Nyomd a gombot!
Káeurópában a lengyelek autósportja toronymagasan a legjobb. Van egy nagyon erős ralibajnokságuk, Európában és a vébén is jegyzett versenyzőkkel, európa-bajnoki futamuk, de valamiért Kubicát kivéve a pályaversenyzésben eddig nagyot nem villantottak. 2013-ig kellett várni, hogy komoly versenyautókkal is szervezzenek márkakupát.
Gyere Golftalálkozni!
Idén szeptember 21. a Golf-talákozó napja, helyszín a Hungaroring. A belépő nem fog földhöz vágni, csak kétszáz forint. Ha csak nézőként érdekel a program, akkor is érdemes regisztrálnod, mert ha el is jössz, nyerhetsz egy iPad-et. Még jobb esetben, ha az első 2500 látogató között vagy, kapsz egy tombolajegyet is, amivel egy Golf II-est nyerhetsz a tombolán. Biztos lehetsz benne, hogy akkor is jó napod lesz, ha nem nyersz. És hozd a csajodat, családodat is, mert nekik is lesz egy csomó érdekes program.
A lengyel Volkswagen-csoport és a lengyel Volkswagen Racing összeállt, és némiképp meglepő módon, de valószínűleg alapos piackutatás után nem a bevált Sciroccókból, vagy Polóból, hanem Golf VII-esekből építettek bő két tucat versenyautót. A kötelező biztonsági bukóketrec mellett OMP versenyülések és övek kerültek bele, családi pizza-méretű fékeket (362 mm elől és hátul is) kapott. Állítható Bilsteinek, Eibach rugók, 18”-os felnik, Hankook versenyabroncsok juttatják az útra a 260 lóerős teljesítményt, amit ötven Push-to-Pass lóval fejelnek meg. Ez a német Scirocco Kupában 2010 óta működő elektronikai rendszer a kormányon található piros gomb megnyomására rövid ideig extra teljesítményt nyújt az előzésekhez. Azt, hogy meddig tart az extra erő és a versenyen hányszor lehet megnyomni, az mindig az adott pályától függ.
Nagyautós élményt nyújt a versenyre programozott DSG váltó, amelyet természetesen a kormányon található fülekkel lehet használni. A kétliteres, soros négyhengeres turbós motor sem ismeretlen.
A bódé kapott egy aerodinamikai kitet is: bár nem biztos, hogy első ránézésre mindenkinek feltűnik, de szélesítettek az autón, módosították a sárvédőket, valamint a lökhárítókat, és egy hátsó szárnyat kapott.
Műfaji keretekhez képest nem kimondottan drága játék a lengyel Castrol Kupa: 39 ezer eurót (+ÁFA) kellett annak a benevező huszonöt versenyzőnek kicsengetnie. Az autót ezért a nevezési díjért nem vásárolták meg, hanem igazi fly-to-race szolgáltatást kapnak. Lényegében a törésen kívül nagyon már nem kell hozzátenni. Hozzák-viszik a versenyautót, szervizelik, adnak ötvenkét versenyabroncsot, tűzálló overállt, szabad reklámhelyet az autókon, étel-ital a versenyhétvégén, de csak három személyre.
Hogy legalább a legjobbaknak ne menjen rá ingük-gatyájuk az autóversenyzésre, valamirevaló márkakupaként rendes díjakat osztanak. A bajnok kap egy Golf VII-et, és 30 ezer eurót, de a második és harmadik helyezettnek is tízezrek jutnak. Emellett versenyenként az 1-8. helyezettek között is szétdobnak nyolcezer eurót.
Ralisztár a mezőnyben
Andreas Mikkelsen, a VW Motorsport norvég ralipilótája eredetileg síelőnek készült, de egy térdsérülés után tizenhat évesen eldöntötte: átáll ralira. Ő a legfiatalabb versenyző, aki valaha pontot szerzett a ralivébé-futamon: mindössze 17 évesen és 233 naposan. Aztán egyre több futam jött, meglepően jó eredményekkel. Hamarosan a Škoda-gyár IRC (Intercontinental Rallye Challenge)-csapatában találta magát, ebben az új kategóriában 2011-ben világbajnok is lett, majd a címét megvédte 2012-ben Időközben már nyolc futamon elindult a VW Polo WRC-vel a nagy rali vébén, az idén pedig már teljes szezont fut a Volkswagen Polo R WRC-vel. Azonban nemcsak a rali érdekli Mikkelsent: a Castrol Cupban is indul, úgyhogy az idei Golf-találkozón, a Hungaroringen is láthatjuk versenyezni.
A kupa meglehetősen nemzetközi, csak a mezőny mintegy fele lengyel, vannak észak-amerikai nevezők is. Emellett a sorozat hét fordulóját öt országban (Ausztria, Csehország, Lengyelország, Magyarország, Szlovákia) rendezik. Egy versenyhétvégén két 30-30 perces futamot rendeznek, ahol az első húsz helyezett kap pontot. Az első futam rajtsorrendjét az időmérő határozza meg, a másodikét pedig – hajdanvolt WTCC-s szabályokhoz hasonlóan – az első futam eredménye.
Négy futammal a vége előtt a lengyel Mateusz Lisowski (374 pont) ugyan torony magasan vezeti a bajnokságot, még tizenhárom versenyzőnek van matematikai, és öt-hatnak valódi esélye a győzelemre. A győzelemért futamonként járó hatvan ponttal könnyen le lehet ezt a hátrányt dolgozni úgy, hogy az éllovasnak négy győzelem mellett két nullapontos versenye is volt. Ha ezt és a márkakupa kéttucat tökegyforma versenyautóját egy egyenletbe rendezzük az eredmény nem is kétséges: szeptember 21-én öldöklő küzdelemben, fém a fémen, kilincs a kilincsen fog támaszkodni majd a Hungaroring 1-es kanyarjában.