Ez a magyar Salmson már a Le Mans Classic felé tart
Kellett hozzá, hogy az itthon jól ismert 1923-as francia autó elég fontos legyen a szintén százéves 24-órás versenyt ünneplő rendkívüli Le Mans Classic zsűrijének. Utána kellett hozzá egy lakóautó, vonóhoroggal. A magyar csapat regisztrációs száma a 349-es, Lukács Zsolték pedig péntek reggel csatlakoznak a hat körben indított 700 eredeti versenyautóhoz a Circuit de la Sarthe 13,6 kilométerén. Most épp úton vannak.

Talán 2014-ben láttam először a kék korrekt árnyalatában tündöklő Salmson VAL3-at, a Millenáris Velodrom azóta is lehangolóan töredezett, jogilag már bontásra jóváhagyott betonján. Az apró versenyautó akkor is remekül ment, és most, idén százéves kora ellenére sem lehet túl rosszul, hiszen épp a Le Mans Classic felé tart vele a csapata, ahol részt vehet majd vele a körözésben is.
A Salmsonról, röviden:
A Salmson 1890-ben kezdte Párizsban, gőzturbinák és centrifugális kompresszorok gyártásával. Idővel alapítója, Émile Salmson fogta magát, és átnyergelt a belsőégésű technológiákra, majd a repülőgyártásra, hogy 1908-ra a svájci Georges Marius Henri-Georges Canton és Pierre Unné párosának segítségével megalkossa a korszak legsikeresebb csillagmotorját, a kilenchengeres, valamint szokatlan módon vízhűtéses Salmson 9A-t.
A háború után az autógyártást André Lombard vezetésével kezdte a Salmson, az első években a brit GN cyclecarok bérgyártásával. 1920-ra készült el a cég saját modellje, a Lombardról elnevezett AL, mely felülvezérelt motort használt egyetlen közös tolórúddal a hengerenkénti két szelep vezérléséhez.

A duplavezérműtengelyes motor 1922-ben lett kész, a négy tolórudas, szimpla álló karburátorral szerelt 1,1-literes VAL3 pedig már ötven lóerővel gazdálkodhatott az andráskeresztes hűtőrács mögött.
A Salmson a húszas évek első felében jól teljesített a versenypályákon, még kétüléses formában, a szerelővel a jobb egyben. A lebetonozott Brooklandset leszámítva földutakon kellett bírni a strapát, a cyclecar kategória pedig könnyű súlyával indult a jóval erősebb és nagyobb konkurensek ellen, mielőtt feladta volna a kor egyre olcsóbban gyártott rendes méretű autói ellen.
Lukács Zsolt annak köszönheti, hogy 2005-ben hozzájutott ehhez a francia versenyautóhoz, hogy korábban volt egy Citroën DS-e is. Miután a korábban kontár módon szerelt Salmson nem kelt el egy helyi árverésen, az angulul kommunikálni nem hajlandó francia eladó csak akkor nyílt meg végre, mikor fény derült a Citroënre.
Ha az akkor még pirosra mázolt autó épp működött volna, Zsolt biztos nem engedhette volna meg magának. A négy dobfékről és az oldalsó kipufogóról tudni lehetett, hogy eredeti versenyautó. Ám nem indult, így pedig már el is lehetett hozni, a lánchajtásos olajpumpa és a 7mm-es nyeregbőrből készült kuplung nélkül. Itthon aztán a szintén Citroën-mágusként ismert György Balázs rakta rendbe, sok kísérletezés árán, végtelen türelemmel.
Száz éves a Le Mans-i 24-órás verseny, ezért a 9,200 regisztrált klasszikusból végül 700 tehet köröket a legendás pályán, a Le Mans Classic keretein belül. A magyar Salmson ott lesz, és negyedmillió vendég és 252 autós klub közönsége előtt bizonyíthatja, hogy egy évszázad semmi, ha a mérnökök tudták, mit csinálnak.
Márpedig Émile Salmson 1917-es halála után André Lombard is pontosan érezte, mitől lesz jó egy gyorsnak szánt jármű. A jó kenésű, pörgős motortól, az erős alváztól és a kis tömegtől, amit az eltolt síkú bőrülésekben két felnőtt is élvezhet. Ez a Salmson VAL3, immár négyfokozatú váltóval a maximális szórakozásért.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Tűz ütött ki egy római Tesla kereskedésnél, 17 autó teljesen kiégett
A tűz okát még kutatják.
- Tesztek
10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)
A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
