Könyvajánló: Forma-1 az új korszak küszöbén
Egy sajtóesemény ebédjénél volt szerencsém Bertalan Zsolt szakkommentátor közelében helyet foglalni, ő mondta két kanál madártej között, hogy a Forma-1 a felszínen egyébként tényleg unalmas. Egyszerűen túl kiélezett a küzdelem ahhoz, hogy az avatatlan szem észrevegye, mi a franc történik azon kívül, hogy a Mercedes gyors, a többi autó meg nem. A sport tehát erőfeszítést, fókuszt követel a nézőtől, de (!) meg is hálálja, mert közelebbről nézve tényleg izgalmas nyüzsgés folyik a pályákon - és a fejlesztőközpontokban egyaránt. Az F1 hazai tótumfaktuma, Wéber Gábor (aki nálunk is rendszeresen publikál ugye) új könyve egyfelől teleobjektív, ami felfedi a nézők előtt a részleteket, de szerencsére nagylátószögű is, mert kiderül belőle, hogy a Forma-1 jóval több annál, mint amit a tévében látni róla.
A közönség az évek során úgy viszonyult a Forma-1-hez, ahogy apám a vasárnap délutáni futamokhoz: lassan elaludt rajtuk, ocsúdott, kiment a konyhába Kossuth-kifliért, aztán elfelejtett visszamenni. Nem vicc: az F1 globális, egyedi nézőszáma a kétezres évek közepe óta folyamatosan csökken, jó hír viszont, hogy ellenirányú tendencia is működik, a hű követők egyre inkább rácsavarodnak a sportágra, és összességében több időt töltenek a Forma 1-gyel, mint korábban. A könyv - főleg Gábor szakértelme miatt - nekik kötelező olvasmány, de ez önmagában nem mentené meg a szokásos sportkönyvek és almanachok sorsától - a gyors feledéstől. Legalább ennyire fontos, hogy a Forma-1 az autóipar látványkonyhája, ahol manapság borzasztó érdekes folyamatok zajlanak, amit a szerző könyörtelenül ki is használ: ezekre a változásokra húzza fel a könyv ívét, így nem ragad le a pályán, mint a lágy keverék és nem marad egysíkú.
A sportágban évtizedek óta érik már egy nagyobb léptékű frissítés, mert a teszetosza tyúklépéseket, a szabályzat és a Concorde-szerződés reszelgetését mindeddig könnyedén letörték a csapatok, akik borzasztó presztízst és előjogokat harcoltak ki maguknak, így kedvükre alakíthattak és vétózhattak tulajdonképpen bármit. A csapatok mellett azonban a Forma-1 atyja, az archetipikus üzletember Bernie Ecclestone is akadályozta a fejlődést. A maga idejében piszkosul ráérzett a televíziózásban rejlő potenciálra, és egy-kettőre a köztudat részévé tette az addig exkluzív úri szórakozást, saját őszülő gombafejét pedig gyorsan grid girl-mellek magasságában találta.
A könyv végigvezet ezen az időszakon, de közben az is világossá válik az olvasó számára, hogy ha nem vásárolja meg a jogokat az öregtől az amerikai Liberty Media, nem biztos, hogy a Forma-1 marginalizálódását meg lehetne állítani. 40 év alatt Ecclestone és az üzleti modellje is megaszalódott, mert nem volt képes elfogadni, hogy a világ és a szórakoztatóipar új irányba tart.
A könyvben arról is esik szó bőven, hogyan próbálják a modern tartalomfogyasztási módokhoz igazítani a sportágat, és hogy ez mennyire sikerül: az egyedi nézőszám a 2017-es 352 millióhoz képest 2018-ban 492 millióra ugrott, azóta viszont (a saját fejezettel bíró) koronavírusnak köszönhetően újra csökkenőben van - ebből viszont nehéz következtetéseket levonni. A nézőszám tehát úgy ahogy rendbe jött, és ha kis csúszással is, de a vezetőség a technológiai forradalom szükségességével is szembenézett: 2022-től teljesen új szabályrendszert kap a sorozat, ami az autóktól elkezdve a felfoghatatlan összegekkel operáló pénzügyekig az F1 gyakorlatilag minden aspektusát érinti.
Az autók átalakítása két irányból táplálkozik. Az egyik a fent már emlegetett iparági átalakulás, pontosabban a rohamléptékű villanyosítás, ezzel együtt pedig a belső égésű motorok fokozatos nyugdíjazása. Ez borzasztó méretű kihívás egy olyan sportág számára, aminek a dögös, hangos, benzingőzös maszkulin versengés a szexepilje. A változás elkerülhetetlen, hiszen a versenyistállók mögött álló gyártóknak nem csak reklámérték, de technikai laboratórium is az F1. Csakhogy mára már szinte mindenki elengedte a belső égésű motorokat, a kutatás-fejlesztési pénzek legnagyobb része az akkutechnológiába és a villanyhajtásba vándorol, emellett PR szempontból is kezd visszás lenni, ha az adott márka az óriásplakátokon az emisszió ellen harcol, miközben 100 millió dollárokat dob ki 100 kilométeren 80-100 liter benzint fogyasztó erőforrásokra.
Akit konkrétan a versenyzés nem érdekel, az éppen ezt a részt fogja értékelni a könyvből, mert megjelennek azok az irányok, amerre az F1, vele együtt pedig az autóipar haladhat. A következő évek versenyautó-felépítése mellett a különböző technológiákat is részletesen bemutatja a szerző, de azokat a jövőben releváns megoldásokat is (pl. bioüzemanyagok előállítása, a levegőben lévő széndioxid felhasználási lehetősége, additív gyártástechnológiák), amik az emberiség életét is befolyásolni fogják.
A másik ok, ami miatt 2022-től teljesen új alapokra helyezik majd a versenyautók tervezését, az épp az F1-es autók eddigi építési elve: a különböző szárnyak és karosszériaelemek erős turbulenciákat és vortexeket hagynak maguk után, ami megnehezíti az előzést. Emiatt (is) aludtak el az emberek, és emiatt kellett olyan félmegoldásokhoz nyúlni, mint az előzést megkönnyítő DRS (nyitható szárny) és társai. De nem csak az aerodinamika kap saját fejezetet, az autó többi részét (gumik, hajtáslánc, stb.) is legalább ilyen részletesen tárgyalja a könyv. És itt van Gábor nagy bravúrja: a műszaki terminusok, aerodinamikai illusztrációk, a sportpoilitikai szálak és az aktuális csapatinfók nem kuszálják össze a szöveget, közepesen nehéz, de érthető technikai olvasmány marad, így egy fókuszt követelő, mégis nyugodt közegben, közvetlenebbül lehet követni általa a mondanivalót és magát a Forma-1-et is.
A szerző a versenyzésre torzult, hardcore fanoknak is hagy falatot bőven: olyan figurák, főmérnökök, csapatfőnökök és szponzorok nevei záporoznak, amikről a mezei nézőnek fogalma sincs, de a csapatok közti dinamika megértésében meghatározóak. A könyv koronája pedig az utolsó fejezet, amitől a laikusok ültükben megszédülnek, de vigyázat, a versennyel kelők-fekvők sok-sok csík heroint látnak majd a lapokon: időmérők, futamok és döntő mozzanatok telemetriai elemzései ezek, kormányelfordulásokkal és pedálszögekkel, belépő és kilépőívekkel - a versenyt leíró Braille-írás ez, értő olvasóknak.
Wéber Gábor Forma-1 az új korszak küszöbén című könyve kedvezményesen megvásárolható a Totalcar webshopjában.