Mióta elavult a léghűtés?

2011.03.06. 17:52

Feladó: ismeretlen

Dátum: 2011. március 6. 6:05

Tárgy: 50-es években elavult léghűtéses???

Hogy a csodába lehet az, hogy itt mindig ekkora őrültségeket olvas az ember!!!??? A Kispolszki léghűtéses motorja hogy elavult lett volna az 50-es években??? Mikor ezek a fajta motorok a 60-70-es években élték virágkorukat a Citroennél (2CV, GS, Visa) Egyszerűen felháborító és idegesítő, hogy autós műszaki oldalon (muhaha) folyton ilyen emeletes melléfogásokat látni - és ez csak az egyik!!! Az el van felejtve, hogy a cikkíró által az 50-es években elavultnak titulált motor módosított változatát beletették az 1980-tól gyártott Fiat Pandába és később a Chinquecentóba is - aztán pedig a Kispolszkit 1999-ig gyártották, mert speciál az igényes német piacon is volt még kereslet a típusra - A CIKKÍRÓ ÁLTAL FÉLÉVSZÁZADA IS ELAVULTNAK TITULÁLT MOTORRAL!!! Úgy örülnénk neki, olyan nagyon, ha egyszer eljutnánk oda, hogy hiteles dolgokat olvashatnánk itt...

Kedves Névtelen úr,

először is: Cinquecento, szimpla c-vel, ha már pontosságról van szó. A léghűtést jellemzően a harmincas, negyvenes években használták olcsó autók konstrukciós megoldásaként, előnye, hogy olcsó, hátránya, hogy zajos, illetve hogy míg a henger-hengerfej-csapágyak hőmérsékleti gócpontjait a vízköpeny simítja, és egyenletesebb hőeloszlást, jobban monitorozható, kézben tartható hőmérséklet-szintet ad. Emiatt a léghűtéses motor rövidebb élettartamú a vizesnél, nem véletlen, hogy le is szoktak róla, bár lényegesen olcsóbb gyártani, mint már mondtam.

Amikor a Fiat 500 motorját (pontosabban a Fiat 400-ét, amiből csak a tervezés későbbi stádiumában lett 500) elkezdték tervezni az 50-es évek közepén, a gyártók már nemigen foglalkoztak ilyen motorok kialakításával. A Citroen 2CV-t (illetve a Dyane-t, Amit, mindkettő ugyanaz az autó, mint a 2 CV) szintén a harmincas években kezdték tervezni, fénykorukat nem a korszerűségük, hanem először az ötvenes évekbeli nyomor, utána meg a frivol hatvanas évek miatt élték évtizedekkel később - itt valamit nem lát egészen tisztán a kedves levélíró.

Ezt a 126-osba, a Pandába is a rettenetes olcsósága miatt tették bele, pláne, hogy addigra minden kifejlesztési költsége megtérült - sok motor élt így negyven éveket, ott van példának rögtön a másik, szintén elavult Fiat-motor, a nyomórudas, 600-as négyhengeres is, ami szintén a Cinquecentóig szerepelt. Viszont a Cinquecentóba már vízhűtéssel építették az addigra már igen komolyan átdolgozott léghűtésest. A másik Citroen-példa, a Visa elsősorban a vízhűtéses, soros négyesekkel fogyott, a kéthengeres bokszer szintén a legalacsonyabb, még autóképes néprétegek igényeinek kiszolgálására született, afféle pót-2CV-nek.

Igény mindig a filléressége miatt volt a léghűtésesekre - a Panda esetében pedig nemcsak a német piacon (bár Névtelen úr nyilván azokra az adatokra lát rá), hanem elsősorban Olaszországban. Az, hogy a Kispolszkit meddig gyártották, megint csak a szűkre szabott pénztárcákat minősíti, nem a konstrukció korszerűségét. Kihagyott a levélíró néhány ziccert, a Honda hetvenes évek eleji nagy modelljeit (1300), illetve a Citroen GS szintén hetvenes évek eleji, négyhengeres léghűtésesét - ezeknél is azért döntöttek a léghűtés mellett, hogy a máskülönben drágán gyártható egyéb technikákat be tudják építeni egy épeszű áron kínált modellbe - itt is a vízhűtésen spóroltak. Le is szoktak róla a leváltó modelleknél... Meg a Porsche 911-et - a Porsche évtizedeken át le akarta váltani, de a vevők romantikából nem hagyták, ezért borzalmas erőkkel korszerűsítette, amíg az emissziós szabályok rá nem kényszerítették, hogy most már tényleg.

Hogy tisztába tegyünk dolgokat:

- az ohv vezérlés az ötvenes évek közepétől nem szerepelt előremutató autókban

- a léghűtés szintén az ötvenes évek közepétől

- a két helyen csapágyazott főtengely már a harmincas években meredeknek számított

Azt hiszem, Ön összekever bizonyos dolgokat, s ez akadályozza a tisztánlátását: a divatosság, elterjedtség nem okvetlenül a modern technikából fakad az autóknál, hanem sokszor inkább az olcsóság, divatosság miatt kell alkalmazni - a kevés lehetséges várható profitot elköltik formatervre, marketingre. Sőt, éppen az ilyen autókban találni a leggyakrabban elavult műszaki megoldásokat, amik nem különösen nagy teljesítmény és hatásfok mellett megbízhatóan működnek. Mert ezeknél nem az előrelépés számít súlyponti feladatnak.

Üdvözlettel

Csikós Zsolt

(névvel)

totalcar.hu