Hiába az évtizedes tapasztalat és az alapos piackutatás, néha még a legnagyobb autógyártók is beleszaladnak egy-egy pofonba. Most összegyűjtöttünk nyolc érdekes esetet, mikor egy dédelgetett új modell csúfosan megbukott.

Edsel (1956-1959)
Piaci változások miatt a Ford egy új, felső-középkategóriás márka bevezetése mellett döntött az 1950-es évek végén. Az Edsel névre keresztelt brandnek a megfizethetőbb Ford, és a prémium Lincoln közötti űrt kellett volna betöltenie, de a projekt finoman szólva sem aratott sikert.
A Ford bárminemű piackutatás vagy vevői igényfelmérés nélkül, szinte vakon vágott bele a kezdeményezésbe, mivel a vezetőkben fel sem merült a bukás lehetősége. Az amerikai vállalat mai árfolyamon 4 milliárd dollárt költött új autók tervezésére, fejlesztésére és gyártására, amiket végül szinte senki sem vett meg, még a nagyszabású marketingkampány ellenére sem.
A szakértők mai napig vitatkoznak arról, pontosan mi volt a bukás oka. Van, aki az Edsel Fordok vaginára hasonlító hűtőrácsát, mások a minőségi problémákat okolják, de akad olyan is, aki szerint a vállalat vezetői teljesen félreértették a vásárlóik igényeit. A legvalószínűbb azonban mégis az, hogy a furcsa, zavaros marketingkampány miatt az emberek egyszerűen nem értették, mi is pontosan az Edsel célja, és miért jó nekik, ha ilyen autót vesznek.
Renault Sport Spider (1996-1999)
Az 1990-es évek elején a Renault szerette volna jobban ráirányítani a figyelmet Renault Sport nevű részlegére, így egy új sportautó megépítése mellett döntött. Így született meg 1996-ban a Renault Sport Spider, egy könnyű, agilis kabrió, melynek az utcai változatok bevezetése mellett egyből saját versenyszériát is terveztek.
A projekt bukását végül az okozta, hogy az új modell nem tudott érdemben többet nyújtani a konkurenciánál. Nem volt annyira jópofa és izgalmas, mint a Lotus Elise, de olyan megnyerő, prémium stílust sem tudott felmutatni, mint a Porsche Boxster.
A Spider helyzetén az erősen középszerű számok sem javítottak. A kétliteres négyhengeres motor teljesítménye a 150 lóerőt sem érte el, de a végsebesség is csupán 200 km/h körül alakult. Végül három év alatt 1800 Renault Sport Spider készült.
Alfa Romeo Arna (1983-1987)
1980-ban a Nissan és az Alfa Romeo szoros együttműködési megállapodást kötött, hogy egymás tudására építve együtt alkossanak jobb és kelendőbb autókat. Az olasz márka vezetése rögtön egy kicsi, de praktikus autó megépítését szorgalmazta, mely vetélytársa lehet a rendkívül sikeres Volkswagen Golf és Lancia Delta modelleknek.
Sajnos az egész projekt sorsát megpecsételte egy fatális döntés, melynek miértjét még ma is nehéz megérteni. Bár a logika azt diktálná, hogy az Alfa vonzó és szenvedélyes karosszériája a Nissan megbízható japán technológiájával párosuljon, ennek tökéletesen az ellentéte valósult meg. A végül Arna névre keresztelt modell a kor japán autóira jellemző unalmas külsőt az Alfa olaszosan megbízhatatlan technológiájával ötvözte. Mondanunk sem kell, hatalmas bukás lett a vége.
Sterling (1987-1991)
A brit Austin Rover vezetősége az 1980-as évek második felében a hangzatos Sterling márkanévvel szeretett volna betörni az amerikai piacra. A rövid életű kezdeményezés első és egyetlen modellje a Hondával közösen kifejlesztett Rover 800 egy amerikai igények szerint átdolgozott változata volt, mely papíron még versenyképes is lehetett volna a tengerentúlon.
A korai Sterlingekről azonban hamar elterjedt, hogy összeszerelési minőségük gyenge, ráadásul megbízhatatlanok is. Ez részben a Rover házon belül fejlesztett elektromos rendszerének volt köszönhető, mely már előzetesen adott okot az aggodalomra.
Végül a gyártósorokon fokozatosan javítottak az autók minőségén, ám ez már túl kevés volt, túl későn. A Sterling eladásai pár év alatt 14 ezerről 4 ezerre zuhantak, a Rover pedig jobbnak látta bezárni a boltot.
Renault Avantime (2001-2003)
Minden idők egyik legnagyobb autóipari bukását a Renault könyvelhette el még a 2000-es évek elején. A francia márka a Matrával együttműködve megkísérelte ötvözni „egy kombi tágasságát és praktikumát egy kupé kvalitásaival". Ebből született meg az Avantime, amiről igazából senki sem tudta eldönteni, mi is pontosan.
Első ránézésre egy B oszlop nélküli egyterűnek látszott, de a Renault váltig állította, hogy ez igenis egy kupé, amit a BMW-k és Mercedes-ek ellenfelének szánnak. Tovább rontott a helyzeten, hogy a bufla külső ellenére az Avantime-ban csupán négyen fértek el, és vezetni sem volt élvezet. Végül 2001 és 2003 között összesen 8 557 példány készült, mielőtt a Renault kihúzta a dugót, a Matra pedig felhagyott az autógyártással.
Fisker Karma (2011–2012)
Henrik Fisker a 2000-es évek végén elhatározta, hogy egy hibrid luxusautó képében nyújt alternatívát a világ környezetvédelem mellett elkötelezett milliomosainak. Az eredmény a 102 ezer dolláros (kb. 35 millió forint) Fisker Karma lett, mely mutatós külsejével rögtön felhívta magára a figyelmet.
Sajnos ezzel a pozitívumok listája ki is merül, probléma viszont akad bőven. Először is, a Karma minden volt, csak épp környezetbarát nem. Bár a 4,5 literes vegyes fogyasztás egész barátinak tűnhet, ha a 20 kilowattórás akkumulátorból kifogy a nafta, beröffen a 260 lóerős hatótávnövelő Ecotec motor, a fogyasztás pedig 12 literre ugrik. 2400 kilós súlyával együtt a Karma fele olyan hatékony, mint egy Chevrolet Volt, a hatótávja pedig teljesen feltöltött akkumulátorral és teli tankkal sem haladja meg a 370 kilométert.
Komoly megbízhatósági és biztonsági aggályok is felmerültek az autó körül. A Consumer Reports egy alig 370 kilométert futott Karmát tesztelt volna, mely végül még az érdemi munka megkezdése előtt lerobbant. Valamivel később egy Karma előjel nélkül kigyulladt egy parkolóban, míg egy másik egy háztűzben volt érintett, egy harmadik pedig egy áradás után kapott lángra. Végül a Fisker Automotive 1 800 példány legyártása után csődöt jelentett.
Lincoln Blackwood (2001-2002)
A Navigator sikere után a Lincoln egészen furcsát álmodott. A Blackwood egy Ford F-150 alapokra épülő luxus-pickupként látta meg a napvilágot, mely a gyártó elképzelései szerint egy járműben ötvözte egy szedán kényelmét és egy platós praktikusságát.
A Blackwood persze végül nem találta meg a saját közönségét. Elvégre ha valaki luxusautóra vágyik, mégis miért venne egy pickupot?
A Blackwood gyártását végül 2002-ben állították le, miután a praktikusabb és jobban felszerelt Cadillac Escalade EXT-ből négyszer annyi fogyott.
MG XPower SV és SV-R (2003-2005)
A 2000-es évek hajnalán az MG-nél elérkezettnek látták az időt, hogy egy igazán komoly sportautóval rukkoljanak elő. Ez lett a 4,6 literes Ford V8-assal szerelt, 320 lóerős XPower SV, melyet 2001 júniusában mutattak be először. A leleplezés után azonban a többség túl visszafogottnak és finomnak érezte a dizájnt, így az hamarosan egy alapos áttervezésen esett át.
Hiába kapott azonban a végleges változat agresszívebb külsőt és hiába volt a korabeli szaksajtó szerint kifejezetten élvezetes vezetni, végül az SV és a 385 lóerős SV-R változatból összesen 82 darab készült.
Az emberek egyszerűen nem akartak alapáron 65 ezer dollárt (mai árfolyamon 61 millió forintot) kifizetni egy olyan sportautóért, melyet De Tomaso, Rover és Fiat alkatrészekből legóztak össze. Az első fényszórók például a kettes Puntóból, a hátsó lámpák a Coupéból, míg a tükrök a Rover 75-ről származtak. Mindehhez ráadásul gyenge összeszerelési minőség és kétes megbízhatóság társult.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
