenségesektől.
– Régen japánban csak olyan autót lehetett forgalomba helyezni, amelynek az első és hátsó lámpája külön kapcsolható. Ráadásul a hátsónak hátul kellett elhelyezni a kapcsolóját, hogy a sofőr mindenképpen ellenőrizze a helyes működést.
Nem is olyan hülyeség
– Ausztrália bizonyos részein, így például Új-Dél-Walesben kötelező bezárni az autót és felhúzni az ablakot (legfeljebb kétcentis rést hagyva), ha eltávolodunk legalább három méterre. Ezzel persze meg lehet előzni kellemetlenségeket, de a három méter kissé szigorúnak tűnik.
– Egyáltalán nem szabad enni vagy inni vezetés közben Cipruson. Oké, tegyük a kezünket a szívünkre, ki nem majszolt még el egy-egy szendvicset vagy csokit egy hosszabb úton? Persze ez is el tudja vonni a figyelmet az útról, különösen, ha leesszük magunkat. És legalább az egyik kezünket lefoglalja.
– A német autópályán tilos megállni. Még akkor is, ha kifogy az üzemanyag. Oké, ez így hülyén hangzik, hiszen ha elfogy a benzin/lemerül az aksi, fizikailag lehetetlen továbbmenni. Viszont egyértelmű az üzenet: legyünk már egy kicsit előrelátóak.
– Japánban tilos felcsapni a vizet vagy sarat a gyalogosokra. Mondjuk, máshol is taplóság, még akkor is, ha sok helyen szinte elkerülhetetlen a hepehupás úton, sűrű forgalomban.
– Svédországban a nap huszonnégy órájában kötelező világítást használni a járműveken, függetlenül az időjárástól, a napszaktól, vagy attól, hogy lakott területen belül vagy kívül haladunk. Ez amúgy egyáltalán nem hülyeség, itthon is ki lehetne küszöbölni vele sok problémát.
Források: Autocar, First Time Driver, Wilsons, CarWow