Szemelvények a japán vállalat históriás kötetéből Hirdetés
2018.10.15. 08:58 Módosítva: 2018.10.16. 08:26
Ezt a cikket a(z) Szemelvények a japán vállalat históriás kötetéből, nem a Totalcar szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.

Esztergomi gyárának köszönhetően a Suzuki egy kicsit magyar, egy kicsit a miénk. Sokunkat fűznek kedves emlékek a márkához: friss jogosítvánnyal vásárolt első autó, kalandos családi nyaralás a jól felpakolt Swifttel, költözködés nagybátyánk Ignisével. Vajon honnan indult ez a világmárka?

Egyik kép sem kakukktojás, mind a Suzukihoz köthető. Ha tovább olvasol, így még megdöbbentőbb lesz, térben és időben milyen messziről indult a japán cég.

e-Survivor koncepcióautó - Mighty Deck koncepcióautó - Air Triser koncepcióautó - Holdjáró
e-Survivor koncepcióautó - Mighty Deck koncepcióautó - Air Triser koncepcióautó - Holdjáró

A gyapotföldeken álmodozó japán fiatalember legendája

A Suzuki-örökség nyomába eredve, első utunk a Japán nyugati részén található Enshu régióba vezet. Itt látta meg a napvilágot 1887-ben a Suzuki Motor Corporation alapítója, Michio Suzuki. A textilszövő család sarja sok időt töltött a gyapotföldeken, így nem csoda, ha folyton azon elmélkedett, miképpen könnyíthetné meg édesanyja munkáját. A gondolatokat tettek követték, és az ifjú tehetség 22 évesen megalkotta pedálhajtású, fa szerkezetű szövőszékét, ami az 1900-as évek elején hatalmas újdonságnak számított. Ráadásul Suzuki találmánya volt képes először több színnel és mintával szőni. Erre emlékeztet a ma is használatos logo három színe. Szövőgépének hamar híre ment, így a remek piaci érzékkel megáldott fiatalember árusítani kezdte őket. Az üzlet beindult, 30 éves korára Michio már 60 embernek adott munkát üzemében, amely 1920-tól Suzuki Loom Manufacturing néven működött és hamarosan Japán egyik legnagyobb szövőszékgyárává vált.

Michio Suzuki - A szövőszék
Michio Suzuki - A szövőszék
Terkep magyar

A Suzuki eredetének megértéséhez nem árt megismernünk azt az Enshu tartományban élőkre jellemző spirituszt, amely Michio Suzukit is hajtotta. Ez a „Yaramaika”, ami annyit tesz, „Csináljuk!”, „Kíséreljük meg”. Ennek a kísérletező hozzáállásnak köszönhető, hogy a régióban alakuló vállalkozások alapítói folyamatosan tökéletesítve szerkezeteiket, eljutottak a kezdetleges kézi technológiától az automatizálásig. A Suzukihoz hasonlóan ez a terület a Toyota, Honda és Yamaha márkák bölcsője is. 

A szövőszéktől a négy kerékig

Folytassuk múltidéző utazásunk a II. világháború utáni Japánba, ahol éppen Shunzo Suzuki, Michio Suzuki fia küzd biciklije nyergében az erős szembeszéllel. A cég akkori vezetőjét az Enshu tartományban jellemző száraz szél sarkallta arra, ott a tengerparti fenyves szélén, hogy olyan motorhajtású kerékpárt készítsen, amellyel bárki könnyedén közlekedhet. Ötlete azért is korszakalkotó, mert édesapja termékei annyira tökéletesek voltak, hogy szinte soha nem hibásodtak meg, így csökkent irántuk a kereslet. Shunzo Suzuki elgondolása alapján került piacra 1952-ben a Power Free segédmotoros kerékpár, amelyet egyre nagyobb teljesítményű motorbiciklik követtek.

Az időközben Suzuki Motor Corporation-ra átkeresztelt vállalat motorkerékpárok terén szerzett tapasztalatait a gépkocsigyártásban kamatoztatva alkotta meg 1955-ben első miniautóját, az ikonikus Suzulightot. Az alig 2 méteres tengelytávú, 3 méter hosszú kisautó a japán Trabantnak is tekinthető és ideális családi autónak bizonyult.

Power Free segédmotoros kerékpár – Suzulight
Power Free segédmotoros kerékpár – Suzulight

Algahalászatból hajómotor üzletág

Tegyünk egy kis kitérőt a Hamana-tóhoz, amelynek algáival kezdődött a Suzuki hajómotoros üzletág története. A japánok életében az alga mindig is fontos alapanyagnak számított, emiatt sokat töprengtek azon, hogyan tehetnék hatékonyabbá betakarítását. A korabeli mérnökök jöttek rá, hogy a munkagépekhez megfelelő külmotor kellene. Így alkotta meg a vállalat az 1960-as években első, vízhűtéses, 5,5 lóerős csónakmotorját, amellyel túlszárnyalta versenytársait. Mindezzel nem csak az algabetakarításon segített a Suzuki, de megalapozta hajós üzletágát is, amely innovatív megoldásaival azóta is élen jár.

A D55 hajómotor
A D55 hajómotor

Gondoltad volna korábban, hogy a Suzuki Motor Corporation egy szövőszékgyártó vállalkozásból nőtte ki magát világmárkává? A cég históriás kötetének következő fejezetéből további érdekességeket tudhatsz meg a japán márkáról.

Ezt a cikket a(z) Szemelvények a japán vállalat históriás kötetéből, nem a Totalcar szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.