Kiss Norbert kamionversenyző: „Csak azt sajnálom, hogy nem előbb döntöttem”

Hirdetés
2019.04.30. 15:16 Módosítva: 2019.05.02. 10:26
Ezt a cikket nem a Totalcar szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.

Az egyik legeredményesebb magyar gyorsasági autóversenyző. Mi a sikerének titka? A tehetségén kívül még egy magyarázat van...

Kevés olyan sportolónk van, aki bármilyen kategóriában vagy versenyen induljon, a legjobbak közé kerül – ha nem épp ő maga lesz a legjobb. A harmincnegyedik születésnapját ünneplő Kiss Norbi legfontosabb eredménye a kétszeres Európa-bajnoki cím kamionversenyzésben, de szimulátorban, gokartban, túraautóban vagy épp a Forma 1-es pályán is profi.

Kiss Norbi 727x409 2.png

Ő az első magyar, aki egy versenyhétvégén négy futamon négy győzelmet és egy szezonban tizenkilenc első helyet szerzett. 2018 ugyan szerencsétlenül alakult számára egy baleset miatt, 2019-ben ismét dobogós helyért fog küzdeni – immár a Tankpool24 Racing Team csapattal, Mercedes kamionnal. Norbi épp a műhelyből jött, amikor elértük egy kis beszélgetésre.

KissNorbi 727x409 1.png

A műhelymunka fontos része az autóversenyző életének – hiszen ismernie kell az autóját, a munkafolyamatokat –, úgyhogy magam is aktívan részt veszek benne most, hogy készülődünk a szezonra. Az emberek sokszor elfelejtik, hogy ez csapatmunka. Amikor kigurulunk a pályára, egyedül vagyunk; nem látszik az, hogy mindez négy-öt ember sok-sok munkájának az eredménye. A versenyre már felkészülten kell érkezni, csak ott helyben nem lehet megváltani a világot.

A kamionversenyzés kicsit mostoha területe az autó-motor sportoknak, mivel hiányoznak a televíziós közvetítések. Pedig a múltja nagyon is megvan, hiszen Krasznai János már a nyolcvanas évek végén versenyzett... Ennek ellenére a mai napig extrém, különleges ágnak számít.

Sokan azt sem tudják, hogy nem húzunk pótkocsit magunk után, csak a vontatóval versenyzünk, méghozzá kisebbekkel, mint amilyeneket az utcán látni. Szezononként nyolc versenyhétvége zajlik szerte-Európában, négy-négy futammal. Itt is van látványos előzgetés, izgalom, néha ütközés és a mezőny változatos.Úgyhogy nagyon is érdemes kijönni egy-egy versenyre” – mondja Norbi.

KissNorbi 727x409 5.png

Persze nem olcsó dolog maga a versenyzés. Nehéz bekerülni, komoly referenciák kellenek, egyszóval óriási dolog, ha egy magyar sportolónak stabil helye van a bajnokságban. Sok minden kell ehhez. Főként tehetség, jó reflexek, felkészültség... de azért van itt még valami, ami nem árt a maximális teljesítményhez: tökéletes látásélesség a pályán. Norbinak ez sokáig hiányzott.

Középiskolás korom óta szemüveges voltam. Mínusz 2-es erősségű szemüveglencsét hordtam, ám az épp elég hátrány volt. Amikor elkezdtem versenyezni, a szemüveg viselése problémás volt a sisakban. Áttértem kontaktlencsére, de azzal is adódott bőven gondom. Ki-betenni reggel, este, a szemembe nyúlni rendszeresen... aztán ott vannak a túlhasználás veszélyei... macerás és kellemetlen. Hallottam korábban a lézeres szemészeti megoldásokról, ezerszer is eszembe jutott, hogy megnézetem, egyáltalán alkalmas lennék-e rá, de valahogy mindig halasztódott.”

Pedig jó példa is állt Norbi előtt: versenymérnöke korábban már járt a Sasszemklinikán, magas dioptriaszámmal. Nála megtörtént a beavatkozás, és a mai napig élesen lát. „Hiába... valahogy nem szeretek orvoshoz menni sem – mondja Norbi - Más is így lehet vele, hiszen a mai napig látok olyanokat, akik szemüveggel vagy lencsével versenyeznek. Ma viszont már csak azt sajnálom, hogy nem mentem el előbb a vizsgálatra. Tíz év alatt mennyi nyüglődést spóroltam volna meg!

Kiss Norbi 727x409 3.png

Merthogy Norbi végül rászánta magát a dologra, és bő két évvel ezelőtt FEMTO kezelésben részesült. „Kár volt izgulni, mert az egész nem is félelmetes, és nagyon gyorsan megvan. Utána is minimális kellemetlenséggel jár, ha az ember betartja a szabályokat. Ahogy kijöttem a rendelőből, máris jól láttam, másnap már én vezettem vissza a kontrollra, egy hónapra rá pedig kamionversenyre repültem.”

Ahol természetesen minden jól ment, talán jobban, mint addig. „Az éles látás az egyik legfontosabb dolog a versenyzésben, hiszen ezer részlet van a pályán, amit érzékelni kell kezdve azzal, hogy poros, vizes vagy olajos-e épp az út. És persze másodpercek alatt kell jó döntést hozni. Úgyhogy nagyon örülök, mert a lézeres korrekció megkönnyítette az életemet – a látásom azóta is hibátlan.

Ebben a folyamatban Norbit szülei támogatták, és persze a barátnője, Márti. „Ő adja a lelki hátteret a versenyzéshez és a mindennapokhoz. Ő jött velem a műtét napján is, és ő sofőrködött nekem.”

Néha tehát egy kamionversenyzőnek is elkél a segítség a volán mögött. Márti szerencsére bátran veszi magához a kormányt annak ellenére, hogy mikor megismerkedtek, még nem volt jogosítványa. „Azóta nagyon ügyes lett. Na, jó, néha azért nem bírom ki, és beleszólok a vezetésbe” – nevet Norbi.

Ha te is szeretnél sasszemű lenni már idén nyárra, jelentkezz ingyenes alkalmassági vizsgálatra !

Sasszem FEMTO kezelés

A Sasszemklinika egyik legkorszerűbb kezelési formája két lézerrel történik. Az első egyfajta védőlebenyt alakít ki. Az ez alatti érzéketlen területen a második lézer átalakítja a szaruhártyát a milliméter ezredrészének pontosságával. Sem közben, sem utána nincsen fájdalomérzet, egy nap pihenés után folytatható a szokásos életforma. Jelentkezz ingyenes alkalmassági vizsgálatra a sasszemklinika. hu oldalán!
  
  
A FIA ETRC 2019-es versenynaptára: május 25-26.: Misano, Olaszország június 22-23.: Hungaroring július 6-7.: SzlovákiaRing július 20-21.: Nürburgring, Németország augusztus 31. - szeptember 1.: Most, Csehország szeptember 14-15.: Zolder, Hollandia szeptember 27-29.: Le Mans, Franciaország október 5-6: Jarama, Spanyolország
Ezt a cikket nem a Totalcar szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.