Senki nem szeret a fa alatti parkolóhelyre állni. Most nem úgy általánosságban van szó a fákról, hanem ez egy konkrét fa, nevezzük a Fának. Semmi különös nincs benne, egyszerű juhar, mondhatni átlagos. Nem is látványosan terebélyes, a kidőlésétől sem kell tartani, egyszerűen csak ott lakik a strucc. Mármint valószínűleg strucc lehet a tettes, mert a fa alá parkoló autóknak a teteje és az oldala van végigfosva, viszont a parkolóhely fölé nyúló ágak nem elég vaskosak ahhoz, hogy egy ilyen tűzerejű madarat elbírjon:

Szóval amióta itt lakom, figyelem a környék faunáját - a madárvilág elég rendben van, télen a madáretetőn 11 fajt számoltam meg, illetve pár utcával arrébb lakik egy fülesbagoly is, de ilyen tekintélyt parancsoló ürülékhalmot egyik általam ismert fajról sem feltételezek. Szóval vagy Guttalaxon nevelkedett strucc, vagy visszatért a fosófantom, a lényeg, hogy a Fa alá csak végső esetben parkolok.

Például akkor, amikor az Opel alatt kiszúrtam egy tócsát - pakolás közben feltűnt, hogy egy folt terjed a kövön. Nem kellett sokáig keresgélni, a kiegyeníltőtartály a minimumon, a termosztátház tetejébe futó cső csatlakozója pedig beletört a furatba. Az F Astrán ez még egy egyenes csatlakozó fémből, a G-nél már műanyag és L alakú, a törése ismert hiba.
A sikertelen ragasztási kísérlet után végül belehajtottam egy csavart, ledugózva ezzel - nem hosszútávú megoldást kerestem, hanem csak annyit, hogy ne legyen gond, míg átgurulok Lacihoz, akinél két nap múlvára volt időpontom - tulajdonképpen jól is jött ki, hogy éppen az egy hónapja leegyeztetett éves nagyszerviz előtt történt. Alapból csak tervszerű megelőző karbantartás miatt mentem volna: olaj, szűrők, vízpumpa, komplett vezérlés, illetve egy alapos átnézés és egy polír a fényszórónak, hogy műszakin ne legyen feszkó. Mert az látható volt, hogy a lejáró covid-műszakik miatt dzsihád lesz a vizsgaállomásokon, a közúti pénzbeszedő részleg pedig hülye lenne nem kimenni aratni.
Akinek 2020-ban járt le a műszakija, az lényegében két évet ki tudott bekkelni az autóra költés nélkül, és mivel felütötte fejét az általános córesz, ne legyen senkinek illúziója, tömegek spóroltak az autón. Egy hazai átlagba passzoló 15 éves, teljesen jellegtelen, olcsón fenntartható, általánosan megbízható típussal is simán kijöhet, hogy a végelszámolásban benzinnel együtt ez egy havi 50 ezres költség. Az pedig már olyan tétel, amin lehet fogni - ha megspórolsz egy műszakit, akkor már 20 rugóval beljebb vagy, ha kimozgod a rohadó sárvédőt is, újabb 150 marad a zsebben, oldalanként. Bonyolultabb autón meg sokkal többet, és ekkor még nem köszönt el sem az adblue rendszer, se a katalizátor, se a kettőstömegű, se a magasnyomású üzemanyagrendszer, se más jóságok. Legalábbis ezzel magyarázom, miért van az az érzésem, hogy az utcán látható autók nagyságrendileg lefingottabbak, mint két éve.
Valami hasonlóról mesélt Laci is a szervizben, mikor végigbeszéltük, hogy mit cseréljenek ki, és miket nézzenek át. Tőle tudtam meg, hogy az L alakú csőcsatlakozót jól ismerik, annyiszor cseréltek már emiatt termosztátházat, hogy elgondolkoztak, legyártatják fémből, csak pont az L kialakítás miatt az esztergályos nem vállalta. Ha egyenesre cserélik, a cső nem ér a termosztátházig, külön pedig nem árulják a 10 forintos alkatrészt, meg kell venni a komplett házat.

A szerviz előtti pár napot persze a Fa alatt töltötte az autó, és alaposan szét is bombázta a strucc, úgyhogy a mielőtt vittem volna Laciékhoz, megálltam a mosónál. Annyit tudok a titokzatos madár étrendjéről, hogy szimplán vízzel nem jön le, valami keményebb oldószerre van szüksége. Amióta elfogyott a rovaroldóm, általában felnitisztítóval előkezelem, majd felváltva a kefe és a gőzborotva. Utálatos dolog, nagy felületen szétterülve, amikor Balló Marcinak panaszkodtam, jelezte, hogy ők találtak már erre egy csodaszert, és ígért is belőle pár decit, termékminta jelleggel.

Utólag már sajnálom, hogy végül nem jött össze annak idején a Nagy Madárszar Teszt, amin azt vizsgáltuk volna, hogy melyik madáfaj ürüléke a legdurvább a fényezésre nézve. Hogy hol akadt el az ígéretes projekt, már nem emlékszem, talán a különböző madarak ürülékének a beszerzésén és katalogizálásán tört meg a lendület, a végén pedig másfél évig kerülgettünk egy doboznyi felszeletelt Audi motorháztetőt, míg Nyegleo valami lomtalanítás ürügyén ki nem dobta. A madárürülék fényezéspusztító hatása nem szimpla autós mítosz, mint a traffipax ellen védő CD a visszapillantón, hanem tény. A madárszar egyébként nem is igazán pontos megnevezés, hiszen a fehér trutymó technikailag a vizeletük, a közte lévő sötét foltok a bélsár, amit egyben lök ki. És a madár vizelete technikailag húgysav (ezért fehér), és ahogy a nevéből kiderül, nem a fényezés barátja. Valószínűleg vannak szintek, például a kormorán legendás arról, hogy tulajdonképpen akkusavat kormol, ezért van, hogy azok a fák, amiken szeretnek időt tölteni, viszonylag hamar kipusztulnak.
Szóval pár jótanács:
- Ne állj a Fa alá.
- A madárürüléket ne hagyd rajta az autón.
- Ha covid-műszakival jársz, jelentkezz be mielőbb vizsgára.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
