Az autónánia posztok általában valami korosodó, kicsit szerencsétlen típusról szoktak szólni, amire éppen lenne pénzünk, de belevágni egy újabb problémás polgárpukkasztó projektbe annyira azért nincsen ingerenciánk, ezért inkább írunk róla, hogy levezessük azt a feszkót, amit a napi huszonhét és fél órányi hahun töltött idővel szerzünk.
Ilyen poszt lesz ez is, azonban most egy kicsit más jellegű vallomásom lenne. Új autóért rajongani nem nagyon menő mostanában, főleg azért, mert vezetési élmény tekintetében szarok. Mind. Na jó talán egy Mazda MX-5 ND-t vagy egy Toyota GR86-ot mindenki be tudna fogadni garázsába (csak az egyikbe a két gyerek nem fér be, a másikba a hozzájuk tartozó kiegészítők), de alapvetően unalmas, egyen fehér SUV a követendő példa mindenki szemében és nekünk autóbuziknak ezekért kellene rajonganunk. Külön nehezítő tényező, hogy nekünk, mint autósújságíróknak kellene elmondani, hogy vajon a tizenhét tök egyforma autó közül melyik a legfaszább – minden tőlünk telhetőt megteszünk, de nyilván az lesz a befutó, amelyik neked tetszik és amelyikre neked vagy a cégednek van elég dellája.
Egy autó gyártása azonban megmagyarázhatatlan módon kapott zöld lámpát ebben a szürke világban - ahol azzal szeretnénk kitűnni, hogy ugyanolyan autót merünk csak venni, mint ami a szomszédnak van - esetleg ha lázadók vagyunk, akkor a hosszított verzióra fizetünk be, napfénytetővel. Lett volna az a szép kanárisárga, almazöld, meg a Ferrari Rosso szín, de nem vagyunk már 17 évesek, nehogymár paprikajancsit játsszunk, amúgy is mit szólnának az emberek, az autó mindenki szerint csak szürke lehet, a férfi pedig nem ember 100 kg alatt. Elkalandoztam.
Szóval ilyen autós világnézetekkel szemben kell felvállalnom vallomásomat, tisztára úgy érzem magam, mintha az anonim alkoholisták gyűlésén mesélném el, hogy egy távoli nagybácsi temetésén titokban bevertem egy hubit.
Egy hódpofájú kombira vágyok, nagyon. De ki az az őrült, aki egyáltalán kombit vesz még 2023-ban? Én. Azt mondtam már, hogy 510 lóerős? Ráadásul nem elektromos, kamu plug-in hibrid, 3 hengeres, 7 turbós szerencsétlenség, hanem rendes sorhatos benzines, két turbóval és még összkerekes is, amit egy gomb megnyomásával pusztán hátsókerekes driftelő őrültté tudunk varázsolni. Ha kell, akkor pedig az M xDrive összkerékhajtási rendszernek köszönhetően 3,6 másodperc alatt (mérések szerint kicsit hamarabb is) százon van. Érted, egy kombi, vicc...
Azt hiszem nem volt még autó, amit a fejlesztési fázisától ilyen vágyakozással követtem, minden egyes kiszivárgott hírt, álcázott képet kitágult pupillákkal bámultam, hiszen kombi M3 szériagyártásban még soha nem készült, ami a versenytársakat tekintve (Audi RS4 Avant, Mercedes-Benz C63 AMG T-modell) egy kihagyott ziccer. Egy darab E46 M3 Touring készült protoban, de nagyobb darabszámban, szériában sajnos soha nem gyártották.
A hódarcról egyébként annyit, hogy amikor megjelentek az első ilyen frontrésszel szerelt BMW-k, mindenki róluk beszélt (a rossz reklám is reklám), majd most hogy már szépen lassan megszokta mindenki, előhozakodtak a kombival, amitől kiakadt a hype mérő. Zsenik ezek, mindig is mondtam...
Ahogy körbenézek a világban nem csak nekem tetszik, a (gazdag) autóbuzi világ is felkapta a Touringot, jönnek fel a fotók instán, ahogy veszik át sorra az M-es kombikat és bringákat, bernáthegyiket dobnak be hátra. Bevallom, nekem tökre tetszik, hogy nem egy szűk kis szar sportkocsiban csücsörítve pózolnak az instacelebek, miközben tolják a „sékeneszpresszau”-t, hanem rendes átlagemberként mutatkozva felvállalják, hogy egyik nap a nyakig saras kutyájukat dobják be az 510 lóerős, 35 millás Touringjukba, másnap meg pályanapozni mennek vele – máris mennyivel őszintébb a dolog, nem? Elég sokat cuccolok, a két gyerek miatt és egyébként is, ezért tudom jobban átérezni ezt a dolgot, nekem ez a tökéletes autóforma.
Joe Achilles, az ausztrál származású, Egyesült Királyságban élő fickó tevékenykedéseit nagyjából 7 éve, a YouTube csatornájának indulása óta követem (az évek alatt szépen kinőtte magát a csatornája, ő már megrendelte a saját M3 Touringját, az M2 Competition mellé).
Néhány napja rakta ki tesztjét az új kombiról és nagyon érdekes, hogy még mielőtt láttam volna a videóját, nagyjából ugyanazok a gondolatok születtek meg bennem, mint benne az új G81 M3 Touringgal és az E61 M5 Touringgal (tehát jóval korábbi, viszont eggyel nagyobb szériával) kapcsolatban.
Készítettem egy táblázatot, ahol látszik, hogy méreteiket, teljesítményüket tekintve nagyon közel állnak egymáshoz, viszont amit Joe is kiemelt, hogy mekkorát fejlődött a technika ez alatt a majdnem 20 év alatt, hiszen az 1900 kiló körüli kombik gyorsulásában 1,2 másodperc különbség van (ha a valós méréseket nézzük, több is), illetve az újba már beleszuszakoltak összkerékhajtási rendszert is - a sokkal szélesebb tartományban használható nyomaték különbségről nem is beszélve.
Motor | Teljesítmény (lóerő) | Max nyomaték | Hajtás | Gyorsulás | Tömeg (kg) | Méret | Csomagtér (liter) | |
BMW M3 Competition M xDrive Touring (G81) | 2993 cm3 S6, két turbóval | 510 | 640 Nm @ 2750-5500 | Összkerékhajtás | 3,6 | 1940 | 4801 mm x 1903 mm x 1446 mm | 500 |
BMW M5 Touring (E61) | 4999 cm3, V10, szívó | 507 | 520 Nm @ 6100 | Hátsókerékhajtás | 4,8 | 1880 | 4855 mm x 1846 mm x 1512 mm | 500 |
Ami nagyon tetszett a szedán és a kombi közötti összehasonlításban, az az extra kipufogó hang, amit a Touring vezetője hallhat – a vezető kabinja egy légtérben van a csomagtérrel, ami alatt található a kipufogó. Ez külön öröm, én lehet, hogy még az üléseket is lehajtanám, ha nincs rájuk szükség, hogy a dobhártyámat minél jobban püfölje a sorhat bömbölő hangja.
Kár, hogy a 35 millió forint körüli induló árával (és a 15-20% körüli kamatozású autólízingek miatt) ennyire messzire került az átlag halandóktól, ha egy kicsit emberközelibbek lennének ezek az értékek, én betolnám a dízel kombimat és a sorhatos kabriómat egy (nem matt) Portimao kék fényezésű, Tartufo belsős hódarcú M3 Touringra, az biztos - talán még azt is megbocsátanám neki, hogy nem lehet vonóhorgot rendelni hozzá és karbontetőt sem kapott.
Bilibe lóg a kezem, ébresszetek fel!