ESG megfelelés a flottamenedzsmentben
A belsőégésű motoros gépjármű flottáknak sem kell lemondaniuk a kedvező ESG mutatókról.
Az ESG megfelelés, vagyis egy vállalat fenntarthatósági-etikai gyakorlatai környezetvédelmi, társadalmi és vállalatirányítási kérdésekben, egy autóflotta esetében szinte kizárólag a környezetvédelmi mutatókat érinti – azokat viszont fájdalmasan. A gépjárművek előállításából, amortizációjából, majd pedig életciklusuk végén hulladékká válásukból fakadó szennyezésre minimális befolyása van a cégeknek. A mindennapos használat során keletkező üvegházhatású gáz kibocsátás azonban mérsékelhető.
Mi a probléma a flották karbonkibocsátásával?
Akár globálisan, akár csak az Európai Unión belül vizsgáljuk az adatokat, azt látjuk, hogy a közlekedéshez kapcsolódó tevékenységekből származik az összes üvegházhatású gáz kibocsátásának hozzávetőleg az ötöde. Ezek az üvegházhatású gázok, bár elengedhetetlenül fontos összetevői annak, hogy élet legyen a bolygón, a jelenlegi posztindusztriális mennyiségben már az életet veszélyeztetik, klímakatasztrófához vezetnek. Az elmúlt években tapasztalt, egyre szélsőségesebbé váló időjárás (aszályok, özönvízszerű esőzések, növekvő átlaghőmérséklet) már ennek a folyamatnak a kísérőjelenségei.
Bár születnek innovatív megoldások a légkörben felhalmozódott széndioxid (a legnagyobb mennyiségben kibocsátott üvegházhatású gáz) kivonására, ezek jelenleg elenyésző mennyiséget és azt is magas költségek mellett képesek csak megtenni. Ezért a legsürgetőbb feladatunk a kibocsátás csökkentése, és ennek ösztönzése a rendelkezésünkre álló eszközökkel minden területen, különösen a közlekedésben.
Milyen lehetőségeink vannak a közlekedésből származó CO2 csökkentésére?
A belsőégésű motoros flották kibocsátásának csökkentésére több módszer is lehetséges, ilyenek például:
- a gépjárművek helyett tömegközlekedés vagy mikromobilitási eszközök, mint például az (elektromos) kerékpár, roller vagy gördeszka igénybevétele.
- váltás lágyhibrid (MHEV), vagy plug-in hibrid (PHEV) gépjárművekre, amelyek ugyan alapvetően továbbra is tartalmaznak belsőégésű hajtást, de azt elektromos hajtással kombinálják, így a károsanyag kibocsátásuk alacsonyabb.
- telematikai flottamenedzsment megoldások használata, melyek optimalizálják a futásteljesítményt és az üzemanyagfogyasztást. Az ilyen eszközök bevezetéséhez gyakran kapcsolódik egy azonnali pozitív hatás – a sofőrök a megfigyelés ténye miatt tudatosabbá válnak, és jobban odafigyelnek arra, hogy gazdaságosan vezessenek.
Milyen további feladataink vannak, ha karbonsemlegessé szeretnénk válni?
A belsőégésű motoros flották karbonlábnyoma azonban a legnagyobb tudatosság mellett sem csökkenthető egy bizonyos szinten túl. A fennmaradó kibocsátást így csak „ellentételezni”, azaz semlegesíteni lehetséges, például erdőtelepítéssel, zöld energiába történőberuházással, karbonpiaci termékek (kvóták vagy kreditek) vásárlásával.

Fókuszáljunk a karbonkreditekre! A karbonkredit az önkéntes karbonpiac kibocsátási egysége, egy kredit egy tonna széndioxid egyenértékű kibocsátásnak elkerülését reprezentálja. Olyan éghajlat védelemhez kapcsolódó kezdeményezések jogosultak a kibocsátásukra, amelyek hatására a légkörbe kerülő szén-dioxid mennyisége mérhető és tanúsított módon csökkent. Ilyen kezdeményezés lehet egy vízierőmű, amely egy szénerőműhöz képest lényegesen kevesebb CO2 kibocsátásával állít elő áramot, egy komposztáló gombakeverék, amelynek használatával elkerülhető a tarlóégetés, és akár a miyawaki erdők telepítése is.
Van is tovább még?
Visszakanyarodva a közlekedéshez, az EU szintű 2050-es nettó nulla (“net zero”) kibocsátási terv szektorszintű eléréséhez nem a kibocsátás semlegesítésén át vezet az út. Sőt, hosszútávon a kibocsátás teljes elkerülése jelent csak megoldást. Így vagy az autóinkat kell lecserélnünk, vagy az üzemanyagot, amelyet beléjük töltünk.
Egy friss Európai Uniós beszámoló szerint idén már közel 2 millióra nőtt az újonnan forgalomba helyezett elektromos járművek (személygépkocsik és teherautók) száma; eszerint az új autók hajszálnyival több, mint ötöde elektromos (forrás: https://www.eea.europa.eu/en/analysis/indicators/new-registrations-of-electric-vehicles). A 2035-re bejelentett, új belsőégésű motoros járművek értékesítésére vonatkozó tilalom miatt ez a tendencia várhatóan még tovább is fog gyorsulni.
A tilalomban egyébként egyelőre még van egy kiskapu, a kizárólag alternatív üzemanyaggal működtetett belsőégésű motoros járművek továbbra is értékesíthetőek lesznek. Alternatív üzemanyagokból pedig nincs hiány, azonban ezek „zöld felára” még jelentős (különösen azokban az országokban, ahol a fosszilis üzemanyagok nagyon olcsóak, pl. USA). Emiatt hiába mérsékelné a globális felmelegedést a bioetanol, biodízel vagy a hidrogén széleskörű használata, ennek jelenleg még gazdasági korlátai (is) vannak. Ígéretes innovációt jelentenek még az e-üzemanyagok, amelyek a légkörből kivont széndioxid, valamint hidrogén elegyéből készülnek; az elektrolízishez azonban nagy mennyiségű elektromos áramra van szükség, amelyet nehéz nem-fosszilis forrásból biztosítani, és ebben az esetben is probléma még az eljárás költségessége és energianyeresége.
Mi az urbaniqe megoldása?

Az urbaniqe applikáció egy teljeskörű zöld flottamenedzsment eszközt kínál a vállalati gépjárművek számára. Az alkalmazás 16 különböző riportot készít, amelynek segítségével a flottamenedzserek és maguk a sofőrök is visszajelzést kaphatnak arról, hogy mennyit, hogyan és mennyire gazdaságosan és környezetkímélő módon vezetnek. Ezáltal akár 15%-kal csökkenhet azon céges gépjárműveknek az üzemanyagfelhasználása, amelyeket tudatosabban, és a túlzott magánhasználatot mérsékelve vezetnek – és így 15%-kal csökkenthető a légkörbe kerülő károsanyag mennyisége is.

Továbbá, az urbaniqe lehetőséget teremt arra, hogy az alkalmazás által az üzemanyagokon megspórolt pénzt a vállalkozások az éghajlatváltozást lassító projektekbe fektessék be: az applikáción belül karbonkreditek vásárlásával ellentételezhetik fogyasztásuk fennmaradó részét. Ezek a karbonkreditek minősített karbonredukciós projektekből származnak, és az önkéntes karbonkredit piacon elérhetőek. A karbonkredit vásárlásról tanúsítvány tölthető le az urbaniqe alkalmazásból, így az akár egy vállalati ESG beszámolóhoz is mellékelhető, és megfelel az ESG audit szempontoknak.


Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.
- Hírek
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Hírek
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.
- Közélet
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.
- Hírek
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.
- Tesztek
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.
Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.
- Hírek
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Közélet
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.
- Hírek
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
