Új év, új autó, új meglepetések
Egy jó kapcsolat alapja egymás megismerése – igaz ez szeretett autónkkal való kapcsolatunkra is, különösen akkor, ha éppen járművet váltottunk. Nézzük, mire kell figyelni a drivingcamp vezetéstechnikai centrum vezető trénere, Csörgő László szerint!
Te és én, senki más
Álmodoztunk róla, kinéztük, megvettük, hazavittük, és szánthatjuk is az aszfaltot új autónkkal. De lassan a testtel! Ismerkedjünk! Közelítsünk tisztelettudóan új partnerünk felé, és adjunk magunknak időt arra, hogy megismerjük egymást. Minden autóhoz jár kezelési könyv, amelyet tanulmányozzunk és őrizzünk meg! A „majd én tudom azt magamtól” attitűdöt ne új autónkon gyakoroljuk, mert ha egy ismeretlen ikon talál kigyulladni a műszerfalon, nem kell azonnal szervizbe rohanni, hogy mondják már meg jó pénzért, mi világít ott és miért.
Vezetéstámogató eszközök
Először is ott vannak a hárombetűsek: ABS, ESP. És persze a többi vezetéstámogató eszköz. Ezek nem véletlenül számítanak alapfelszereltségnek napjainkban, hiszen rengeteget segítenek vezetés közben, és használatukkal kvázi egy apró terhet emelnek le a sofőr válláról, így fittebben, épebben szállhatunk ki az autóból, nem beszélve arról, hogy biztonságosabban is közlekedhetünk általuk. Tudjuk, nagyon menő (lenne) azonnal kinyomni az összes elektronikát és menni erőből – hozzáteszem, a legtöbb autóban ma már nem lehet teljesen kikapcsolni a vezetéstámogatókat, vagy ha igen, akkor vészhelyzetnek ítélt szituációban azonnal visszakapcsol -, de ne tegyük.
Az ESP használata például ezer alkalomból 999 alkalommal kell. Egyetlen kivételt tehetünk, ez pedig a kipörgésgátló kikapcsolása, indokolt esetben, amely nem más, mint a havas út. Miért? Mert a hó ráragadhat az abroncs peremére, és ha egy havas abroncsot a kipörgésgátló szabályozgatni kezd, akkor konkrétan nem fogunk tudni elindulni, ugyanis azt érzi a kerék, hogy kipördül, a nyomatékot áthelyezi a túloldalra, mi pedig hiába nyomjuk a gázt, mint a veszett, meg se fogunk mozdulni. Ha havas abronccsal kikapcsoljuk a kipörgésgátlót, bátran elindulhatunk, a hó menet közben kipereg az abroncs barázdáiból, és mindenki boldog.
Ami fontos: hvcs-nek lenni már nem menő, sőt veszélyes is. Ne driftelgessünk elektronika nélkül a panel parkolóban, remélve, hogy Ica a negyedikről szemléli pávatáncunkat.
Használjuk az elektronikát bátran, mert a hölgyek szemében egy céltudatos, biztonságosan vezető férfi sokkal vonzóbb, mint egy vadkan. Ha megfelelő módon használjuk a vezetéstámogatókat, kevésbé leszünk hajlamosak vészhelyzetekre és az autó is hálás lesz az odafigyelő és rendeltetésszerű használatért. Tehát hajrá ABS, adaptív tempomat, sávtartó elektronika és társai!
Taníts, mester!
Miért hasznos a tanpálya? Több okból is. Először is, ha valaki például egy kis városi autóból átül egy nagy egyterűbe, ott lehetnek meglepetések. Érdemes az autó határait és saját magam megváltozott reflexeit ellenőrzött, biztonságos körülmények között, például a drivingcamp vezetéstechnikai centrumban megismerni. Másrészt nálunk kipróbálhatsz szimulált vészhelyzeteket és megnézheted, mennyi esélyed van elektronikával és elektronika nélkül mondjuk a műgyantán (ami a tükörjeges utat szimulálja). Minden esetben egy dedikált instruktor segíti a gyakorlást.
Fontosak a felkészítők is, mint például a téli felkészítő tréning, ahol kifejezetten extrém téli útviszonyokra trenírozzuk a sofőröket. Megismerhetjük autónkat, magunkat, a gumik tapadását, az elektronika hasznosságát és trükköket is elsajátíthatunk, amelyeket adott esetben, élesben is alkalmazni tudunk.
Elektromos-e vagy?
Ha valaki benzines vagy dízelautót cserél le elektromosra, fontos pár alapvetést tisztázni. Az elektromos autókban nem gázpedál, hanem menetpedál van, tehát amíg nyomom neki, az autó megy. Az elektromos kocsiknak folyamatos a nyomatékleadása, kicsi a súrlódása, tehát finomabban kell kezelni, mint egy fosszilis járművet! A menetpedál miatt sokkal dinamikusabb élményt ad, a súlypontja alacsonyabban van, ami kanyarban kevésbé csúszik, így tágulhatnak a határaink, de! Nem mindenkinek való az elektromos autó. Aki naponta hosszabb távokat megtesz, annak bizonyára nem, mert hazánkban a töltőhálózat még gyerekcipőben jár, így Sopronból lemenni Debrecenbe nem ideális elektromos autóval.
Összefoglalva tehát: új autó vásárlásakor az elégedett örömön kívül töltsön el minket a felelősségérzet is! Törekedjünk a biztonságra, és adjunk időt magunknak egymás megismerésére.