- Belsőség
- concorso deleganza villa deste
- ferrari 512 bb lm
- citroen sm espace
- isdera
- lancia
- pinin farina
- ghia
- cadillac
- peugeot 302
- porsche 901
- ruf
Milliárdok az esőben – képválogatás Comóból
Kissé belezúgtam ebbe a sokak által egyszerűen csúnyának titulált 1981-es Ferrari 512 BB LM-be. A Pininfarina két versenyzésre szánt karosszériát is tervezett, ám ez egyik sem. Sokkal inkább az, amit egy privát csapat kitalált az aerodinamika nevében. Így is egy teljesen eredeti állapotban megtartott, tehát a használat nyomait mutató 512 BB LM, amely 1981-ben és '84-ben is indult Le Mans-ban, az olasz Scuderia Bellancauto színeiben.
Persze Le Mans után járt Monzában és Imolában is. Most pedig ugyanúgy néz ki, mint ahogy 1984-ben visszavonult az aktív versenyzéstől. Ettől gyönyörű.
Attól pedig emlékezetes, hogy a V12 beröffent, köp némi füstöt, aztán ordít. Tizenkét henger alaposan felhergelve, és a Brigitte Bardot legenda, ami teljesen igaz. Hirtelen a semmiből a kemény versenyek szaga kering a friss comói levegőben.
Miért érdekes egy Porsche 911? Hisz nem lehet már érdekes. Tele van velük az internet, mindenki csak a 911-ekről magyaráz, unalmas már ez a Porsche fétis. Aztán hopp, ez itt a legrégebbi. Az 1963-as Quickblau prototípus, ami épp ezért nem is 911, hanem egy 901.
Nem mellesleg volt már Ferdinand Piëch, Hanz Mezger és Walter Vatter tulajdona is, mielőtt egy bizonyos Alois Ruf kezébe került 1968-ban. Igen, az a RUF. És Ruf bácsi csapata két év alatt restaurálta is, hogy ez lehessen a világ egyik legkedvesebb főnökének első nevezése Comóban.
Egyébként összesen 13 ilyen 901 prototípus készült. Volt a Sturmvagel, a Blaumeise, a Flendermaus, a Zitronenfalter, a Barbarossa és a Quick Blau. Ebbe a példányba rakták az ötműszeres belteret először. Azóta minden utcai 911-ben olyan van.
Idén száz éve tartják a Le Mans-i 24 órás versenyt, ez pedig itt egy francia mestermű, mely kategóriagyőztesként fejezte be az 1937-es futamot. A Peugeot 302 Darl'mat Sport egy fantasztikus gép.
1991 köbcentis sornégyes motor a Peugeot 402-ből, a 302-es rövidebb alvázán. A karosszéria a Pourtout munkája, a versenyautót pedig a legenda szerint a BMW 328 inspirálta. Bárhogy is volt, 1937-ben BMW biztos nem verte volna meg, hiszen a Bugatti, a Delahaye, a Delage, az Aston Martin és az Adler számított komoly ellenfélnek.
Három ilyen különleges 302-es készült, hála Emile Darl'mat és Charles Roero de Cortanze ötletének. Erre ma egy amerikai gyűjtő vigyáz, miután 1937 és '67 között senki sem tudta, mi lett a bajnok Peugeot sorsa Le Mansból. Restaurálták, így most lelkesen gurul egyik villától a másikig, még az esőben is.
Ha valamire nem számítottam, akkor az ez, márpedig bármilyen autós rendezvényen a meglepetések a legjobbak. Ez itt az elképesztően ritka, mindössze két példányban legyártott Cadillac Series 62 a Ghia műhelyéből, 1953-ból.
Az amerikaiak rajongtak az olasz dizájnért, az olaszok pedig nem győzték falni az amerikai formaterveket. Nem csoda hát, hogy két nagy tengelytávú Cadillac alváz utat talált Torinóba, a Carozzeria Ghia udvarába.
Hetven éve mutatták be, az egyik legyártott autót pedig a híres díva, Rita Haywoth kapta ajándékba. Hogy ez volt-e az, a fene sem tudja, ám azt igen, hogy két és fél év volt felújítani, mert még az orra sem stimmelt egy korábbi baleset miatt. Ma viszont minden a helyén. A V8 is, mind az 5425 köbcentijével.
Az eredeti bőrbelső egy kívülről és mechanikusan is teljesen megújult, szintén többszörösen elfeledett Pinin Farina Lanciában. Ez itt a Floria Coupé 1955-ből, a 2266 köbcentis V6-tal az orrában.
Aurelia B56 alapokra épült, teljesen egyedi coupé bő ötméteres karosszériával. Sorozatgyártásba csak négyajtós formában került, majd 1959-től jött a Flaminia modellcsalád.
Zéró B-oszlop, maximális Americana a maga finom európai vonalvezetésével. Egy különleges Lancia a kompakt hathengeres motorral, mely még híresebbé tette az addig is innovatív olasz márkát.
350 kilométert vezette egy holland házaspár, hogy aztán megcsodálhassuk mi is. Az Isdera Spyder 033-16-ból mindössze 17 darabot épített a remek mérnök és formatervező, a néhai Eberhard Schulz.
A Blaupunkt is hozzátette a magáét, hiszen 1986-ot írunk, mikor ez a beltér az ajtóba épített kesztyűtartóval együtt vállalható ötletnek tűnt. Persze kell. Nagyon is kell.
Mercedes-Benz alapok, kontrétan a 2276 köbcentis négyhengeres motorral. Eredetileg az Isdera kétülésese Volkswagen Golf GTI hajtásláncot használt, ám 1986-tól megkapta a 190 E 2.3-16 tizenhatszelepes újdonságát, a Mercedes lámpáival együtt.
Nem volt elég a Maserati V6 a Citroën keménytetős csomagolásában? Nem gond, hiszen Henry Heuliez elkészítette az SM Espace-t, a targatetős alternatívát a túrák igazi szerelmeseinek.
Összesen kettő készült, ezt pedig maga Heulez vezette egészen 2012-ig. Mivel prototípus, melyet a Citroën meggyőzése kedvéért építettek, a beltere sem átlagos.
1971-et írunk, az Espace nyitható teteje pedig pillanatok alatt eltűnő acéllemezekből készült, hiszen a padlizsánmetál fényezés és a fenyőzöld hasítottbőr kabin mellé ez a komplex megoldás dukált.
Ezek hát a kedvenceim a Concorso d'Eleganza Villa d'Este 2023-as mezőnyéből. Természetesen tetszett az új BMW Concept Touring Coupé is, úgyhogy olvassátok el azt a cikket most, hátha gyártásba helyezik még idén. Negyven év múlva újra színre léphetne Comóban.