Gyalázatos Renault-motorok, frusztrált Rosberg
Formula–1 Kínai Nagydíj – 2015
Legfrissebb külső munkatársunkat nem kell bemutatnunk senkinek, aki valaha is közel szagolt a Forma-1-hez. Wéber Gábor neve garantálja a szakmai hozzáértést és azt is, hogy olvasmányosan át tudja adni, amit akar. Mi mindenesetre nagyon örülünk, hogy sorainkban köszönthetjük és elindíthatjuk ezt az új rovatot, amely minden futam után jelentkezik majd. Dr.Wéber elemez, fogadják szeretettel, hajrá Gabesz, üdv a fedélzeten! - Totalcar -
Volt abban valami szimbolikus, ahogy három körrel a vége előtt Verstappen Toro Rossója blokkoló hátsó kerekekkel lezárta a sanghaji pálya célegyenesének egy részét, biztonsági autós befutóra kárhoztatva a mezőnyt. Ezen a hétvégén ez volt a harmadik elfüstölő Renault-motor és a francia gyártó problémái nem csak a Red Bullt és a Toro Rossót, de bizonyos értelemben az F1-et is hátráltatják.
Motorikus szempontból ugyanis két részre szakadt a mezőny, elöl a Mercedes-re közeledő Ferrarival, hátul pedig a sebeit nyaldosó Renault-val és a gyerekbetegségekkel küzdő Hondával. A szakadék pedig óriási, ami egyelőre lose-lose szituációt teremt: rossz PR a Renault-nak, rossz a motorjait használó csapatoknak és rossz az F1 új szabályrendszerének és ezen keresztül az F1-nek egészének. Az újonnan érkező Honda kínkeserves kezdése még elment volna elsőévesként, ám a Renault gondjaival együtt ez hat versenyzőt, azaz mezőny egyharmadát lehetetleníti el a 18-ból. Tudom, hogy 20-an vannak, de a két Manor pilóta pusztán beépített F1-turista státuszban a legjobb két ülésből nézheti a versenyt, szereposztáson kívül.
Az aktuális szerepeket az élcsapatokon belül is gyorsan leosztották, amit egyértelműen Rosberg visel rosszabbul. Raikkönen jobban palástolja a csalódottságát, ráadásul nem keresett mentséget, teljesen frankó módon beismerte az időmérős hibáját, ami általában rányomja a bélyeget a futamaira. Ezúttal jól jött előre az első körben és versenytempóban is egálban álltak Vettellel: az 1. kör végén 0,8 mp, az 54.-ben 1,37 mp volt kettejük közt, ráadásul Kimi 4 körrel frissebb gumikon autózhatott a végén. (Taktikailag Vettelt az ideálisnál korábban, Raikkönent később hozták ki Rosberg miatt.)
Ám aki előzést várt, az a biztonsági autó nélkül is nagy valószínűséggel csalódott volna, ugyanis az utolsó körökben csapaton belül öngólnak minősül a csatázás. Tudom, hogy ez ellentétesnek tűnik a versenyzés szellemével, azonban egy csapatot nem a szurkolók elvárásai, hanem az eredménymaximalizálás vezérel amióta világ a világ, ezért ilyen esetben szinte mindig „hold your position” lenne az üzenet. A 3-4. hely zsebben volt, az esetleges Vettel-Raikkönen csatával viszont mindkettőt elveszthették volna.
A Mercedesnél kicsit más a helyzet, mert idén egyelőre mindenben egy lépéssel Rosberg előtt jár Hamilton, és ezt a frusztrációt nehezen kezeli a német. Nincs nagy változás, ám miközben Lewis összeszedettebb lett időmérőn, addig Nico nem találja a Szent Grált versenytávon, és az időmérős második helyeivel az optimális boxtaktika előnye sem nála van. A saját szemszögéből nézve jogosnak is tűnhetett tegnapi kirohanása, azonban Hamilton pont azt csinálta azzal a minimális visszalassítással, amit mindenki megtett volna: kedvezőtlenebb helyzetbe hozta a közvetlen üldözőjét. Rosberg és versenymérnöke, Tony Ross mostantól sokkal inkább valami váratlanon kell, hogy dolgozzanak, mert Hamiltont árnyékként követve sosem kerülnek elé. Ki kell lépni a megszokott gondolkodásból és sokkal rizikósabb, de elméletben még nyereséggel kecsegtető versenytaktikákat kell használni. Sok veszteni valója nincs, és ha egyszer is bejön, azzal kibillentheti Hamiltont a saját komfortzónájából, hisz a kettejük közti párharc egyik legfontosabb ütközete pont a fejekben zajlik.
H | Pilóta | Csapat | Idő/különbség | Pontok |
1 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:39:42.008 | 25 |
2 | Nico Rosberg | Mercedes | +0.714s | 18 |
3 | Sebastian Vettel | Ferrari | +2.988s | 15 |
4 | Kimi Räikkönen | Ferrari | +3.835s | 12 |
5 | Felipe Massa | Williams | +8.544s | 10 |
6 | Valtteri Bottas | Williams | +9.885s | 8 |
7 | Romain Grosjean | Lotus | +19.008s | 6 |
8 | Felipe Nasr | Sauber | +22.625s | 4 |
9 | Daniel Ricciardo | Red Bull | +32.117s | 2 |
10 | Marcus Ericsson | Sauber | +1 kör | 1 |
11 | Sergio Perez | Force India | +1 kör | |
12 | Fernando Alonso | McLaren | +1 kör | |
13 | Jenson Button | McLaren | +1 kör | |
14 | Carlos Sainz | Toro Rosso | +1 kör | |
15 | Will Stevens | Marussia | +2 kör | |
16 | Roberto Merhi | Marussia | +2 kör | |
17 | Max Verstappen | Toro Rosso | Kiesett | |
Kie. | Pastor Maldonado | Lotus | Kiesett | |
Kie. | Daniil Kvyat | Red Bull | Kiesett | |
Kie. | Nico Hulkenberg | Force India | Kiesett |