ESG megfelelés a flottamenedzsmentben

Hirdetés
2023.10.31. 09:44
Ezt a cikket nem a Totalcar szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.

A belsőégésű motoros gépjármű flottáknak sem kell lemondaniuk a kedvező ESG mutatókról.

Az ESG megfelelés, vagyis egy vállalat fenntarthatósági-etikai gyakorlatai környezetvédelmi, társadalmi és vállalatirányítási kérdésekben, egy autóflotta esetében szinte kizárólag a környezetvédelmi mutatókat érinti – azokat viszont fájdalmasan. A gépjárművek előállításából, amortizációjából, majd pedig életciklusuk végén hulladékká válásukból fakadó szennyezésre minimális befolyása van a cégeknek. A mindennapos használat során keletkező üvegházhatású gáz kibocsátás azonban mérsékelhető.

Mi a probléma a flották karbonkibocsátásával?

Akár globálisan, akár csak az Európai Unión belül vizsgáljuk az adatokat, azt látjuk, hogy a közlekedéshez kapcsolódó tevékenységekből származik az összes üvegházhatású gáz kibocsátásának hozzávetőleg az ötöde. Ezek az üvegházhatású gázok, bár elengedhetetlenül fontos összetevői annak, hogy élet legyen a bolygón, a jelenlegi posztindusztriális mennyiségben már az életet veszélyeztetik, klímakatasztrófához vezetnek. Az elmúlt években tapasztalt, egyre szélsőségesebbé váló időjárás (aszályok, özönvízszerű esőzések, növekvő átlaghőmérséklet) már ennek a folyamatnak a kísérőjelenségei.

Bár születnek innovatív megoldások a légkörben felhalmozódott széndioxid (a legnagyobb mennyiségben kibocsátott üvegházhatású gáz) kivonására, ezek jelenleg elenyésző mennyiséget és azt is magas költségek mellett képesek csak megtenni. Ezért a legsürgetőbb feladatunk a kibocsátás csökkentése, és ennek ösztönzése a rendelkezésünkre álló eszközökkel minden területen, különösen a közlekedésben.

Milyen lehetőségeink vannak a közlekedésből származó CO2 csökkentésére?

A belsőégésű motoros flották kibocsátásának csökkentésére több módszer is lehetséges, ilyenek például:

  • a gépjárművek helyett tömegközlekedés vagy mikromobilitási eszközök, mint például az (elektromos) kerékpár, roller vagy gördeszka igénybevétele.
  • váltás lágyhibrid (MHEV), vagy plug-in hibrid (PHEV) gépjárművekre, amelyek ugyan alapvetően továbbra is tartalmaznak belsőégésű hajtást, de azt elektromos hajtással kombinálják, így a károsanyag kibocsátásuk alacsonyabb.
  • telematikai flottamenedzsment megoldások használata, melyek optimalizálják a futásteljesítményt és az üzemanyagfogyasztást. Az ilyen eszközök bevezetéséhez gyakran kapcsolódik egy azonnali pozitív hatás – a sofőrök a megfigyelés ténye miatt tudatosabbá válnak, és jobban odafigyelnek arra, hogy gazdaságosan vezessenek. 

Milyen további feladataink vannak, ha karbonsemlegessé szeretnénk válni?

A belsőégésű motoros flották karbonlábnyoma azonban a legnagyobb tudatosság mellett sem csökkenthető egy bizonyos szinten túl. A fennmaradó kibocsátást így csak „ellentételezni”, azaz semlegesíteni lehetséges, például erdőtelepítéssel, zöld energiába történőberuházással, karbonpiaci termékek (kvóták vagy kreditek) vásárlásával.

urbaniqe ESG megfelelés a flottamenedzsmentben 3.png

Fókuszáljunk a karbonkreditekre! A karbonkredit az önkéntes karbonpiac kibocsátási egysége, egy kredit egy tonna széndioxid egyenértékű kibocsátásnak elkerülését reprezentálja. Olyan éghajlat védelemhez kapcsolódó kezdeményezések jogosultak a kibocsátásukra, amelyek hatására a légkörbe kerülő szén-dioxid mennyisége mérhető és tanúsított módon csökkent. Ilyen kezdeményezés lehet egy vízierőmű, amely egy szénerőműhöz képest lényegesen kevesebb CO2 kibocsátásával állít elő áramot, egy komposztáló gombakeverék, amelynek használatával elkerülhető a tarlóégetés, és akár a miyawaki erdők telepítése is.

Van is tovább még?

Visszakanyarodva a közlekedéshez, az EU szintű 2050-es nettó nulla (“net zero”) kibocsátási terv szektorszintű eléréséhez nem a kibocsátás semlegesítésén át vezet az út. Sőt, hosszútávon a kibocsátás teljes elkerülése jelent csak megoldást. Így vagy az autóinkat kell lecserélnünk, vagy az üzemanyagot, amelyet beléjük töltünk.

Egy friss Európai Uniós beszámoló szerint idén már közel 2 millióra nőtt az újonnan forgalomba helyezett elektromos járművek (személygépkocsik és teherautók) száma; eszerint az új autók hajszálnyival több, mint ötöde elektromos (forrás: https://www.eea.europa.eu/en/analysis/indicators/new-registrations-of-electric-vehicles). A 2035-re bejelentett, új belsőégésű motoros járművek értékesítésére vonatkozó tilalom miatt ez a tendencia várhatóan még tovább is fog gyorsulni.

A tilalomban egyébként egyelőre még van egy kiskapu, a kizárólag alternatív üzemanyaggal működtetett belsőégésű motoros járművek továbbra is értékesíthetőek lesznek. Alternatív üzemanyagokból pedig nincs hiány, azonban ezek „zöld felára” még jelentős (különösen azokban az országokban, ahol a fosszilis üzemanyagok nagyon olcsóak, pl. USA). Emiatt hiába mérsékelné a globális felmelegedést a bioetanol, biodízel vagy a hidrogén széleskörű használata, ennek jelenleg még gazdasági korlátai (is) vannak. Ígéretes innovációt jelentenek még az e-üzemanyagok, amelyek a légkörből kivont széndioxid, valamint hidrogén elegyéből készülnek; az elektrolízishez azonban nagy mennyiségű elektromos áramra van szükség, amelyet nehéz nem-fosszilis forrásból biztosítani, és ebben az esetben is probléma még az eljárás költségessége és energianyeresége.

Mi az urbaniqe megoldása?

urbaniqe ESG megfelelés a flottamenedzsmentben 1.png

Az urbaniqe applikáció egy teljeskörű zöld flottamenedzsment eszközt kínál a vállalati gépjárművek számára. Az alkalmazás 16 különböző riportot készít, amelynek segítségével a flottamenedzserek és maguk a sofőrök is visszajelzést kaphatnak arról, hogy mennyit, hogyan és mennyire gazdaságosan és környezetkímélő módon vezetnek. Ezáltal akár 15%-kal csökkenhet azon céges gépjárműveknek az üzemanyagfelhasználása, amelyeket tudatosabban, és a túlzott magánhasználatot mérsékelve vezetnek – és így 15%-kal csökkenthető a légkörbe kerülő károsanyag mennyisége is.

urbaniqe ESG megfelelés a flottamenedzsmentben 2.png

Továbbá, az urbaniqe lehetőséget teremt arra, hogy az alkalmazás által az üzemanyagokon megspórolt pénzt a vállalkozások az éghajlatváltozást lassító projektekbe fektessék be: az applikáción belül karbonkreditek vásárlásával ellentételezhetik fogyasztásuk fennmaradó részét. Ezek a karbonkreditek minősített karbonredukciós projektekből származnak, és az önkéntes karbonkredit piacon elérhetőek. A karbonkredit vásárlásról tanúsítvány tölthető le az urbaniqe alkalmazásból, így az akár egy vállalati ESG beszámolóhoz is mellékelhető, és megfelel az ESG audit szempontoknak.

 Az Emprovia Zrt. egy magyar tulajdonú, kockázati tőkéből finanszírozott technológiai vállalkozás. Valódi cél vezérelt társaságként fő célkitűzése piaci alapú, fenntarthatósági fókuszú szolgáltatások fejlesztése és piaci bevezetése. Az Emprovia Zrt. elsőként a mobilitás területét célozta meg: a mobilitási területre kifejlesztett alkalmazásait, illetve szolgáltatásait urbaniqe márkanév alatt fejleszti, üzemelteti, és értékesíti, elsősorban vállalati ügyfelek részére. Az üvegházhatású gázkibocsátást csökkentő és ellentételező funkcióikat azoknak ajánlják, akik még nem állnak készen belsőégésű motoros gépjárműveik elektromosra cserélésére. Azon vállalkozások számára pedig, akik már felkészültek a technológiai váltásra, az új elektromos járművek utófinanszírozására karbonkredit keletkeztetési lehetőséget kínálnak. Bővebb információ: www.urbaniqe.com
Ezt a cikket nem a Totalcar szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.