Azzal a tudattal vettem meg a Cápát, hogy nincs komolyabb baja. A szürke 50 árnyalatában pompázó fényezéssel és az összecsapott lakatolással egy darabig együtt fogok élni, viszont a középdob hiányáról egy percre sem voltam képes megfeledkezni. A raliautókéra hasonlító durrogás és a Zender tuningelemek kombinációja nem azt a fajta figyelmet váltotta ki a többi közlekedőből, amire egy veterán BMW gazdájaként vágytam, ezen minél hamarabb javítani szerettem volna. Ami a tuningelemeket illeti, már nem voltam olyan biztos a dolgomban, azt viszont tudtam, hogy ködlámpa nélkül nem E28 az E28.
Találtam a neten egy Zender katalógust ugyanezzel a készlettel. A képeken a ködlámpákkal együtt egy nagyságrenddel jobban néz ki, az enyémről hiányzó küszöbtoldat viszont tényleg olyan szerencsétlenül fest, mintha az egész autó fröccsöntött műanyagból lenne, Gábor, az előző tulajdonos ezért tette fel inkább az M5 sárvédő szélesítéseit. Már a kertjében is feltűnt, hogy mintha nem egészen stimmelnének a hézagok a kerékjáratokban. Persze, mert elöl le van ültetve! Képen be lehet úgy állítani, hogy ne legyen feltűnő, kivéve, ha oldalról fotózzuk, akkor olyan, mintha megadta volna magát a nem létező légrugó...
Fel is írtam, előre kell egy szett gyári rugó, de mik vannak még? A vezetőajtót kulccsal csak nyitni lehet (zárni hátulról, pöcökkel tudom), az elektromos tükörállítás nem működik (ehhez Gábor adott egy új kapcsolót), a tolótető kallantyúját nem lehet bereteszelni (ez nem zavaró, csak ha ránézek), a légterelő ugyan nyitásnál felemelkedik, zárásnál viszont nem hajlik meg a fémlemez előtt (ki kell nyúlni és kézzel lenyomni), belül a lemezre erősített kárpit lógna, ha nem tartaná a duct tape. A fejegységet Gábor kivette, a hangszórókat viszont benne hagyta. Jó kérdés, hogy egy Bavaria C vagy egy (nem túl) modern rádió lenne jobb?
Nincs benne szőnyeg, se szövet, se gumi. Tiszta szerencse, hogy az egyik cégnek megvan az E28 sablonja, már csak meg kell rendelni. Fontossági sorrendben haladva az alkatrészek beszerzésével, nekiálltam konfigurálni. Kék anyaguk nem volt, stratégiát kellett váltanom. Az üléshez hasonló szürkét kértem fekete szegéllyel és a huzat zöldessárga csíkozására rímelő varrással. Ezzel meg is volnánk. Mik is kellenek még? A szivargyújtót biztos kivették, hogy a kevésbé káros, de hasonlóan addiktív telefont töltsék, vissza sajnos már nem tették. A rádió műanyag beépítő keretének két oldaláról is hiányzik a vakdugó.
Szemre ugyanaz a műanyag lapka való a kormány melletti üresen tátongó lyukba is. Apropó lyuk! Mégis kinek jut eszébe négy helyen megfúrni egy 5-ös BMW hátfalát? Nem tudom, mit csavarozhattak oda. Az E28-hoz nem volt olyan műanyag betét, mint az E30-hoz, sőt, olyan utólagos Heckblendét sem volt divat feltenni, mint az E34-re. A rendszám világítása hibátlan, mi jöhet még szóba, tolatókamera, lézerblokkoló, papucs orrán pamutbojt? Nem vagyok oda a töredezett és hullámos légterelőért sem, két csavarjának a helyét viszont kevésbé esne jól nézegetni. Kezdek fújni a fúrógépekre, mint a kutyák a porszívókra...
Belevetettem magam az alkatrész-beszerzésbe, az E39-hez már több mindent rendeltem az egyik legjobb gyári forrásból. Kicsit csaltam, mert mielőtt belementem a vételbe, nézegettem a lehetőségeket, és az E28-hoz tényleg mindent lehet kapni, még karosszériaelemeket is, jó, nem olcsón, de tényleg nehéz rajtuk kifogni. Nem lehetetlen, de nehéz. Jó kis vaskos listával a telefonomban járkálok azóta is, a legkevésbé fontos ketyerék között csomagtartó embléma és szerszámkészlet szerepel. Amit rendelni nem lehet, vagy viccesen drága, azt is van esély megszerezni használtan, ezért is érdemes kurrens típussal veteránozni.
Bármennyire is örültem neki, mégis ott motoszkált bennem a bizonytalanság, tényleg jó ötlet volt beleugrani? Hamvas Tomi és Csepreghy Dani már nem győzték kivárni a tesztelést, ez jó alkalom volt egy reprezentatív felmérésre. Ha ennek a két fanatikusnak bejön, akkor nincs okom tovább aggódni. Hazudnék, ha azt mondanám, hogy rögtön megnyugodtam, amikor a Lurdy parkolójában megpillantották a kicsit viharvert Cápát. Megértem őket, tényleg inkább a bankrablók és nem a nyomozók BMW-jének tűnt. Végül olyan kíváncsian nézték át az utolsó porcát is, hogy lassan elhittem, tényleg az izgatottságtól mosolyogtak annyira.
Miután Tomi és Dani felváltva ült az E34-ből átmentett kormányhoz, és pörgette fel addig az M20-ast, ameddig én korábban sosem mertem, nem csak arra jöttem rá, hogy ez sokkal, de sokkal jobban megy, mint az én klasszikus, hathengeres szívómotorokhoz méltatlan, kímélő pedálkezelésemmel, hanem arra is, hogy soha többé nem mehetek az utcára, ha meglátnak ebben a végtelenül paraszt módon durrogó, éktelenül üvöltő időgépben. Azért azt is sikerült leszűrnöm a csepeli kitérő után, hogy a srácok hónapokra elég muníciót gyűjtöttek ebből az alig két órás szórakozásból. Megnyugodtam, ezek szerint megérte!
Bár Daninak bejött a Zender kötény, miután a bérelt garázs lehajtóján és egy bakhátas utcán is fennakadtam vele, csak azért nem téptem le róla a helyszínen, mert tudtam, hogy még ma is értéket képvisel. Már több forgatókönyv is volt az ültetéssel agyonvágott futómű geometria és az átkozott kipufogórendszer visszaépítésére, a Cápa mindenféle számítógép használata nélkül öndiagnózist végzett, és egy gyanús folttal a padlón jelezte, hogy van fontosabb dolog is, amit helyre kéne hozni. Ez a folt nem a motor, hanem a csomagtartó, pontosabban a tank alatt volt, korábban valaki meggyűrte, mostanáig bírta repedés nélkül.
Mintha a Facebook csoportban lett volna már szó a tank cseréjéről. Ezen a vonalon jutottam el a tőlem kemény húszperces távolságra működő Shark Service-hez. Juhász Dani vázolta a lehetőségeket, a gyárit, az utángyártottat és a saját fejlesztésűt, végül az optimálisnak látszó utángyártott nyert. Nem volt vészes az ára, akár az OT-vizsgán is elfogadják, és Dani a saját tapasztalatai alapján egy extra tömítéssel az élettartamát is meghosszabbította. És ugyanezt el tudja játszani az E28 más alkatrészeivel is, mindenre több megoldása van, szerintem még találkozunk! Már csak azért is, mert szükség lesz egy szelephézag-állításra...
A következő rész tartalmából:
Megoldódni látszik a ködlámpa-krízis, megválok a tuning alkatrészektől, egyre jobban elnyeri régi sármját a Cápa, és sok más mellett talán a kipufogó cseréje is sorra kerül.