A jövő 80 éves teherautója, ami igazából pavilon

A GM Futurliner sztori

2023.01.08. 06:33
3 hozzászólás

Képzeld el az Egyesült Államokat az 1930-as évek végén: a szesztilalom még alig ért véget, pár éve tombolt a nagy gazdasági világválság, az emberiség pedig egy soha nem látott méretű, pusztító háború felé robog megállíthatatlanul. Megannyi esemény és változás, mindössze pár rövid év leforgása alatt. És ha ezek után nem tudtad elképzelni, hogy mi jöhet még, ebben a pillanatban meglátsz az úton 12 darab, piros-fehér art déco szobrot közeledni.

A huszadik század első fele nem volt egyszerű időszak a világ számára. Először megtépázta az első világháború, ami olyan pusztítással és veszteségekkel járt, ami előtte elképzelhetetlennek tűnt, majd a vége után alig tíz évvel hatalmas világválság sújtotta az embereket. Az 1929-ben kirobbanó gazdasági recesszió az Egyesült Államokban volt a legsúlyosabb, amit Roosevelt 1933-as New Dealje kezdett fokozatosan csökkenteni. Úgy tűnt, hogy a terv működik, gazdasági növekedés kezdődött.

Kapcsolódó
Ilyen egy igazi autóipari válság

Ilyen egy igazi autóipari válság

Amerikában tíz év alatt lett több autó, mint fürdőkád, bár fürdőkáddal nehéz melóba járni. Aztán jött a pofára esés, nem is akármekkora.

Akkoriban az USA vezetése taktikát váltott, és úgy döntött, hogy több információval látja el a polgárokat a válságkezeléssel és az intézkedésekkel kapcsolatban. Így tulajdonképpen két legyet ütöttek egy csapásra: egyrészt tényleg javult a gazdaság, másrészt az emberek előtt is határozott, valódi megoldásokat kínáló szervezetként tudtak tetszelegni. Az eredmény teljes siker, hiszen a gazdaság a 30-as évek végére megerősödött, a munkanélküliség drasztikusan csökkent és a közhangulat is óriásit javult.

A hangsúly a jövőre került, mert arra ugyebár mindig mindenki kíváncsi, de azt még ki kellett találni, hogy miként tudják a jövőt érdekesen tálalni, óriási tömegeknek. Így került a képbe a világkiállítás. Ekkor már bőven nem volt új műfaj ez, hiszen az elsőt 1851-ben rendezték, tehát az embereknek is volt némi fogalma róla, hogy mire számíthatnak: nagy tömegeknek bemutatott nemzetközi újdonságokra.

El is érkeztünk az 1939-es, New York-i világkiállításhoz, ahol annyit csavartak a dolgon, hogy nem csak létező újításokat ünnepeltek, hanem próbálták előre vetíteni a jövőt. Minden idők második legnagyobb amerikai világkiállítása a The world of tomorrow, azaz a holnap világa nevet kapta. A világkiállítás mellett létezett a Parade of progress, vagyis a haladás parádéja, amit nem először rendeztek meg, és tulajdonképpen egy roadshow volt. Ezt amúgy a General Motors-nál találták ki, középpontját olyan járművek adták, amik annyira színpadiasak és meghökkentő külsejűek lettek, hogy simán ellopták a rivaldafényt a roadshow-n kiállított, fő attrakciónak szánt tárgyak elől is.

A haladás parádéjának ötlete Charles Kettering, a GM akkori vezető mérnökének fejéből pattant ki az 1933-as chicagói világkiállításon. Azt gondolta, miért ne lehetne egy kiállítással körbeturnézni az egész Egyesült Államokat. Ehhez azonban kellett valami, amire még azelőtt felfigyel mindenki, hogy tudná, miről van szó. Az első Parade of progress-t 1936-ban rendezték, és először nyolc, Streamliner nevű, egyedi teherautót készítettek a kiállításhoz. Azonban a közeledő, 1939-es világkiállításra ennél is nagyobbat akartak gurítani, így a Streamlinereket lecserélték valami sokkal feltűnőbbre. Ez lett a GM Futurliner, az egyik legmenőbb teherautó - vagy valami olyasmi -, ami valaha készült.

A tervezéssel Harley J. Earlt, a General Motors akkori vezető tervezőjét bízták meg, akinek egyébként olyan, úttörőnek számító autók fűződnek a nevéhez, mint például a Buick Y-Job. Gyakorlatilag tökéletes munkát végzett: a Futurliner formáját olyan zsenialitással rajzolta meg, hogy még ma sem tűnik öregesnek, akkoriban pedig valószínűleg tényleg olyan lehetett, mintha valami óriási időgéppel küldték volna vissza a jövőből.

A 10 méter hosszú és 2,4 méter széles, 3,5 méter magas, piros-fehér Futurliner arányai furcsák: a szélességéhez képest magas, amire a szabályos ívek és hosszú egyenesek is rátesznek egy lapáttal. A vezetőfülke is hatékonyan magasítja optikailag, hiszen olyan, mintha egy külön torony lenne az autó tetején, ami ráadásul jóval keskenyebb, mint a kaszni többi része, szélvédője pedig félkörívet formáz.

A forma többi részét is az ívek és egyenesek ügyes összhangja határozza meg: például a hátulja leginkább a Mallard gőzmozdony aerodinamikus elejére hasonlít leginkább. Az alsó rész feketéje a mai SUV-k optikai hasmagasság-növelő trükkjét idézi, a lökhárítóknál némi dodzsemes beütéssel. A hatalmas, krómozott oldalsó betéteknél már csak a komikusan gigantikus méretű GM-logó a feltűnőbb, de nem nehéz elidőzni a Futurliner többi csodálatos részletmegoldásánál sem. Tehát van benne némi mozdony, egy kis Airstream lakókocsi, némi busz és egy csipetnyi teherautó is. A végeredmény mégis valami egészen egyedi, máshoz nem hasonlítható dolog, ami igazából egy mozgó, art déco szobor.

Ajtóból sok van rajta, és egyik se szokványos: a vezetőfülkébe a kaszni első negyedeinél lévő, szinte észrevehetetlen ajtókon lehet bejutni, de ennél is különlegesebbek a raktér ajtajai: mivel egy mozgó pavilonról van szó, a Futurliner oldalai több méter hosszan, egyben kinyithatók, így kerül elő maga a kiállítás. Összesen tizenkét Futurliner készült, mindegyikbe más attrakciót terveztek. Volt olyan, amiben egy Allison J-35-ös sugárhajtóművet mutattak be, de olyan is, amiben a még kísérleti stádiumban lévő mikrohullámú sütőt vagy épp a sztereó hanghatást prezentálták.

A tizenkét Futurliner életében kevés pihenés adódott: a Parade of progress keretein belül minden évben 150 helyszínre vitték el az újdonságokat 1940 és 1956 között. A konvojt 32 másik jármű kísérte, és minden kitelepülésnél egy hatalmas, Aer-o-Dome fantázianevű sátor köré táboroztak le, amiben egyszerre akár 1500 látogató is elfért. Becslések szerint összesen nem kevesebb, mint 13 millió ember nézte meg a parádét, ami annak tükrében különösen nagy szám, hogy csak az Egyesült Államokban és Kanadában turnéztak.

Vezetni is nagy kihívás volt a Futurlinereket: a sofőröknek a kezdeti verziókon egy teljesen íves üvegkupola alatt, pokoli hőségben kellett dolgozniuk. Ezt a későbbi változatoknál úgy oldották meg, hogy a kupolát így ívelt szélvédőre és hagyományos tetőre cserélték, illetve egy légkondit is beépítettek. Mivel előre és hátra is dupla kerekeket szereltek - amikre a US Royal gyártott egyedi, fehér falú gumikat -, mindenképpen szükség volt kormányszervóra is, hogy a 14 tonnás teherautóval fordulni is lehessen. Mivel a technológia még gyerekcipőben járt, a szervó rendszeresen elromlott, aminek a javítása se lehetett egyszerű feladat.

Az első verziókba két darab, egyenként négyhengeres dízelmotort szereltek, manuális váltóval, a végsebesség maximum 64 km/h lehetett. Később a dízelmotorokat egy katonai GMC benzinesre cserélték, amihez egy rendkívül bonyolult váltórendszer társult: egy kétsebességes manuális váltóhoz kapcsolódott egy négysebességes Hydramatic automata. A végsebesség így már a 80 km/h-t is elérhette, de lássuk be, nem a tempón múlt a siker, hanem a látványon.

Az utolsó Parade of progress-t 1956-ban rendezték, a Futurlinereket pedig ezután a General Motors Michigan állam rendőrségének adományozta. A legtöbb darab valószínűleg sajnos az enyészeté lett. A jelenlegi információk szerint négy Futurliner maradt meg, ezek közül három ráadásul menetképes állapotban, ami mindenképpen figyelemre méltó, hiszen utoljára 1956-ban használták őket a saját feladatukra. A 3-as számút 2014-ben restaurálták, méghozzá az eredeti, Power of the air age kiállításával együtt. A 11-es számúról azt lehet tudni, hogy még 2006-ban gazdát cserélt, elképesztő 4,1 millió dolláros, vagyis több mint 1,5 milliárd forintos áron.

Reméljük, ez a pár darab már örökre megmarad, hiszen ezek a teherautónak álcázott, szoborszerű pavilonok egészen lenyűgöző szeletei a történelemnek. Amilyen zsenialitással és stílusérzékkel rajzolták őket, szinte hihetetlen, hogy már több, mint 80 évesek.

Az oldalról ajánljuk

2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
  • Hírek

2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján

Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.

április 8., 12:38
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
  • Hírek

A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett

Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.

április 8., 07:10
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
  • Hírek

A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt

Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.

április 8., 06:03
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
  • Hírek

Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot

Várnak, helyzetet értékelnek.

április 8., 09:23
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

5 órája
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
  • Hírek

Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)

Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!

április 8., 09:42
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
  • Hírek

Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!

A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.

április 8., 08:29
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
  • Hírek

Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik

A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.

április 8., 11:13
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
  • Hírek

Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított

Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.

április 8., 13:31
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
  • Hírek

Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!

Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.

április 8., 14:31
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
  • Hírek

India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja

Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.

április 8., 15:37
Bérelt helye van a konditerem előtt
  • Tesztek

Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1

Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.

április 8., 06:02
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
  • Hírek

Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5

A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.

április 7., 09:54
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
  • Hírek

Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája

A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.

április 7., 06:12
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
  • Hírek

Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!

A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.

április 7., 11:07
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
  • Hírek

Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is

Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.

április 7., 17:46
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
  • Hírek

Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert

Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.

április 7., 15:44
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
  • Hírek

F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?

A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!

április 7., 17:07
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
  • Hírek

Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában

Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.

április 7., 13:09
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
  • Hírek

Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját

A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.

április 7., 14:15
Pappas Auto 2025 Hunyadi út
  • Magazin

Pappas Auto 2025 Hunyadi út

április 8., 13:52
Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.
  • Tesztek

Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.

április 8., 14:54
Ford Ranger Super Duty - 2026.
  • Hírek

Ford Ranger Super Duty - 2026.

április 7., 14:01
F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj
  • Hírek

F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj

április 7., 15:28
Bemutató: Audi A6 Avant
  • Tesztek

Bemutató: Audi A6 Avant

április 7., 12:44
Kigyulladt villanyautó Kajászón
  • Hírek

Kigyulladt villanyautó Kajászón

április 7., 15:00
Garage 54 Lada XXL
  • Hírek

Garage 54 Lada XXL

április 7., 12:12