Eclipse: amikor a Halálos iramban még nem nevettette ki magát

2023.07.07. 17:15
2 hozzászólás

Szegény autóbuzik, mit kapnak ezért a sorozatért... Pedig higgyétek el, már abba is komoly lelki teher belegondolni, hogy sokan több mint 20 éve láttuk először. Úristen, hogy el voltunk kényeztetve akkoriban! Nagyot ment a két Taxi film, gyerekként nyilván bejött a Tolvajtempó remake-je, A szállítónak sem a hibáival törődtem, a tévében még volt értelme nézni a Cobra 11-et és a Top Geart. Bevallom, mindkettőnek hűséges nézője maradtam, pedig hol van már a régi lendület... Chris Harris még tartja a frontot, de bármennyire fáj kimondani, Clarksonék is önmaguk kínos paródiájává váltak a jól induló The Grand Tourban.

Nem mondanám, hogy a 2001-es Halálos iramban a kedvencem volt, nem vagyok nagy, sőt kis tuningos sem, de azt sem tagadom, hogy szívesen néztem. Amikor a napokban, sokadik alkalommal megint ez volt az esti mozi, nem csodálkoztam azon, mi tetszett ezen tizenéves koromban. Mert ez egy egész jó film. Sokan azért szeretik, mert még nem egy akciófilm volt, hanem a tuningolt autókról és az utcai versenyekről szólt. Valójában a Porsche-tolvajok és a Holtpont után ez is ugyanarra a sémára épült, egy zsaru a nyomozás érdekében beépül egy társaságba, barátokat talál, szerelmes lesz, végül döntenie kell.

Szóval ez egy utcai versenyek világában játszódó akció, nem egy túltolt blockbuster, ezért is lehet, hogy minden későbbinél földhözragadtabb és hihetőbb. A nevetségesen kicsinek tűnő, 38 millió dolláros költségvetésből szerencsére eleget költöttek arra, hogy autós szemmel is vállalható legyen, és a korszellemnek megfelelően csak kevés számítógépes trükkel szúrták ki a szemünket. A felhozatal létező, kölcsönzött gépekből állt, a kaszkadőrök dublőr autókkal száguldoztak és álltak fejre, ha kellett. A rajongók kedvencének számító, 1995-ös Mitsubishi Eclipse-ből például hetet építettek a filmhez, pedig a 30. perc előtt felrobbantják.

Az autókért Craig Lieberman felelt, az ő javaslatára válogatták be az Eclipse-et, amibe Brian karakterét ültették, a sztárautót az építője, John Lapid adta kölcsön. A casting idején még ezüst kupét a stúdió fényeztette át neonzöldre, hogy jobban mutasson a vásznon. Nem volt boldog, mert a gyárilag sötétzöld Mitsubishit ő fújatta át ezüstre, a munkára felkért PJ Bonifacio végül olyan szép festéssel lepte meg, hogy elállt a szava. Lieberman eredetileg a Lamborghini zöldjében gondolkodott, a stúdió viszont a Kawasaki árnyalatára szavazott, aztán a meleg filter minden árnyalatot megváltoztatott. A plakát is becsapós, azon a Suprát színezték át zöldre!

Csúsztatások a filmbe is jutottak, turbófeltöltő például sosem volt benne, sőt, nitró sem, csak a sztori kedvéért került bele a szett. Lehet, hogy a nagyok az összkerekes, turbós Eclipse-et vitték volna gyorsulási versenyre, Lapid viszont a szüleitől kölcsönkapott pénzből csak az elsőkerekes, 2,0 literes, 140 lóerős, 420A szívómotoros alapmodellt tudta megfizetni, ami durván a felébe került a jobb konfigurációnak. Bár tele volt tuning cuccokkal (a motorháztető például tényleg karbonból volt), szükség volt filmes trükkökre, hogy ütőképesebb legyen, bár szerintem a túlstilizált versenynél sokkal emlékezetesebb az Eclipse megsemmisülése.

Ahogy a pirotechnikai anyagok színes lángjával borított Mitsubishi az ágyúnak köszönhetően a levegőbe repül, az a film egyik legikonikusabb jelenete, még akkor is, ha ezt is felírhatjuk a képtelenségek listájára a gyorsulás közben laptopozás, a kiszakadó padlólemez, meg persze a besült motorral menekülés mellé. Jó kérdés, hogy minek kérték ki Lieberman véleményét a filmesek, ha végül nem hallgattak rá, de lássuk be, az ötletek többsége működik, főleg akkor, ha nem szigorúan szakmai szemmel nézzük. Olyasmiken sem érdemes fennakadni, hogy az Eclipse hangját egy kompresszoros CRX-ével és egy turbós Integráéval helyettesítették.

Lehet, hogy az autós üldözéssel megspékelt gyorsulás után többé nem látjuk, az Eclipse annyira ellopta a show-t, hogy gyanítom, sokan nem is emlékeznek rá, milyen autóval nyerte el Dom a forgalmiját Briantől. Az tuti, hogy a helyette épített Toyota Supra (Lieberman egyik saját autója) vagy a rabláshoz használt Honda Civicek mellett ezzel az import autóval azonosítják a legtöbben az első felvonást. Sokan nem tudták megállni, és pontos replikát építettek maguknak, az egyiket láthatjátok is július 29-én, a filmes tematikájú 40. Parkoló Parádén sok más legenda társaságában.

Aki ilyesmiben gondolkozik, jobb ha tudja, hogy néhány alkatrészt alig lehet már beszerezni hozzá, de én nem beszélek le senkit, éppen ettől van sportértéke egy ilyen őrültségnek. Akit annak idején ez a szubkultúra magával rántott, értékelni fogja. Mert az első Halálos iramban egy tipikus korszakos film, hatását és jelentőségét leginkább a kor kontextusában lehet csak értelmezni. Kicsit olyan, mint a Markos-Nádas-Boncz trió, azok tudják értékelni, akik éltek a szocializmusban, és összekacsintva nevettek a valóságon. Mondjuk ők vissza tudtak vonulni Boncz Géza halála után. Lehet, hogy jobban tették volna, ha Paul Walkerrel együtt az egész családtól idejében elbúcsúznak?

2024 első Parkoló Parádéja április 28-án, vasárnap nyitja meg kapuit!

Idén az első Parkoló Parádé tematikája az autós túrázás, terepezés, off-road veretés. Ha éled a sarat, a terepen járást, vagy csak tervezed, hogy a jövőben te is velünk lapátolod a homokot majd valahol Afrika alsón, gyere! Várunk minden épített terepjárót, extrém túrára felkészítetett motort, quadot, oldtimert, de ha tevével jössz, azt is megetetjük!

2024.04.28-án, vasárnap lesz a Hungexpo területén.

Belépés: autóval a 6-os, gyalogosan a 3-as kapun, 12:00-tól, jegyet elővételben lejjebb kattintva vehetsz. (így olcsóbb, csak szólunk!).

IDE kattintva mindjárt fontos infókhoz (jegyvásárlás, stb) ugorhatsz!

Tervezett programok (folyamatosan frissül):

Budapest-Bamako Rally 2024 After:

Idén megjártuk a Bamakót, túléltük a futamot és számtalan új baráttal, elképesztő sztorival lettünk gazdagabbak. A legmenőbb Bamakós autókat most kiállítjuk, ahogy a 2026-os induló autónkról is lerántjuk a haláli leplet. Jön Tibi a Jeeppel, a vontatások szakértője Levente a Cayennel, a W123-as Merci és a többiek, sőt még Nívás Matyi is nagy eséllyel tiszteletét teszi.

A fő téma az off-road és az autós túrázás:

A vadon szavát végül mi is meghallottuk, osztóműveinket a magasba emeltük, de előtte jó lenne egy kicsit ihletet gyűjteni, tapasztalatot szerezni és bandázni veletek, vagyis a mondás most az, hogy: terepek járói, dagonyák gyalázói, portáltengelyes sziklamászók, expedíciós világutazók gyülekezzetek és mutassátok meg magatokat a világnak, ez a ti hívójeletek!

Klubbok és nagyobb társaságok írjatok levelet az rendezveny@mail.totalcar.hu címre és igyekszünk közös helyet találni nektek!

Mesterkurzus előadások:
Helyszín: 3-as fogadó, 15 órától.

Díszvendég:

Villám Géza a Budapest-Bamako Rally megálmodója sztorizgatást tart Őrült fazonok, kemény pillanatok, embert próbáló kihívások - címmel. Megelevenedik a Budapest Bamako Rally története, de ismerve őt valószínű, hogy csajozásról és főzésről is ontja majd az igét rendületlenül. :)) 

Villám Géza fogadott testvérei körében ünnepel valahol az afrikai szavannán.
Villám Géza fogadott testvérei körében ünnepel valahol az afrikai szavannán.

16:00-tól pedig a színpadon Bunkoczi László, Bunkozi Soma és Szentkuti Ákos

Ákosék a 2024-es Africa Eco Race raid kategóriájában teljesítettek, budapesti indulással egészen Dakarig, több ponton érintve az eredeti Dakar Rally versenyútvonalát. A rendkívül hangulatos Marokkó után Mauritánia sivárságával és Szenegál sokszínűségével találkoztak, de azt is elmesélik, hogyan lehet egy nemzetközi kompon lencsét főzni, miért kell a marokkói éttermesnek a hentestől nyers húst vinni, lehet-e AdBlue-t kapni egy modern dízelbe, van-e internet a világ végén, és hogyan válik a Coca-Cola az egyetlen civilizációs mentsvára az embernek egy 3,5 hétig tartó folyamatos autózás során.

Élményautóztatás a passzázson:

Imádod az érdekes és izgalmas autókat és szívesen beülnél a kedvencedbe egy körre? Sexy autód van és megosztanád az élményt sok csillogó szemű rajongóval? Vár az élményautóztatás a Hungexpo területén!

A jelentkezés lezárult! A jelentkezőknek köszönjük a lelkesedést, mindenkit emailban tájékoztatunk!

Büntetésvégrehajtás bajnokai:

Börtön ablakában kazettájukat visszacsévélve várnak titeket újra nyitott bilincseikkel a BV bajnokai, hogy rabszállítójukkal csapassanak majd körbe-körbe a passzázson veletek. Nagyon lelkesek, a szirénát kérésre tuti felkapcsolják!

Nagyvasak nagy napja:

Ebben még van anyag, vagyis vasból most sem lesz hiány, állandó tűzoltó csapatunk a Szomjoltók is kicsit mozgalmasabbra veszik ezúttal a figurát, és megjáratják a 69-es Mercedes 710-est, de érkezik a KPST parkból a nyerges IFA, sőt egy V8-as Scania is! 

Gyerekeknek:

Valójában a PP-n mindenki gyerek még egy kicsit, de a legkisebbeknek most is lesz ingyenes gokartozás a Kalandozóparktól a 3-as fogadó előtti díszkövön és persze a Szomjoltóknál is olthatnak igazi tüzet!

Autódoki live

Ingyenes élő diagnosztika és tanácsadás Autódoktorunktól, kollektív pingvinezés nyitott géptetők mellett. Hozott krehácsra ingyenes ráolvasás, szakértő hümmögés évtizedes rutinnal!

Fontos infók

A rendezvényen előre (az alábbi gombra kattintva) vagy a helyszínen megváltott belépővel lehet részt venni. A jegy elővételben 2024.04.28. 11:30-ig 1990 Ft/fő, a helyszínen váltva 2600 Ft/fő. A rendezvényre 14 éven aluli gyermekek nagykorú kísérővel, 18 év alattiak kísérő nélkül is ingyenesen léphetnek be.

A jegy egyszeri belépésre illetve behajtásra jogosít a Totalcar Parkoló Parádéra és annak minden kiegészítő programjára a Hungexpón (Bp. 1101, Albertirsai u. 10.).

Látogatói kapunyitás 12 órakor.
Belépés: autóval az 6-os, gyalogosan a 3-as kapun.

A rendezvényre bármilyen gépjárművel ingyen be lehet hajtani, amennyiben az abban tartózkodó személyek érvényes jeggyel rendelkeznek.

Amennyiben gyalog jönnél, a MÁV járatai a Keleti pályaudvarból 5 perc alatt Kőbánya felső megállónál vannak, ami majdnem a Hungexpo 3-as, gyalogos bejáratnál van. A vonatot Budapest bérlettel is igénybe veheted. 

A motorosoknak külön parkolót jelöltünk ki, amit táblával is jelzünk. Kérjük, lehetőleg oda parkoljatok.

A PP-re kutyák és egyéb háziállatok ingyenesen hozhatók, a látogató gazda felelősségére. A helyi házirend értelmében legyen nálatok az állat oltási könyve és szájkosara (feltenni nem kell). Ezt a bejáratnál szúrópróbaszerűen ellenőrizhetik!

A rendezvény szervezői fenntartják a jogot a belépők és behajtók számának korlátozására, tekintettel a helyszínek befogadási képességére és az aktuális szabályozásra.

Az eseményen bármilyen marketing tevékenység, árusítás csak a rendezőség engedélyével történhet!

A rendezvény területén nyílt láng használata tilos!

A rendezvényt "szinte" minden időben megtartjuk!

A rendezvény sajátosságaiból adódóan külön felhívjuk a látogatók a figyelmét a kulturált autó- és egyéb járműhasználatra!

unnamed

Az autós rendezvény veszélyes üzem. A szervezők törekednek a biztonságos keretek biztosítására és betartatására, de ennek ellenére történhetnek balesetek. A jegy megvásárlásával ezt tudomásul veszi, és lemond minden kártérítési jogáról a szervezőkkel szemben.

Amennyiben ezt nem képesek betartani, a rendezvény szervezői fenntartják a jogot, hogy a további rendezvényekről kitiltsák a szabályok megszegőit!

Előjelentkezés árusnak (élelmiszert és italt árusítók sajnos nem tudnak jelentkezni!), szponzornak, stb.: rendezveny@mail.totalcar.hu

A rendezvényre a Totalcar Általános Szerződési Feltételei érvényesek.

A Totalcar adatkezelési tájékoztatója itt olvasható.