2024.11.17. 13:05
0 hozzászólás

Ez volt a legdrágább és a leggyorsabb autó az első Halálos Iramban filmben, mégis jelentéktelen szerepet kapott, de kicsiben is megőrülnek érte a rajongók. Mondom, miért!

Egy feneketlen bankszámlával hangárokat tudnék megtölteni, annyi különböző álomautóm van. Ennyi pénz, persze nincs kéznél, marad hát az, ami minden tisztességes autóbolondnak: a modellautó gyűjtés. Így futok bele néha olyan jelenségekbe, amiket sokszor nehéz elmagyarázni, mint például most, amikor ez az apró sárga Nissan Skyline úgy tűnik el a polcokról, mintha ott sem lett volna. 

Ez egy Hot Wheels, modellautónak nem nevezném, de szép és nyilván a Halálos Iramban szériát feldolgozó sorozatok mindig kapósak. Nálam is beragadt néhány autó a franchiseból, lehet pfu jolni, meg kerülgetni, tagadni is, ha valaki nem vállalja fel, de az első rész lassan 25 éves, ennyi idő alatt pedig az autós kultúra tartó pillére lett. Egy generáció nőtt fel rajta és ízlése válogatja, ki hányadik részig tudja nézni, de senkit nem hibáztatok. Én a harmadikig bírom. 

Szóval a sárga Skyline, a Big Bird, az első részben szerepelt összesen nagyjából 2 percig. Még csak tisztességes akció szerepe sem volt, mégis hiánycikk a polcokon, minden más, ami ebből a sorból származik, hegyekben áll. Most nem a Hot Wheels szisztémát szeretném nektek elmagyarázni, ennél sokkal jobb téma a valódi autóé, azé az 1998-as Nissan Skyline GT-R R33-é, ami úgy lett hős, hogy nem tudták azzá tenni a filmben. 

Egy millió dollár soknak tűnik, forgatási költségvetésnél viszont már nem, az első Halálos Iramban film esetében pont ennyiből kellett megoldani az összes autó beszerzését. Azok esetében, amik valódi akcióban vettek részt (Eclipse, Supra, fekete Civicek, Dodge Charger, Vento, 240SX…) mindegyikből legalább négyre volt szükség. Ebbe pedig az autók átalakításának is bele kellett férnie, szóval így már elég szűk a büdzsé. 

Craig Liebermannek hívják az arcot, aki a film egyik fő jelenetében, a Race Wars-on (magyarul borzalmasan hangzó Bőrmérkőzésen) rajtoltatja az autókat. Ő nem színész, az autók beszerzéséért felelt és kiváló YouTube csatornát tart fenn, erről már itt is olvashattatok. A legtöbb autó sorsát ismeri, vagy felkutatja, a sárga Skyline-ét is körbejárta már párszor, így tudni róla majdnem minden részletet. 

Ezek a japán autók nem futottak még Amerika útjain sem az ezredforduló környékén. Volt persze Supra, RX-7, Eclipse, Civic és a többiek, de a Skyline GT-R japán belpiacos volt, így amikor a sárga R33 feltűnt a vásznon, még fogalma sem volt a nézőknek, mit látnak, már persze, aki nem túrta már akkor is az autós magazinokat. 

Ez nem csak egy Skyline volt a sok közül, nem volt olyan, hogy sok, Amerikában nem lehet forgalomba helyezni 25 évnél fiatalabb import autót, legalábbis irgalmatlanul nehéz. Van egy cég viszont, akik ezzel foglalkoztak, a MotoRex, a franchise japán autóinak beszerzésében főként ők segédkeztek. Ez a sárga GT-R volt a legelső, a forgatás ideje alatt pedig az egyetlen R33 az Államokban, így a mozivásznon ez egy rejtett autótörténelmi pont. 

A MotoRexnél kidolgozták az eljárást az NHTSA-vel (az amerikai NKH), aminek keretein belül különleges eljárással tudták importálni és forgalomba helyezni a japán autókat. Ezek között kitétel volt rengeteg vizsgálat, köztük a törésteszt is, ami ilyen ritka autók esetében azért mégiscsak fájdalmas és rendesen drága, az R33-at akkor 30 000 dollárba került eljuttatni az Államokig. 

Szerencsére az NHTSA-nél átgondolták a rendszert és a rendkívül kis darabszámra való tekintettel törölték az elvárások közül a töréstesztet. Így kapott rendszámot az akkor még fehér GT-R, ami demó autóként szolgált a MotoRexnél. Egy ennyire drága autó nem fért bele a Halálos Iramban büdzséjébe akkor, így csak kibérelni tudták és a többi autó mintájára átfesteni és kidekorálni. Érdekes módon az alkotók ezeket nem szerették, innen nézve viszont, nem tudom, ti hogy vagytok vele, de rohadtul vonzó így a GT-R – nyilván amúgy is.

Az autók szereplőkhöz osztásakor kérdés volt, mi legyen Paul Walker autója, akinek megmutatták a GT-R-t és a Suprát is. Állítólag hajmeresztő tesztkört ment a Nissannal és ott zúgott bele a modellbe, de a költségvetésbe nem fért bele, hogy csak erre az egy autóra 150-200 000 dollárt költsenek, így maradt a Supra. Pedig logikusan ez lett volna a jó választás, gyári állapotában is mindennél gyorsabb volt, ami megjelent a filmben, mégis mellékszerepre kényszerült 

Így került a film legkülönlegesebb autója Toretto bandájának nem túl jelentős tagjához, Leonhoz, a forgatás után pedig vissza a MotoRexhez. Ők viszont nem kímélték, sajnos a dekor nem maradt sokáig, hamar újra fehérre fényezték és az addig érintetlen duplaturbós RB26-ot is elkezdték piszkálni. Nagyobb turbók, kovácsolt belső alkatrészek, meg a szokásos, ja, és némi nitro, amivel 450-500 lóerőt értek el első körben. Igen, ennél sokkal többet is tud ilyen setuppal, de tegyük hozzá, hogy még akkor is csak ismerkedtek ezzel a motorral, ha R32-ből már járt náluk egy-kettő. 

Megfuttatták a Pikes Peaken, gyorsulási versenyeken verték vele rommá a kategóriát és egy ideig még a HKS demó autója is volt a filmben szereplő Skyline, míg nem egy gyorsulási versenyen végeztek a turbóival, amik nem bírták a 2 bár feletti nyomást. Letámasztották, és évekig nem nyúltak hozzá, de nem ez volt a történet vége. Jött egy pénzes srác, aki a másik, gyári R33 GT-R-je mellé keresett egy játszósat, neki köszönhető a sárga Skyline feltámadása és sajnos elhullása is. 

Újraépítették az RB26-os motort és még a Halálos Iramban dekort is visszakapta, de nem futott túl sokáig. Bár az autó legális volt az Államokban, Wisconsinban mégis szemet szúrt a rendőröknek, ahol kicsit másként értelmezik az NHTSA által engedélyezett különleges forgalomba helyezést: hiába érkezett legálisan az államokba, az ő törvényeik szerint nem volt érvényes.

Súlyosbított a helyzeten, hogy Justin Beno, az akkori tulajdonos el akarta adni az autót, a vevőnek pedig azt ígérte, hogy Floridában kap előtte érvényes – hamisított – alvázszámot. Pechjére a vevő egy álruhás rendőr volt, mivel egyebek miatt már figyelték Benót. A komoly szigor miatt az autót elkobozták a törvények szerint pedig innen csak egyetlen úton távozhatnak az autók, a zúzdán keresztül. 

A két Skyline-nak nem volt menekvés, megsemmisítették őket 2012-ben, történelmi vonatkozás ide vagy oda. Több fanatikus is foglalkozik az eredeti Halálos Iramban autók felkutatásával és felújításával, az eddigi információk szerint ez és Dominic első számú autója, vagyis a hero car hiányzik, de a Skyline-ra már esély sincs sajnos. 

A sors különös fordulata, hogy a filmben szereplő majdnem minden autó visszatért a vásznon valamilyen formában - akár a történet szerint, akár átalakítva, átfestve használták fel őket - és minden szereplőt is visszahoztak később az első részből, kivéve Leont, és az R33 GT-R is csak egy pár kockányi snittet kapott a Tokyo Driftben. Rövid szerep jutott neki és semmi fontos, de annyira maradandó, hogy kapkodnak érte a legkisebb formában is, ezzel mégis elérték, hogy hős lehessen.