ESG megfelelés a flottamenedzsmentben
A belsőégésű motoros gépjármű flottáknak sem kell lemondaniuk a kedvező ESG mutatókról.
Az ESG megfelelés, vagyis egy vállalat fenntarthatósági-etikai gyakorlatai környezetvédelmi, társadalmi és vállalatirányítási kérdésekben, egy autóflotta esetében szinte kizárólag a környezetvédelmi mutatókat érinti – azokat viszont fájdalmasan. A gépjárművek előállításából, amortizációjából, majd pedig életciklusuk végén hulladékká válásukból fakadó szennyezésre minimális befolyása van a cégeknek. A mindennapos használat során keletkező üvegházhatású gáz kibocsátás azonban mérsékelhető.
Mi a probléma a flották karbonkibocsátásával?
Akár globálisan, akár csak az Európai Unión belül vizsgáljuk az adatokat, azt látjuk, hogy a közlekedéshez kapcsolódó tevékenységekből származik az összes üvegházhatású gáz kibocsátásának hozzávetőleg az ötöde. Ezek az üvegházhatású gázok, bár elengedhetetlenül fontos összetevői annak, hogy élet legyen a bolygón, a jelenlegi posztindusztriális mennyiségben már az életet veszélyeztetik, klímakatasztrófához vezetnek. Az elmúlt években tapasztalt, egyre szélsőségesebbé váló időjárás (aszályok, özönvízszerű esőzések, növekvő átlaghőmérséklet) már ennek a folyamatnak a kísérőjelenségei.
Bár születnek innovatív megoldások a légkörben felhalmozódott széndioxid (a legnagyobb mennyiségben kibocsátott üvegházhatású gáz) kivonására, ezek jelenleg elenyésző mennyiséget és azt is magas költségek mellett képesek csak megtenni. Ezért a legsürgetőbb feladatunk a kibocsátás csökkentése, és ennek ösztönzése a rendelkezésünkre álló eszközökkel minden területen, különösen a közlekedésben.
Milyen lehetőségeink vannak a közlekedésből származó CO2 csökkentésére?
A belsőégésű motoros flották kibocsátásának csökkentésére több módszer is lehetséges, ilyenek például:
- a gépjárművek helyett tömegközlekedés vagy mikromobilitási eszközök, mint például az (elektromos) kerékpár, roller vagy gördeszka igénybevétele.
- váltás lágyhibrid (MHEV), vagy plug-in hibrid (PHEV) gépjárművekre, amelyek ugyan alapvetően továbbra is tartalmaznak belsőégésű hajtást, de azt elektromos hajtással kombinálják, így a károsanyag kibocsátásuk alacsonyabb.
- telematikai flottamenedzsment megoldások használata, melyek optimalizálják a futásteljesítményt és az üzemanyagfogyasztást. Az ilyen eszközök bevezetéséhez gyakran kapcsolódik egy azonnali pozitív hatás – a sofőrök a megfigyelés ténye miatt tudatosabbá válnak, és jobban odafigyelnek arra, hogy gazdaságosan vezessenek.
Milyen további feladataink vannak, ha karbonsemlegessé szeretnénk válni?
A belsőégésű motoros flották karbonlábnyoma azonban a legnagyobb tudatosság mellett sem csökkenthető egy bizonyos szinten túl. A fennmaradó kibocsátást így csak „ellentételezni”, azaz semlegesíteni lehetséges, például erdőtelepítéssel, zöld energiába történőberuházással, karbonpiaci termékek (kvóták vagy kreditek) vásárlásával.
Fókuszáljunk a karbonkreditekre! A karbonkredit az önkéntes karbonpiac kibocsátási egysége, egy kredit egy tonna széndioxid egyenértékű kibocsátásnak elkerülését reprezentálja. Olyan éghajlat védelemhez kapcsolódó kezdeményezések jogosultak a kibocsátásukra, amelyek hatására a légkörbe kerülő szén-dioxid mennyisége mérhető és tanúsított módon csökkent. Ilyen kezdeményezés lehet egy vízierőmű, amely egy szénerőműhöz képest lényegesen kevesebb CO2 kibocsátásával állít elő áramot, egy komposztáló gombakeverék, amelynek használatával elkerülhető a tarlóégetés, és akár a miyawaki erdők telepítése is.
Van is tovább még?
Visszakanyarodva a közlekedéshez, az EU szintű 2050-es nettó nulla (“net zero”) kibocsátási terv szektorszintű eléréséhez nem a kibocsátás semlegesítésén át vezet az út. Sőt, hosszútávon a kibocsátás teljes elkerülése jelent csak megoldást. Így vagy az autóinkat kell lecserélnünk, vagy az üzemanyagot, amelyet beléjük töltünk.
Egy friss Európai Uniós beszámoló szerint idén már közel 2 millióra nőtt az újonnan forgalomba helyezett elektromos járművek (személygépkocsik és teherautók) száma; eszerint az új autók hajszálnyival több, mint ötöde elektromos (forrás: https://www.eea.europa.eu/en/analysis/indicators/new-registrations-of-electric-vehicles). A 2035-re bejelentett, új belsőégésű motoros járművek értékesítésére vonatkozó tilalom miatt ez a tendencia várhatóan még tovább is fog gyorsulni.
A tilalomban egyébként egyelőre még van egy kiskapu, a kizárólag alternatív üzemanyaggal működtetett belsőégésű motoros járművek továbbra is értékesíthetőek lesznek. Alternatív üzemanyagokból pedig nincs hiány, azonban ezek „zöld felára” még jelentős (különösen azokban az országokban, ahol a fosszilis üzemanyagok nagyon olcsóak, pl. USA). Emiatt hiába mérsékelné a globális felmelegedést a bioetanol, biodízel vagy a hidrogén széleskörű használata, ennek jelenleg még gazdasági korlátai (is) vannak. Ígéretes innovációt jelentenek még az e-üzemanyagok, amelyek a légkörből kivont széndioxid, valamint hidrogén elegyéből készülnek; az elektrolízishez azonban nagy mennyiségű elektromos áramra van szükség, amelyet nehéz nem-fosszilis forrásból biztosítani, és ebben az esetben is probléma még az eljárás költségessége és energianyeresége.
Mi az urbaniqe megoldása?
Az urbaniqe applikáció egy teljeskörű zöld flottamenedzsment eszközt kínál a vállalati gépjárművek számára. Az alkalmazás 16 különböző riportot készít, amelynek segítségével a flottamenedzserek és maguk a sofőrök is visszajelzést kaphatnak arról, hogy mennyit, hogyan és mennyire gazdaságosan és környezetkímélő módon vezetnek. Ezáltal akár 15%-kal csökkenhet azon céges gépjárműveknek az üzemanyagfelhasználása, amelyeket tudatosabban, és a túlzott magánhasználatot mérsékelve vezetnek – és így 15%-kal csökkenthető a légkörbe kerülő károsanyag mennyisége is.
Továbbá, az urbaniqe lehetőséget teremt arra, hogy az alkalmazás által az üzemanyagokon megspórolt pénzt a vállalkozások az éghajlatváltozást lassító projektekbe fektessék be: az applikáción belül karbonkreditek vásárlásával ellentételezhetik fogyasztásuk fennmaradó részét. Ezek a karbonkreditek minősített karbonredukciós projektekből származnak, és az önkéntes karbonkredit piacon elérhetőek. A karbonkredit vásárlásról tanúsítvány tölthető le az urbaniqe alkalmazásból, így az akár egy vállalati ESG beszámolóhoz is mellékelhető, és megfelel az ESG audit szempontoknak.