Vége az amerikai álom-rendőrautónak

Carbon Motors E7

2014.05.18. 07:34 Módosítva: 2014.05.18. 13:21

Kitűnő innováció, csodás prototípus, 240000 megrendelt BMW motor, három elkészült jármű és sok millió fejlesztésre költött dollár, aminek egy részét az adófizetők állták. Röviden így lehet összefoglalni a nemrég végleg megszűnt Carbon Motors Corporation rövid életútját.

A volt texasi rendőr Stacy Dean Stephens azt a nem egyszerű célt tűzte ki magának, hogy megalkotja a világ legtökéletesebb rendőrségi járőrautóját. Stephens több befolyásos embernek is előadta vágyálmát, amiben egyedül a Ford egykori ügyvezetője William Santana Li látott fantáziát.

Stephens és Li 2003-ban megalapította a Carbon Motors Corporationt, és azonnal nekilátott a valaha épült legjobb rendőrautó megalkotásának. Az alapítók kis Los Angeles-i irodájukat hamar kinőtték, ezért 2006-ban a cég átköltözött Atlantába, ahol már egy kisebb műhely is tartozott az irodaépülethez, hogy az új innovatív megoldásokat tesztelni tudják a prototípuson.

A Carbon Motors még ebben az évben bemutatta az első, kézzel rajzolt látványtervet az új járőrautóról. A következő, már számítógépes látványtervek, 2007 szeptemberében jelentek meg, amikor is a karosszériaelemek alá rejtett újszerű műszaki megoldások egy részét is ismertette a cég.

Ilyen volt például a hátrafelé nyíló hátsó ajtó, hogy a bűnözőket könnyebben be lehessen ültetni az autóba. De az első ülések sem a megszokottak voltak, ugyanis úgy tervezték kialakítani őket, hogy a rendőrök lógó felszerelése – például a pisztolytáska vagy a gumibot is – elférjen az ülés mellett. Az már csak hab a tortán, hogy az autót hatalmas méretei ellenére igen könnyűre tervezték, ugyanis a karosszéria alumíniumból és szénszálas műanyagból épült fel. Ekkor már nemcsak a rendőri szakma, hanem az autós szaklapok is felfigyeltek az akkor még név nélküli Carbon Motors járőrautóra.

Jönnek a BMW motorok

A cég elég rosszkor, a válság beköszöntével, 2008 végén mutatta be a prototípus járőrautót, amit gőzerővel fejlesztettek ki. A keresztségben az új elfogó autó az E7-es nevet kapta, amiből arra lehetett következtetni, hogy egy teljes járműcsaládot terveznek a szakemberek.

Hamar kiderült azonban, hogy az újabb prototípusok elkészítéséhez az atlantai gyáregység is kicsi, ezért újra költözniük kellett. A Carbon Motors 2009 elején az Indiana állambeli Conversville-t választotta új székhelyéül. A választás okául a cégvezetés a nagyobb gyártóhelyet és az első befektető cégek közeli elhelyezkedését jelölte meg. A rossz nyelvek szerint azonban egészen másról volt szó. Indianában nagyobb állami támogatásra számíthattak, mint más államokban és így könnyebben megszerezhették a korábban csődbe ment, Ford-beszállító Visteon cég egyik üzemét is.

Stephens ekkor kezdett politikai körökben mozogni, így sikerült 300000 dollár munkahelyteremtési támogatáshoz jutnia és a Visteon volt üzemét is megkapta jutányos áron Indiana államtól.

A következő évben újabb tervek láttak napvilágot: „mindössze” 350 millió dollárra volt szükségük, hogy folytathassák a sorozatgyártás előkészítését, a prototípusok készre szerelését és felszerelhessék a volt Visteon-gyártóbázist. A befektetők azonban nehezen adakoztak, hiszen épp egy válság közepén voltunk és nem nagyon akaródzott nekik pénzt önteni egy addig egyetlen prototípust felmutató cégbe. Állami támogatásra pedig ilyen körülmények között semmiképp sem számíthattak.

Hogy a pesszimista befektetőket és a még pesszimistább államot megnyugtassák, 2010. március 22-én a Carbon Motors vezetése szerződést írt alá a német BMW-vel, összesen 240000 motor szállításáról. A 286 lóerős, háromliteres, hathengeres dízelmotorok igen korszerűnek számítottak akkoriban.

Drágának drága, de...

A legelső elkészült példánnyal 2009 végén kezdték el körbejárni az Egyesült Államok rendőri szerveit, ahol osztatlan sikert aratott az E7-es prototípusa, de sehol sem sikerült tartós tesztnek alávetni a járművet, ugyanis a protó a rengeteg kipróbálatlan műszaki megoldásnak köszönhetően nem igazán lett megbízható. Így csak néhány métert tehettek meg vele a rendőrök és sajnos nem próbálhatták ki a jármű összes funkcióját sem.

Ezt a csorbát kiküszöbölendő 2010-re az E7-est teljesen átépítették. Majd az egyetlen elkészült példány többféle festéssel is megjelent néhány amerikai államban. Az autót utolsóként Abu Dhabi rendőrsége próbálhatta ki 2012-ben.

A marketingért és az értékesítésért felelős Stephens, ekkor mondta el először, hogy egy jármű ára körülbelül 100000 dollár, ami valóban soknak tűnik, de az akkor egyeduralkodó Crown Victoriához képest alacsonyabb a fogyasztása és jóval kisebb a fenntartási költsége is az E7-esnek. Persze az igazgató azt a tényt jótékonyan kifelejtette, hogy a Carbon Motors E7 árából négy igen jól felszerelt Crown Victoria Interceptor is kitelt volna.

A fejlesztésre szánt pénz rohamosan fogyott, és a cégtulajdonosoknak szembe kellett nézniük azzal a ténnyel, hogy állami hitel és megrendelés nélkül hamar lehúzhatják a rolót. Tetézte a bajokat, hogy a Carbon Motors képviselői többször is tárgyalásokat folytattak az energiaügyi minisztériummal (Departrment Of Energy, DOE) egy a kormánytól felvenni szándékozott hitel ügyében. A DOE azonban 2012. március 7-én megtagadta a Carbon Motors 310 millió dolláros (körülbelül 64 milliárd forintnak megfelelő) hitelkérelmét, ugyanis a kormány Stephens és Li üzleti tervei alapján nem látta biztosítottnak az esélyt arra, hogy a Carbon Motors valaha is vissza tudja fizetni az állami kölcsönt.

Újratervezés

Miután állami segítségben nem bízhattak, hogy befejezhessék az E7-es szuper járőrautót, más irányba kezdtek el tapogatózni. Elsősorban az energiaügyi minisztériumot bírálták több sajtótermékben is, valamint a közeledő 2012-es választások miatt Stephens egyre inkább belebonyolódott az aktuálpolitikába. Viszont szemrebbenés nélkül tárgyalt republikánus és demokrata képviselőkkel is.

Időközben Indiana elvette a korábbi kedvezményeket a Carbon Motorstól, a DOE pedig azt válaszolta Stephenséknek, hogy a vádaskodásaikba behozták a politikát is, ami a választások előtt nem vetett jó fényt a minisztériumra.

Végül szenátusi meghallgatás következett, ahonnan Stephens vesztesen került ki, nem neki adtak igazat, de azt az ígéretet kapta, hogy ha egy jobb üzleti tervet tesz le az asztalra, akkor újratárgyalják a hitel lehetőségét. Ekkor Stephens nyíltan az Obama adminisztráció ellen fordult és több sajtóorgánumban, valamint a Carbon Motors honlapján is nemtetszésének adott hangot.

A Carbon Motors vezetése nem tehetett mást, mint hogy elkezd spórolni, ezért az E7-es fejlesztését teljesen leállították és egy új teherautó-(GMC-)alvázas páncélozott járművet kezdtek el fejleszteni, a TX7-est. Ebben visszaköszönnek az E7-es megoldásai, de sokkal visszafogottabb high-tech elemeket terveztek bele. A TX7-es több rendőrségi és katonai feladatra is megfelelő lett volna, például különleges egységek célba juttatására, rabszállításra vagy vegyi felderítőnek. Készült egy másik terv is a, CT7-es drón, amely már gyakorlatilag semmilyen visszhangot sem kapott, hiszen egy egyszerű távirányítású jármű volt.

Mit tudott a zsaruk álomautója?

Lássuk milyen felszereltséggel kaphatta volna meg járőrautóját az, aki nem sajnálta a százezer dolláros vételárat:

Level III-as (vagy nagyobb) golyóálló védettség az első ajtókban és a műszerfal panelban

A rendőri munkát megkönnyítő első ülések, könnyebb ki-be szállás, a lógó felszereléseknek hely kialakítása

A szélvédőn megjelenített, az adott szituációra jellemző legfontosabb adatokkal (HUD)

Kívül is és belül is 360 fokos biztonsági kamerák

Start-stop rendszer

Plusz akkumulátor csomag

Extrém körülmények között használható motor

Automatikus rendszámtábla-felismerő rendszer

Éjjellátó rendszer, valamint éjjellátó-kompatibilis belső világítás

Integrált infravörös rendszer (FLIR)

Integrált shotgun és M4 gépkarabély tárolók

Optimális tárolórekeszek, amelyekben a rendőri munka felszereléseit el lehet helyezni

Az első és hátsó utasteret elválasztó válaszfal

Izolált első-hátsó hűtés és fűtés

A megbilincselt foglyok és gyanúsítottak könnyű beültetése a hátsó ülésekre

A hátsó ülések könnyű tisztíthatósága (slaggal)

Integrált fény- és hangjelzések

Bezár a bazár

Hiába készítették el a sokoldalú TX7-es terveit, ami egyébként sokkal ígéretesebbnek tűnt, mint az E7-es, az új jármű már nem tudta megmenteni a Carbon Motorst a csődtől. Ugyanis egyrészt 2012 végére a TX7-eshez hasonló batárból kényére-kedvére válogathattak az amerikai bűnüldöző szervek, másrészt az amerikai választások után a korábbi befektetői csoport nem támogatta tovább a cég erőfeszítéseit.

Alig néhány hónappal a TX7-es látványterveinek bemutatása után, 2013. március 31-én a Carbon Motors megszüntette a honlapját és letörölte az összes Youtube-videóját. Ugyanezen a napon kezdték meg a Carbon Motors gyár berendezéseinek leszerelését és értékesítettek minden mozdíthatót.

Az egyetlen elkészült járművet nemrég elárverezték, ami 84000 dollárért talált gazdára, ebből Stephensék ki tudták fizetni a dolgozók elmaradt bérét és a felvett hitelek egy részét is.