Ez volt a ‘80-as évek olcsó Lamborghinije
40 éves a Lamborghini Jalpa
1981 márciusában tartották a Lamborghini Jalpa premierjét, de a Genfi Autószalonon bemutatásra készülő prototípushoz valójában egy korábban legyártott, gazdátlan Silhouette adta az alapot. Ezt az autót alakították át a gyárban, majd fényezték bronz színűre, hogy elég látványos legyen az új belépőmodell. Ezzel az egésszel viszont már csak azért sem mentek túl messzire, mert a szériaautó is a 10 évvel korábban bemutatott Urraco rettentő közeli rokona.
Marc Deschamps, a Bertone stúdiónál rajzoló francia formatervező készítette a targa tetős Jalpa dizájnját, de a tervezési folyamatban részt vett a Lamborghini akkori feje és műszaki igazgatója, Giulio Alfieri is. 1982-ben került gyártásba a Jalpa, ami az Urracoval ellentétben már nem 2+2, hanem tisztán kétszemélyes utasterű modell lett és egyértelműen megérkezett a ‘80-as évekbe a modernnek ható műanyag elemekkel, a felniket pedig Athon prototípusból vették és alacsony profilú Pirello P Zero gumikkal szerelték.
90 fokos hengerszögű V8-asa teljesen alumíniumból készült, láncos, négy vezérműtengelyes motor, 4 darab Weber 42 DCNF ikerkarburátorral és 9,2:1-es kompressziós aránnyal. A 3,5 literes motor 7000-es fordulaton adja le 255 lóerejét és 305 Nm nyomatéka van. A Lamborghini szerint 6 másodperc alatt gyorsul 100-ra és 15,4 másodperc alatt futja a negyedmérföldes távot, a végsebessége pedig alulról karcolja a 250 km/órát.
Vezetési élményét különösen a Countach-hoz képest kedvelték, mert a 12 hengeres csúcsmodellel szemben sokkal jobb volt terelgetni és a kilátni is könnyebb a Jalpából, továbbá ezt nem nyűg használni a mindennapi forgalomban, egyedül az erős kezet kívánó kormányzásra panaszkodtak néhányan.
1988-ban 420 példány után ért véget a Jalpa karrierje. Ahogyan a Lamborghini nevezéktana hagyományosan megköveteli, úgy a Japla is a harci bikák egyik fajtájáról, a Jalpa Kandachiáról kapta a nevét. Egyúttal az Urus szabadidő-autó érkezéséig ez volt az utolsó V8-as motorral szerelt modelljuk, melyet akkoriban épp olyan gyors túragépnek szántak, mint most a behemótot. Hát, ennyire megváltozott a világ a nyolchengeres Lamborghini belépőmodell körül, ezért sokkal inkább kellemes gondolat a népszerű Gallardo sportautó elődjének tekinteni.
Így lesz gazdátlan egy Lamborghini, nézd meg a NAV telepén álló Aventadort!