A pénztárcád és a biztonságod érdekében is ideje elmenni abroncsot cseréltetni
Bár lassan április vége van, jól döntött, aki még kivárt a nyári abroncsok felszerelésével: a hónap időjárása idén maximálisan igazolja a közismert mondást szeszélyességével. Az időjósok szerint viszont már nem kell fagytól tartatunk, úgyhogy ideje téliről nyári gumira váltanunk.
Bár a szakemberek évről évre felhívják a figyelmet az évszaknak megfelelő gumiabroncsok használatának fontosságára, idén - a járványügyi korlátozások miatt - sokan hajlamosabbak lettek halogatni a tavasszal esedékes abroncscserét. Az autónkat azonban akkor is fel kell készíteni a nyári időszakra, ha többnyire csak a heti bevásárlás során ülünk a volán mögé. Tévhit ugyanis, hogy költséghatékonyabb megoldás, ha egy szezonra fenn hagyjuk a téli garnitúrát. A valóság az, hogy ezzel a döntéssel már középtávon is rosszabbul járunk anyagilag, mint ha egy jó minőségű nyári szettet szereltetünk fel. Nézzük az érveket a szezonális abroncscsere mellett!
1. A gyorsabb kopás miatt csökken a gumik élettartama
A téli abroncsok gumikeveréke rosszul tűri az 50-60 °C-os nyári aszfaltot: a futófelület a hő hatására gyorsabban és egyenetlenebbül kopik. Gyakran alakul ki ilyenkor fűrészfogas kopás, és nem ritka a mintaelemek kitöredezése sem. A téli gumiabroncsok élettartama akár 60 százalékkal csökkenhet a nyári használat miatt.
2. Hosszabb fékúttal számoljunk
Mivel a téli és a nyári gumiknak ellentétes elvárásoknak kell megfelelniük, anyagukban és tulajdonságaikban is jelentősen különböznek. Ezek az eltérések nemcsak az abroncsok teljesítményét befolyásolják, hanem jelentős közlekedésbiztonsági kockázatot is jelentenek. A téli gumiknak nyáron jól érezhetően csökken a tapadása. Ez akár jóval hosszabb fékutat is jelenthet száraz burkolaton, de hatványozottan igaz ez vizes felületen, sőt a jármű menettulajdonságaira, így a kanyarstabilitásra és a kormányozhatóságra is kedvezőtlen hatással van. Az a kontrollált blokk-lamella deformáció, ami fagypont alatt tökéletesen működik, érthető módon 60-70 fokkal az üzemi hőmérséklet felett nem fog. A mintázat extrém deformációja és lágysága bizonytalan úttartásban, alulkormányzottságban és hosszabb fékútban nyilvánul meg.
3. Több üzemanyagot használunk
A gyengébb tapadás a gyorsulásban is megmutatkozik: ezt vezetés közben több üzemanyag felhasználásával próbáljuk ellensúlyozni. Ráadásul a mintázat túlzott deformációja is jelentős energiaveszteséget okoz. Ez pedig nagyobb gördülési ellenállást eredményez, aminek tankoláskor fizetjük meg az árát.
4. Nő a sérülések kockázata
Ezen ne lepődjünk meg, hiszen jócskán az üzemi hőmérséklet felett járunk. Bármilyen külső behatás könnyebben okoz kárt a fent felejtett téli abroncsokban. A meleg miatt ellágyult gumikeverék jóval sérülékenyebb nyáron, mint téli körülmények között.
A téli és nyári közlekedési igényeket érdemes abroncsválasztáskor is szem előtt tartani. A Hankook felső-közép kategóriás nyári abroncsa, a Ventus S1 evo3 futófelületén például interlocking rendszerű vízelvezető árkokat alakítottak ki a külső oldalon, amik fokozzák a nedves tapadást és megelőzik a vízen futást.
Végül, még egy jó tanács: idén a szokottnál is fontosabb, hogy elkerüljük a tömeget és a sorban állást, ezért érdemes minél előbb tájékozódni és időpontot kérni a gumis műhelyekben. Számítsunk arra, hogy megnövekedett a várakozási idő a gumiszervizekben, ez azonban nem ok arra, hogy fenn hagyjuk a téli abroncsokat!