ESG megfelelés a flottamenedzsmentben

Hirdetés
2023.10.31. 09:44
Ezt a cikket nem a Totalcar szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.

A belsőégésű motoros gépjármű flottáknak sem kell lemondaniuk a kedvező ESG mutatókról.

Az ESG megfelelés, vagyis egy vállalat fenntarthatósági-etikai gyakorlatai környezetvédelmi, társadalmi és vállalatirányítási kérdésekben, egy autóflotta esetében szinte kizárólag a környezetvédelmi mutatókat érinti – azokat viszont fájdalmasan. A gépjárművek előállításából, amortizációjából, majd pedig életciklusuk végén hulladékká válásukból fakadó szennyezésre minimális befolyása van a cégeknek. A mindennapos használat során keletkező üvegházhatású gáz kibocsátás azonban mérsékelhető.

Mi a probléma a flották karbonkibocsátásával?

Akár globálisan, akár csak az Európai Unión belül vizsgáljuk az adatokat, azt látjuk, hogy a közlekedéshez kapcsolódó tevékenységekből származik az összes üvegházhatású gáz kibocsátásának hozzávetőleg az ötöde. Ezek az üvegházhatású gázok, bár elengedhetetlenül fontos összetevői annak, hogy élet legyen a bolygón, a jelenlegi posztindusztriális mennyiségben már az életet veszélyeztetik, klímakatasztrófához vezetnek. Az elmúlt években tapasztalt, egyre szélsőségesebbé váló időjárás (aszályok, özönvízszerű esőzések, növekvő átlaghőmérséklet) már ennek a folyamatnak a kísérőjelenségei.

Bár születnek innovatív megoldások a légkörben felhalmozódott széndioxid (a legnagyobb mennyiségben kibocsátott üvegházhatású gáz) kivonására, ezek jelenleg elenyésző mennyiséget és azt is magas költségek mellett képesek csak megtenni. Ezért a legsürgetőbb feladatunk a kibocsátás csökkentése, és ennek ösztönzése a rendelkezésünkre álló eszközökkel minden területen, különösen a közlekedésben.

Milyen lehetőségeink vannak a közlekedésből származó CO2 csökkentésére?

A belsőégésű motoros flották kibocsátásának csökkentésére több módszer is lehetséges, ilyenek például:

  • a gépjárművek helyett tömegközlekedés vagy mikromobilitási eszközök, mint például az (elektromos) kerékpár, roller vagy gördeszka igénybevétele.
  • váltás lágyhibrid (MHEV), vagy plug-in hibrid (PHEV) gépjárművekre, amelyek ugyan alapvetően továbbra is tartalmaznak belsőégésű hajtást, de azt elektromos hajtással kombinálják, így a károsanyag kibocsátásuk alacsonyabb.
  • telematikai flottamenedzsment megoldások használata, melyek optimalizálják a futásteljesítményt és az üzemanyagfogyasztást. Az ilyen eszközök bevezetéséhez gyakran kapcsolódik egy azonnali pozitív hatás – a sofőrök a megfigyelés ténye miatt tudatosabbá válnak, és jobban odafigyelnek arra, hogy gazdaságosan vezessenek. 

Milyen további feladataink vannak, ha karbonsemlegessé szeretnénk válni?

A belsőégésű motoros flották karbonlábnyoma azonban a legnagyobb tudatosság mellett sem csökkenthető egy bizonyos szinten túl. A fennmaradó kibocsátást így csak „ellentételezni”, azaz semlegesíteni lehetséges, például erdőtelepítéssel, zöld energiába történőberuházással, karbonpiaci termékek (kvóták vagy kreditek) vásárlásával.

urbaniqe ESG megfelelés a flottamenedzsmentben 3.png

Fókuszáljunk a karbonkreditekre! A karbonkredit az önkéntes karbonpiac kibocsátási egysége, egy kredit egy tonna széndioxid egyenértékű kibocsátásnak elkerülését reprezentálja. Olyan éghajlat védelemhez kapcsolódó kezdeményezések jogosultak a kibocsátásukra, amelyek hatására a légkörbe kerülő szén-dioxid mennyisége mérhető és tanúsított módon csökkent. Ilyen kezdeményezés lehet egy vízierőmű, amely egy szénerőműhöz képest lényegesen kevesebb CO2 kibocsátásával állít elő áramot, egy komposztáló gombakeverék, amelynek használatával elkerülhető a tarlóégetés, és akár a miyawaki erdők telepítése is.

Van is tovább még?

Visszakanyarodva a közlekedéshez, az EU szintű 2050-es nettó nulla (“net zero”) kibocsátási terv szektorszintű eléréséhez nem a kibocsátás semlegesítésén át vezet az út. Sőt, hosszútávon a kibocsátás teljes elkerülése jelent csak megoldást. Így vagy az autóinkat kell lecserélnünk, vagy az üzemanyagot, amelyet beléjük töltünk.

Egy friss Európai Uniós beszámoló szerint idén már közel 2 millióra nőtt az újonnan forgalomba helyezett elektromos járművek (személygépkocsik és teherautók) száma; eszerint az új autók hajszálnyival több, mint ötöde elektromos (forrás: https://www.eea.europa.eu/en/analysis/indicators/new-registrations-of-electric-vehicles). A 2035-re bejelentett, új belsőégésű motoros járművek értékesítésére vonatkozó tilalom miatt ez a tendencia várhatóan még tovább is fog gyorsulni.

A tilalomban egyébként egyelőre még van egy kiskapu, a kizárólag alternatív üzemanyaggal működtetett belsőégésű motoros járművek továbbra is értékesíthetőek lesznek. Alternatív üzemanyagokból pedig nincs hiány, azonban ezek „zöld felára” még jelentős (különösen azokban az országokban, ahol a fosszilis üzemanyagok nagyon olcsóak, pl. USA). Emiatt hiába mérsékelné a globális felmelegedést a bioetanol, biodízel vagy a hidrogén széleskörű használata, ennek jelenleg még gazdasági korlátai (is) vannak. Ígéretes innovációt jelentenek még az e-üzemanyagok, amelyek a légkörből kivont széndioxid, valamint hidrogén elegyéből készülnek; az elektrolízishez azonban nagy mennyiségű elektromos áramra van szükség, amelyet nehéz nem-fosszilis forrásból biztosítani, és ebben az esetben is probléma még az eljárás költségessége és energianyeresége.

Mi az urbaniqe megoldása?

urbaniqe ESG megfelelés a flottamenedzsmentben 1.png

Az urbaniqe applikáció egy teljeskörű zöld flottamenedzsment eszközt kínál a vállalati gépjárművek számára. Az alkalmazás 16 különböző riportot készít, amelynek segítségével a flottamenedzserek és maguk a sofőrök is visszajelzést kaphatnak arról, hogy mennyit, hogyan és mennyire gazdaságosan és környezetkímélő módon vezetnek. Ezáltal akár 15%-kal csökkenhet azon céges gépjárműveknek az üzemanyagfelhasználása, amelyeket tudatosabban, és a túlzott magánhasználatot mérsékelve vezetnek – és így 15%-kal csökkenthető a légkörbe kerülő károsanyag mennyisége is.

urbaniqe ESG megfelelés a flottamenedzsmentben 2.png

Továbbá, az urbaniqe lehetőséget teremt arra, hogy az alkalmazás által az üzemanyagokon megspórolt pénzt a vállalkozások az éghajlatváltozást lassító projektekbe fektessék be: az applikáción belül karbonkreditek vásárlásával ellentételezhetik fogyasztásuk fennmaradó részét. Ezek a karbonkreditek minősített karbonredukciós projektekből származnak, és az önkéntes karbonkredit piacon elérhetőek. A karbonkredit vásárlásról tanúsítvány tölthető le az urbaniqe alkalmazásból, így az akár egy vállalati ESG beszámolóhoz is mellékelhető, és megfelel az ESG audit szempontoknak.

 Az Emprovia Zrt. egy magyar tulajdonú, kockázati tőkéből finanszírozott technológiai vállalkozás. Valódi cél vezérelt társaságként fő célkitűzése piaci alapú, fenntarthatósági fókuszú szolgáltatások fejlesztése és piaci bevezetése. Az Emprovia Zrt. elsőként a mobilitás területét célozta meg: a mobilitási területre kifejlesztett alkalmazásait, illetve szolgáltatásait urbaniqe márkanév alatt fejleszti, üzemelteti, és értékesíti, elsősorban vállalati ügyfelek részére. Az üvegházhatású gázkibocsátást csökkentő és ellentételező funkcióikat azoknak ajánlják, akik még nem állnak készen belsőégésű motoros gépjárműveik elektromosra cserélésére. Azon vállalkozások számára pedig, akik már felkészültek a technológiai váltásra, az új elektromos járművek utófinanszírozására karbonkredit keletkeztetési lehetőséget kínálnak. Bővebb információ: www.urbaniqe.com
Ezt a cikket nem a Totalcar szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.

Az oldalról ajánljuk

Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
  • Hírek

Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról

Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.

március 29., 14:36
Új RS Skoda érkezik
  • Hírek

Új RS Skoda érkezik

Jövő héten mondanak el minden részletet róla.

március 29., 10:10
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
  • Hírek

Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok

Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.

március 29., 13:30
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
  • Gumidoktor

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?

Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?

március 29., 11:27
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
  • Hírek

A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból

A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.

2 órája
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
  • Közélet

5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára

Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.

március 29., 09:18
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
  • Hírek

Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n

A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.

március 29., 08:23
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyében
  • Tesztek

Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.

Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.

március 29., 15:38
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
  • Hírek

A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja

Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.

március 29., 12:28
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
  • Közélet

Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!

Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.

március 30., 06:37
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
  • Hírek

Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert

A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.

március 30., 06:43
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
  • Hírek

Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében

Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.

március 30., 08:47
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Honda Passport daru-teszt
  • Hírek

Honda Passport daru-teszt

március 29., 13:20
Porsche 911 S/T Oneman
  • Hírek

Porsche 911 S/T Oneman

március 29., 08:13
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Neked ajánlott


Bezárás