10 dolog, amit szerettem az AMTS-en
10. Csajok
Erről lehet vitatkozni, de a tuningshow-nak történelmi részei. A tendencia egyértelmű, a vége az lesz, mint a Formula-1-gyel, de most még nem ott tartunk.
9. Ikarusok
A poraiból hol főnixmadárként feltámadó, majd újra tetszhalottá való legendás magyar buszmárka a legszebb éveit idéző darabjait vonultatták fel lelkes gyűjtők és restaurátorok. Volt itt minden a klasszikus farostól kezdve a speciális repülőtéri célszerszámig.
Számomra a leginkább lenyűgöző darab az egyetlen példányban készült 556-os emeletes busz volt, 1968-ból. Különlegessége, hogy egy hölgy, László Anna tervezte, aki a show megnyitóján mesélt is a típus születésének körülményeiről. Két különálló buszból építették össze, majd a magassága miatt csak Pécsett tudták forgalomba helyezni. Itt egészen 1976-ig közlekedett, mivel Budapesten sok helyen egyszerűen nem fért volna el. Manapság gyönyörű restaurálva a márka büszkesége és nagykövete.
8. Drifterek
Egész hétvégén tartott a drifterek edzése és versenye, amit folyamatosan tömött lelátók előtt tartottak, évek óta az egyik legnépszerűbb program a kiállításon. Aki akart, némi pénzmagért cserébe a drifttaxik segítségével ki is próbálhatta, hogy milyen érzés profi pilóták mellett-mögött többszáz lóerővel gumit égetni és közben egy centit sem haladni egyenesen. A két legőrültebb vas Ámon Olivér S600-as bálnamercije és a #junkbuilds brigád még egy fokkal betegebb 300+ lóerős Nissan Serena kisbusza volt. Ők a taxisok táborát erősítették, és remekül jelzi, hogy mekkora igény volt erre, hogy szó szerint pörögtek egész hétvégén, mint a ringlispil.
7. Kidolgozott részletek
Az ördög a részletekben rejlik – tartja a mondás és ez a tuning világában hatványozottan igaz. A legapróbb részletekig kidolgozott megoldásokban akár napokig el lehet merülni, ahogy az a galériában is látható.
Krómozás, kézi megmunkálás a legeldugottabb helyeken is, rengeteg munkaórát beleölve a tökéletességig fejlesztve a megálmodott designt. Ezen a ponton válik el egymástól az igazi fanatikus és a műkedvelő.
6. Egyedi autós cuccok
Elképesztő ötletességgel megvalósított használati és dísztárgyak tömkelege árasztotta el a Hungexpo csarnokait. Sok esetben ipari hulladékból rendszámtáblákból, rozsdás vasdarabokból, motorblokkból, hengerfejből alkotott műtárgyak színesítették a vásári palettát. Aki akar, hazavihetett asztali lámpától kezdve dohányzóasztalon át benzinkútig gyakorlatilag bármit, igazából csak a tárcánk vastagsága szabhatott határt. Az egyik árusnál láttam például rozsdás vaslemezbe gravírozott Trabant és egyéb típusok emblémáit viszkisüveg talapzattal, ami asztali lámpaként funkcionált, az egyedi igényeknek csak a képzelet szabhat határt. Sokkal jobb vásárfiának tűntek, mint egy huszonharmadik nyakbaakasztó vagy az unásig ismételgetett, kínos poénokat durrogtató matricák.
5. Filmsztárok
Jónéhány filmekből ismert autót kiállítotak, a mozis és TV-s világ színe-java dekkolt katonás rendben egymás mellett a standon. K.I.T.T., Bumblebee, General Lee, Starky és Hutch, Vissza a jövőbe? A felsorolás nem teljes, az igényesen megépített replikák egymás mellé parkolva nagyon adták.
4. Installációk
Az ilyen kiállításokon titkos személyes kedvenceim az igényesen megalkotott installációk, egy-egy, az aktuális autóhoz kapcsolódó témát, szituációt megmutatva. Számtalan példát láthattunk erre, de talán a német vonal volt idén ezen a téren a legerősebb, azok közül is a Volkswagen-csoport termékeire épülve.
3. Poénok
A kellőképpen elborult matricák, figurák, apró gegek megfelelő helyeken elhelyezve sírva röhögős pillanatokat tudnak okozni, nem volt ez másként idén sem. Sorostól kezdve mesefigurákon át bármilyen beteg dolog előkerült. Nyilván nem növeli a teljesítményt, mint egy KKK turbo, de röhögni bármikor jólesik.
2. Ritka vasak
Platós Volvo? Kupé Dacia? Emeletes Ikarus? Nem ütött be a cucc, egyszerűen minden csarnok rejtett valami különleges darabot magában.
Az 1954-es Volvo 444 pickupból például összesen 1500 darab készült, ehhez képest szinte tömegterméknek bizonyul a Dacia 1410 sport, amit a román Motorsport Szövetség kérésére barkácsoltak össze, közel ötezres darabszámban. A barkács módszereket szó szerint kell érteni: annyira kisipari módszerekkel készült, hogy a hátsó ablak valójában egy első szélvédő, látszanak a kasztnin vágások nyomai, a B oszlopon a hátsó ajtók zsanérjai, toldások itt-ott, mi nem is sorolom tovább...
De ide tartozik az a '62-es GAZ13 Csajka is, amit a háború elől menekítettek ki a Krim-félszigetről, két nappal a harcok kezdete előtt. Igaz, hogy a gazdája már modernizálta, ha már valami modernebb cirkáló helyett ezt választotta mindennapi társának: a klíma, a házimozi rendszer, a motoros függöny és természetesen a motoros vodkatartó sem hiányzik belőle.
1. Tofu garage, Toyo stand
A német legények idén is hozták a színvonalat a Toyoval karöltve: 1001 lóerőre húzott Audi RS, mint étvágygerjesztő, majd a többiek: Rocket bunny szettes Gt86, Porsche Cayman vagy a kereklámpás, Datsun nózijú Nissan Silvia14, ami önmagában mestermű?
Kei Miura, az ész a Rocket Bunny/Pandem mögött nemigen nyúl mellé: minden típus átalakító szettjéhez lézerrel letapogatott 3D modellezés után fognak hozzá, nagyrészt ebből és a jó ízlésből tevődnek össze mesteri aerokittjeik, amelyekhez csak csúcsminőségű anyagokat használnak, leginkább a japán autótervezés tradícióit felhasználva.
Instant magömlés az itt kiállított összes típus mind annak ellenére, hogy talán látványosabb darabok akadnak, igényesebb és átgondoltabb építések nem nagyon. Minden feszes vonalban fut, gyönyörű munkák, biztosan hetekig izzadt a tökük, mire ezeket összehozták – ilyen az, ha pénz nem számít és van ötlet is mellé.