Múlt és jelen a taxizásban.
A mai nap egy olyan céget igyekszünk bemutatni, mely a Magyarországon működő taxitársaságok között egyedülálló.
Az ország egyik elsőként alapított magán-taxitársaságát kerestük fel, ahol Tamás Miklós, a City Taxi Fuvarszervező Szövetkezet elnöke vezetett minket körbe, és közben persze rengeteg érdekes dolgot mesélt.
- Mióta létezik a City Taxi?
- 1983-ban alakult a szövetkezetünk, másodikként a magántaxizás elindulása után. Az első a Buda Taxi volt, de ők nagyjából 5 évvel ezelőtt megszűntek. Így gyakorlatilag a City Taxi a legrégebbi taxis szövetkezet a városban, immáron 850 fővel, amelyből közel 450 fő taxis kollégánk a mai nap is tulajdonosa a társaságnak.
- Azért az elmúlt 34 évben történt egy, s más. Hogy néz ki ma egy modern taxis társaság?
- A legmodernebb technikával dolgozunk. Címkiadó rendszerünk, kommunikációs csatornáink, járműveink mind-mind megfelelnek a XXI. századi elvárásoknak, és természetesen az összes törvényi előírásnak. Minden autó rendelkezik GPS nyomkövetővel, kártyaleolvasóval, légkondicionálóval, semmiben nem különbözünk a világban vagy Európában dolgozó legfejlettebb taxitársaságoktól.
- Az online, vagy mobil applikációs taxi rendelés Önöknél is működik?
- Természetesen. Ráadásul a rendszer tele van extrákkal. Az utasaink nem csak megrendelni tudják az autót, de azt is láthatják, hogy milyen messze van épp a rendelésre delegált jármű. Push üzenetben értesítéseket kaphatnak a sofőrtől a címre érkezéskor, vagy előtte egy-két perccel, de lehetőség van a fuvar megrendelését megelőző tarifa-kalkulációra is. Az, hogy az autóink GPS-szel vannak felszerelve, rengeteg mindent lehetővé tesz, akár még reklamáció esetén vissza is tudjuk nézni, hogy valóban a legoptimálisabb útvonalat választotta-e a sofőr, de szerencsére nem sok ilyen típusú probléma van.
- Van viszont más jellegű. A köznyelvben hiénaként emlegetett független taxisok sok kárt okoznak a szakmának.
- Ez így van. De azt azért tisztázzuk, hogy a társasághoz nem tartozó mintegy 1800 kolléga java része is becsületes taxis. Nagyjából 100-150 főre tehető azok száma, akikhez a médiában nagy visszhangot kapó, a taxis szakmát lejárató ügyek kötődnek. Nálunk komoly minőségbiztosítási rendszer van, a City Taxi soha nem tűrt meg ilyen viselkedést a soraiban. Az a baj, hogy a céggel nem szerződött taxisokkal szemben sem lehetőségünk, sem jogosítványunk nincs fellépni, viszont folyamatosan, erőteljesen erre kapacitáljuk azokat a szerveket, amelyeknek ez a kötelessége lenne. Elvileg elindult most valami, de egyelőre még az eredményét nem látjuk. Remélem, hogy mihamarabb ellehetetlenítik azokat, akik nem becsületesen dolgoznak.
- A céges partnerek részére milyen szolgáltatásokat nyújtanak?
- Az elszámoló rendszerünk a legmodernebb fejlesztés, az autóinkban lévő kártyaleolvasók NFC azonosításra képes chipkártyákat is fogadnak. Ez azért fontos, mert céges partnereinkkel már elektronikusan folyik az elszámolás, az általunk kiadott chipkártya váltotta fel a korábban használt utalványokat. Ez mindenkinek könnyebb, ráadásul nagy mennyiségű papírt lehet vele megspórolni.
- Nyilván az sem mindegy, hogy a fejlesztések mennyire segítik a sofőrök munkáját.
- Persze, ez egyáltalán nem mindegy. Fontos, hogy kollégáink elégedettek legyenek a körülményekkel, hiszen így tudnak a legnagyobb figyelemmel hozzáállni a munkához. Címkiadó rendszerünk a legmodernebb fejlesztés, talán ez a legnagyobb segítség a taxisok számára. Az URH rendszer fenntartása mellett az autóban található képernyőre is megérkezik a rendelési címmel kapcsolatos információ írásos formában.
- Mi a jövő a taxizásban?
- A jövő az egy kicsit már a jelen is. Mi is teljes mellszélességben kiállunk a környezetkímélő megoldások és a fenntartható fejlődés mellett. Természetesen ez a másik oldalról is igény, hiszen alacsony üzembentartási költségek mellett éri meg legjobban taxit működtetni. A hibrid rendszerek ezért népszerűek a taxisok, így a mi tulajdonosaink körében is. Jelenleg 160 hibrid autó dolgozik City Taxi emblémával, mely darabszám fokozatosan növekszik. Lényegesen kisebb így a flottánk károsanyag kibocsájtása, és várhatóan a jövőben tovább tudjuk majd csökkenteni azt. Az elektromos autók lesznek majd a következő lépcsőfok, de egyelőre még a magas ár, az alacsony hatótávolság és az infrastruktúra hiánya miatt a hibrid autókkal nem tudják felvenni a versenyt. Ide tartozik az is, hogy ugyan még a hagyományos, belső égésű motorral működő autók is kaphatnak taxiengedélyt, de jövő január 1-től már csak azok, amelyeket legalább EURO5-ös motorral szereltek.
- Az Önök számára is fontos a szociális problémák iránti érzékenység, és segítségnyújtás?
- Természetesen, igen. A Kollégáink is segítik egymást az Önsegélyező egyesületi tagságuk fenntartásával, melynek eredményeként anyagilag is segíteni tudják a rászoruló City Taxis kollégákat. A központunk a XI. kerületben található, melyre tekintettel minden kerületi kezdeményezésben részt veszünk, amiben tudunk. Legutóbb decemberben a Nagycsaládosok Karácsonyához járultunk hozzá, sok örömet szerezve a kerület rászoruló lakosainak.
Köszönöm a beszélgetést.