Mikor láttál utoljára Renault 10-et? És R10-et egy kályhacsővel? Sajnos ez a jármű a KpST Park piacterén parkol, tehát egy fölösleges, forgalomból feltehetően végleg kivont és ebben a formában eladó donor. Amikor a KpST csomagban kényszerül vásárolni, hozzájut néhány olyan ritkasághoz is, mely nem illik a tematikába, vagy egyszerűen rosszabb állapotú másodpéldány.
Ám lépjünk vissza egyet. Mi ez a hely? Miért nem egy közönséges roncstelep, és miért jó, hogy néhány év alatt ennyi vas gyűlt össze Várpalota alatt az erdős rengetegben, a mintegy 36 hektáros volt tankpálya területén? Az Ignis mellesleg szintén a piactér lakója, ha esetleg kéne.
A helyzet az, hogy ez egy családi és rajongói programokat ígérő szabadtéri park lesz, ami a tervek szerint idén augusztus huszadikán nyílik meg a nagyközönség számára. Most még semmi sincs a végleges helyén, ám meg akartam mutatni nektek, mi készül, mert tényleg nincs hasonló az országban.
Hogy Koltay Péter hány Ferrarit, vagy bármilyen más szupersportautót vehetett volna abból az összegből, amit a KpST területén található éppen 716 járműre költött, kár is firtatni. Kinek a pap, kinek a papné. Én viszont köszönöm, hogy összehasonlíthattam az eredeti CVT-bajnok és Giovanni Michelotti karosszériás DAF 66-ot utódjával, a szinte változatlan formában gyártott Volvo 66-tal.
Ugyanezt mondhatom a Citroën Visa Clubról és a Citroën LNA-ról. Utóbbi nem más, mint egy átcsomagolt Peugeot 104 abból a korszakból, mikor a Peugeot bekebelezte a Citroënt. Ráadásul 2CV motorral...
A KpST Park célja, hogy a Magyarországon a hetvenes és nyolcvanas években, illetve még a korai kilencvenes években is előforduló összes járműből legyen egy megőrzött példány. Nem lesznek restaurálva, viszont lesz járóképes, és a többi is biztonságban lesz attól, hogy egy kert végében elrejtve pusztuljon el.
Mi több, a vezetett túrák során ki lehet majd nyitni az összeset. Beülni és megtapasztalni, milyen a Trabant vagy a Zsiguli illat. Teherautókba szállni, vagy buszozni egy kicsit az Ikarusokkal.
Péter egyébként Barkasokkal kezdte. Volt neki vagy negyven, aztán mint láthatjátok, kissé eszkalálódott a helyzet. A szépen-lassan nyolcszáz darabosra hízó kollekció elég eklektikus, ám van logika a látszólagos káosz mögött.
Mivel ez egy hatalmas kiterjedésű fás és belvizes terület a Bakonyban, amit két év kutatás után sikerült megvásárolni, a KpST lakói közt akad nyúl, fácán, teknős, gyík, béka, gólya, őz, róka, és még rejtőzködő vaddisznók is. Ez pedig itt a forró mediterrán szaharai szélről elnevezett német álomcoupé.
A gyíkok nem bánják a forró felületeket, a gólyák pedig a békákat vadásszák a 36 hektáros park kis tavaiban. Az egyikben Péter elakadt egy Zetorral, így azóta az a Ze-tó. Lesz Csepel-sziget is, szerintem kitaláljátok, milyen tartalommal.
Mikor azt mondom, nincsenek még a dolgok a helyükön, azért nem teljesen fedem a valóságot, hiszen a csoportosulások már alakulnak. Csak éppen sok még a földmunka, lesz némi tájépítészet, és az autók és teherautók is legjobb arcukat mutatják majd.
A KpST ugye a KGST tematika és Koltay Péter nevéből adódik. Valószínűleg járóképes Trabant is lesz az attrakciók között, hiszen egyre kevesebben tudják, milyen is a kétütemű élmény.
Hoppá, egy AMTS-szökevény 2014-ből. Ráadásul egy Wartburg Transból építve.
Ez meg itt egy Puli a HÓDGÉP-től. Minden háznál jó egy puli. Még ha ilyen, akkor is.
Akad sok szomorú állapotú gép, ám egyrészt szépülhetnek ezek még, másrészt itt már vigyázni fognak rájuk, hiszen vezetett túrák lesznek jó sok kóborlással és piknikkel, de egyben a járművek tiszteletben tartásával is.
Renault 6, gyakolatilag a Renault 4 luxusokkal teli evolúciója. És még az állapota is rendben.
Ennek kevésbé, viszont ez egy Renault 17, ami szintén fehér holló mára. Legutóbb a Magas-Tátrában láttam egyet az utcán parkolva, erősen eredeti, vagyis lehasznált állapotban. Micsoda forma, pedig alatta csak egy Renault 12, ami sokak fejében meg egy Dacia.
Belülről ette meg a páratartalom, nedvesség, beázás, amit akarsz. Innen nézve egész jó. Nem ment szinte semminyit sem. Leparkolták így, aztán úgymaradt, csak közben oxidált egy kicsit. Kár érte, de így is mesél.
Ilyen nem nagyon volt Magyarországon akkoriban, vagy ha mégis, akkor sem lehet jellemzőnek mondani. Viszont ha az ember talál egy ilyen szép Renault 1000 kg-t, ami később volt Voltigeur, majd nagyobb kapacitással Goélette is, akkor lecsap rá, ahogy tette ezt Péter is.
Na, a kemping falu! Ettől teljesen kész voltam. A Barkas lakóautó csak a kezdet, hisz ott a többi is. Micsoda tisztás, micsoda hangulat! Elő a májkrémet, meg mást is, mert itt nappal is buli van.
A szépség szubjektív. A fenyők biztos szépek. A Barkasok is, csak másképp.
Én mondtam.
Ja, és lehet Magnumot vezetni. Egyik-másik Renault áll, ez meg elég jól megy. Micsoda élmény!
Már azért megéri, mert az összes tele van kempingezős matricákkal a nyolcvanas évekből. NDK, Hollandia, fokozódó nemzetközi helyzet.
RAF-2203 alapokra készült a lett bosszú. A rendszám meg elvileg egy forgalomból ideiglenesen kivont BMW-hez tartozik, de ez már talán mindegy is.
Mi mással is vinnék körbe a kedves VIP vendégeket, illetve majd a hivatalos nyitás után a többieket is, mint a BKV teljesen egyedi építésű, ám láthatóan selejtezett városnézőjével?
Koltay Péter épp elmondja, mennyi mindent kell még építeniük Gáborral és Árpáddal hétvégente a normál munkájukon túl az augusztusi nyitásig. Lesz például egy 200 méteres autópálya, ahol akár ötvennel is lehet menni a murvás 25 km/h limit helyett.
Minden nagyvasnak története van. BKV-s, vízműves, MALÉV-flottás, filmkellékes, tűzoltó, bányász, amit akarsz. Jó napot, itt a Magyar Televízió. Mármint az egyik tudósítókocsija volt, egyszer.
Napok kellenének az összes részlet felfedezésére, dokumentálására, meg a sztorizgatásra arról, mikor beragadt a KRAZ, de kihúzta a négytengelyes Tatra, mert a léghűtéses V8 odacsapott még a szovjeteknek is. Volt ilyen, ebben biztos lehetsz.
Milyen feladatot kéne elvégezni a ház körül? Ezek többsége azért még képes lehet a beröffenésre, hiszen az anyaggal annak idején nem spóroltak a tervezőasztalnál.
Negyven Ikarus van a KpST területén, és némelyik működik is, úgyhogy lesznek Ikarus-napok is.
A fehéren jobban látszik a rozsda, és az ablaküveg hiánya is aggályos.
Hoppá-hoppá, csak nem egy Ikarus 553? Ezek Avia alapokra épültek.
És van belőle még egy. Lakóautóvá alakítva.
Egyszerűen fantasztikus. Micsoda hangulat.
Ez pedig már az egykor versenyautót szállító Ikarus, ami annak ellenére farmotoros, hogy a hathengeres fölé még egy autót is be kellett gyömöszölni. Előtte meg a luxus.
A jól ismert 076-os Jelcz 420 Hydromil II.A 3-515 vízágyú. Régen az volt a rendszáma, hogy RF 83-86.
Ez nem csupán egy GAZ-66, hanem a MALÉV támogatásával megvalósult 1990-es Budapest-Hollywood (Florida) Expedíció szervízkocsija. Átkelt a fél világon, hogy segítse a sárkányrepülővel nemzetközi kapcsolatokat építő Roczkov Ferenc honvéd alezredes útját.
55 lóerős kétütemű motort a Rotex adta, a gépet pedig Molnár Zoltán sárkányrepülőgép-gyártó kisiparos készítette. Az útvonal úgy nézett ki, hogy Ferihegy- Csehszlovákia-NSZK-Franciaország (Calais)-Anglia (Dover), majd ismét Franciaország, Belgium, majd hajóval Kanada, Alaszka, majd a végén Florida. Összesen 11,908 km és 400 óra a levegőben.
A cirkuszos IFA-flotta és a többiek elvileg kapnak majd valami sátrat is, amúgy pedig negyvenféle felépítménnyel szerelt IFA található a KpST területén.
A Rába-kollekció sem semmi, hiszen még olyan magyar nyergesvontató is akad, amilyet a Közlekedési Múzeum is keres.
Persze a Rábák mellett parkolnak különböző generációs LIAZ teherautók is.
Erős a tűzoltóautós kollekció is, az Orgovány ÖTE korábbi IFA vonulósa pedig még vezethető is.
Egy négytengelyes Tatra elég sok problémát megold. Ennek még a színe is tökéletes.
Nem az egyetlen munkagép a parkban.
Ezt az UAZ-t pedig valami filmforgatáshoz használták, azért a koreai mentős festés.
Škoda 1203 x 3. Van ezekben valami rendkívül megnyerő.
És a mindenre is jó Multicar. Régen is jó volt, ma is használják, egyszerűen egy jó dizájn a keletnémet pajtásoktól.
Mellesleg a Vasúttörténeti Parkból kap a KpST néhány sínszálat is a betonaljak mellé, így kiállítható lesz az acélkerekes teherautó a Szegedi Közlekedési Társaságtól.
Buszok a Volántól, IFA bárhonnan. Persze akad Kamaz is.
Van koncepció, és még belvíz is akad. Ez pedig egy LuAZ-969.
Ezt a buszt vezettem, és mindenkinek csak ajánlani tudom a csuklós tolatás élményét. A többi gyerekjáték.
Egész nap körözött a volánbusz, és a jövőben is erre érdemes számítani a céges csapatépítők, családi napok és egyéb KpST rendezvények alatt.
Péternek, Gábornak és Árpinak az egész szerkesztőség nevében sok sikert kívánok a hatalmas munkához, és találkozzunk augusztusban a KpST nyitóbuliján.