Hat dolog, amiért csodálatos, ha leverik a tükrödet
Ott áll a ház előtt a kocsi, mennél a gyerekért az edzésre. Hoppácska, nincs tükör. Illetve van, de csak részlegesen. A belső vázszerkezet, benne a tükörtartóval, mozgatómotorral együtt megmaradt. Előrefeszítve áll. A tükörlap valahol elöl az aszfalton, nyilvánvalóan valaki kikerülés közben törte le.
Sajnos az utcánk túl széles. Általában a népek az út szélességéhez lövik be a tempót, szóval ez hiába kertváros, a 70 km/h teljesen általános sebesség, de napi szinten mennek többel is itt. Nem baj, az a lényeg, hogy a rendőröket nem zavarja. A szélesség másik csapdája, ha valaki lát egy parkoló autót az oldalán, de jönnek szembe, beindul az itt még elférek-ösztön. Lehetőleg index nélkül, hogy váratlanul is érje szerencsétlen szemből érkezőt. Általában a népek elhiszik, hogy ők voltak ügyesek, de valójában a szembejövő fékezett. Hát, most nem volt ügyes, talán kicsit félrehúzta a kormányt, a tükör meg repült. Sajnos a XXI. századi ember életébe nem fér bele, hogy megálljon két másodpercre, és elengedje a szemből érkezőt, akinek amúgy elsőbbsége lenne a KRESZ szerint. KRESZ? Ki nem szarja le?
A sötétben a szétrepült darabok közül mást nem volt esélyem megtalálni. De később az autó mögött, a fűben meglett a burkolat maradéka is. Azt valaki behajította oda, hisz pont a másik irányba kapta a pofont a tükör.
Érdekes, hogy nem lettem ideges, a feleségem jobban kiborult, pedig nálunk nem ez az alapfelállás, hanem az ellenkezője. Esetleg mindketten idegesek leszünk. Miközben a lelkemet elöntötte a béke, összeszedtem, miért is csodálatos, hogy így esett.
1. Végre történik valami!
Gondolj bele, egy Toyotám van. Nincsenek csikósi megaszívások veterán járművekkel, nem gyűjtök hidrós Citroëneket, nem mániám a V8-as benzines Chrysler Voyager. Ez az Auris csak megy, az egyetlen probléma az volt vele eddig, hogy nekiment a Köki Pláza bejáratának. Az ciki volt, szaladgálás, telefonálgatás, megfelelő szakemberek felkutatása, stb. De egy tükör? Veszel egy bontottat, leszereled a régit, fel az újat, és kész. Mivel itthon tíz Aurisból hat ilyen színű, jó eséllyel indultam a komplett tükör keresésére.
2. Megtanulod elfogadni a veszteséget
Gondolom, most mindenki azon agyal, hogy hagyott-e névjegyet a szélvédőmre tűzve a tettes. Dehogyis. Valójában senki sem agyal ezen, mert ilyesmi fel sem merül. És be sem csöngetett, hogy: bocsika, a házatok előtt álló egyetlen autó véletlenül nem a tiétek? Kifizetném a tükröt.
Ám külföldön élő Facebook-ismerőseim megnyugtatnak, hogy ez pontosan ugyanígy van náluk is. Sőt, Scheerti szerint a németeknél elég súlyos a retorzió, ha nem hívsz rendőrt (az sem elég, hogy ott hagyod a számodat), akár hat hónapra ugorhat a jogsid. De többnyire ott sem kapják el az embereket, nem lehet minden tükör mellé zsarut állítani.
Vagyis csak annyi történt, hogy beértük a fejlett Nyugatot! Hát nem csodás?!
3. Rájössz, milyen klassz szerkezet és mennyire nélkülözhetetlen a tükör
Egy ilyen kis malőr kiváló alkalom arra, hogy megismerkedj a tükör belső szerkezetével. Apám, egy ilyen lényegtelennek tűnő alkatrész mennyire jól van megcsinálva! Ahogy az a tükörlap bekattan a motoros mozgatású tartóba! És most szembesültem vele, hogy fűtött a tükörlap. Valamiért nem is törtem ezen a fejemet, nem igazán volt rá szükség, télen garázsból indul az Auris. Maga a vázszerkezet egy műanyagipari csoda: precíz gyártású, masszív, de könnyű. Három csavar tartja a talapzatot, ami a becsukható szerkezetet tartja, ez szintén műanyag. Micsoda erős anyag kell ide, régen ezek általában alu öntvényből voltak. Eszméletlen sokat ki kell bírnia, ezt az ütést sem sínylette meg.
Ám addig is kellett valami, mert bal oldali tükör nélkül tényleg pokol Budapesten közlekedni. Végül gyorskötegelőkkel rögzítettem a műanyag vázon a kissé pókhálós, de eléggé egyben lévő tükörlapot. Arra a kis időre. Ha kicsit behúzom a nyakamat, és lefelé kukucskálok, egész jól látok benne.
4. A vadászat élménye!
És most le kell vadászni a megfelelő tükröt. Bár sok ilyen Auris van, épp mindenhol ezüst színűek a bontott tükrök, de én nem vagyok az ilyen dizájn híve. Máshol van, de csak párban adják. Ahol pedig van bal tükör, sötétszürke is, de 250 kilométerre, postázni kell, satöbbi. Vagy Budapesten van, de 25 rugó. Végül kis turkálás után megvan a megfelelő elhelyezkedésű, színű és árú tükör. Egy hős vagyok! 15 rugóért.
5. Új embereket ismersz meg
Természetesen nem a Rózsadombon van a bontó, de egy csoda a hely, ahová el kell érte menni. Ha megnyúznak sem tudnám elmondani, pontosan merre jártam, csak mentem a navi után, vasúti sínek mellett, erdő szélén, végül földúton, egy gyaníthatóan áfa-, szja-, kiva- és vám-szabadterületen működő, tökéletesen zárt ipartelepre. Az ember kedves, ha bármi kell, csak hívjam.
6. Feszegetheted a határaidat
Utálok minden olyan szerelést, ahol patentokkal kell bajlódni.A rohadék autógyártók legszívesebben a motort is patenttal raknák be, ha lehetne. Mindig eltörnek, ha nem tudod, hol vannak. Ajtópanelt végképp gyűlölök leszedni. Amikor megnéztem az első utamba akadó Auris-tükörcsere videót a Youtube-on, látszott, hogy ezt nem lehet megúszni, mert hiába van a tükröt tartó három csavar egy külön kis műanyag burkolat alatt, az elektromos stekkert sikerült az ajtópanel mögé rakni, gyaníthatóan a gyorsabb gyártás miatt. Hívtam kedvenc közeli autószerelőmet, nem ért rá. Nincs más, megcsinálom.
A művelet nem bonyolult, ki kell szedni az az ablakemelő gombokat tartalmazó egységet, levenni az ajtóbehúzó burkolatát, illetve a belső kilincs mögötti takaró elemet. Kicsavarni a csavarokat, majd az ajtópanelt a jobb alsó sarkánál kezdve leemelni. Könnyebben ment, mint hittem, és a patentok is jól bírták. Éppenséggel ennyi elég is lett volna, a kilincset nem kellett volna kijátszani a panelből, mert a stekkerhez már elég jól hozzá lehetett így is férni. Viszont sikerült a magassugárzót kilöknöm a helyéről, miközben a párazáró fóliát lefejtettem – mivel a megcélzott stekker a fólia alatt van.
Nem baj, leszedtem a panelt teljesen. Aztán kitekertem a tükör három tartócsavarját, és már mehetett is be az újonnan vett, színazonos tükör. A kábel befűzése egyszerű, stekker össze. Ha már így alakult, a párazáró fóliát finom hőlégfúvózással ragasztottam vissza a fekete ragacsra, ami a hideg miatt eléggé megkeményedett. Visszaraktam a csipogót a helyére, és már mehetett is vissza az ajtópanel. Tulajdonképpen az egész megvolt egy óra alatt, úgy, hogy közben a fotózgatással is szórakoztam. És egyetlen patent sem törött!
Egyszer Novoth Tibi azt írta valamelyik cikkében, hogy már egy alapos mosás után is úgy érzed, hogy jobban megy a kocsi. Ez az elmélet fokozottan igaz a külső tükör cseréjére is, mintha megújult volna az Auris. És a leveréstől az új tükörig megvolt 24 órán belül, cakk-pakk. Ez azért nem rossz, de kellett hozzá az is, hogy ne bordó vagy fehér legyen a kocsink, és itt Budapesten minden egyszerűbb. De hogy közben ilyen személyiségfejlődésen menjen keresztül az ember!
Hát nem megért 15 ezret?
...dögölj meg, te gyökér.