Kollektív hiba, egyéni bűnhődés
F1 Monaco
A Verstappen-Grosjean ütközésig a tökéletesen kiszámítható monacói futamképet láttuk, a dobogós helyeket gyakorlatilag már az első kanyarban kiosztották. A 64. körben jött baleset azonban hirtelen új végjátékot írt.
A virtuális biztonsági autó, vagyis a VSC-fázis, majd a Safety Car pályára jövetele először Hamiltont bizonytalanította el a kiállással kapcsolatban, majd a Mercedes döntött a bő 20 mp-es előny birtokában – rosszul. A lehetőség, hogy Vettel kiáll mögöttük és szuperlágyakon támadhat a végén, nagyobb fenyegetést jelentett az ezüstnyilak stratégáinak, mint annak az esélye, hogy Hamilton hátrább kerülhet a sorban. A meglévő előnyt elegendőnek látták (az még nőtt is a VSC fázis elején!), így az általuk egyetlennek tűnő fenyegetésre reagáltak, azaz hogy ne maradjanak kopott lágyakon frissebb szuperlágy gumik ellen, mindezt úgy, hogy pozícióvesztés nélküli, ingyen kiállással intézzék el. A SC-fázis alatt viszont elveszett néhány másodperc menet közben, így legnagyobb elképedésükre Hamilton csak harmadiknak állt vissza a sorba a nem tervezett kerékcseréjét követően, ezzel Rosbergnek ajándékozva teljesen megérdemelt és biztosnak tűnő győzelmét.

Érdekes és nem lényegtelen adalék, amit a futam közben még nem tudhattunk, hogy Lewis Hamilton a biztonsági autós fázis elején a figyelte a pálya melletti kivetítőket és az alapján meg volt győződve róla, hogy Rosberg és a mögötte jövők már szuperlágyra váltottak mögötte. Ekkor a csapat még arra kérte, hogy maradjon kint, de Hamilton azon nyomban replikázott, hogy a lágyak túlságosan vissza fognak hűlni. Ez volt a döntő momentum, hiszen erre a reakcióra inkább behívta a valószínűleg éppen a két döntés közt vacilláló csapat. Saját elmondása szerint is abban a hitben hajtott a boxba, hogy a többiek is így tettek mögötte, egy körrel korábban. A Mercedes tehát annyi idő alatt döntött a boxkiállás mellett, mint amennyi idő alatt ezt a bekezdés végigolvasható, és valamikor eközben érte utol Hamilton a biztonsági autót a második szektorban. Vagyis az a végül hiányzó 4-5 mp éppen akkor tűnt el, amikor éppen a kiállni, vagy nem kiállni kérdésen őrlődtek Hamiltonnal.
Szerencsétlen körülmények egybeesése okozta tehát ezt az elsőre érthetetlennek tűnő taktikai döntést, és végül Hamilton saját proaktivitása adta meg a végső lökést hozzá, aki a kivetítő képe alapján téves következtésre jutott magában. Mondhatnánk, hogy csapaton belüli kommunikációs hiba, de ehhez gondolatolvasónak kellett volna lenni mindkét fél részéről, ráadásul Monte Carlo utcái az amúgy bombabiztos súgóként használt GPS-pozíciók jeleit is el-el nyelik, elvéve a pontos helyzetértékelés lehetőségét. Ezek azok a helyzetek, amikre nehéz felkészülni, de mostantól fogva erre is lesz egyfajta kérdezz-felelek forgatókönyv a Mercedesnél.

A 30. körben nem sokan gondoltuk volna, hogy Verstappen beszoruló jobb hátsó kereke lesz a dominó első eleme, ami végül borítja az egész sort, ám az ezzel járó félperces veszteséggel a holland tini két kiállásra váltva hirtelen vérszomjas farkassá változott a keményebb gumikon köröző-kérődző bárányok között. Ahogy a színházi dramaturgiák kötelezően elsülő színpadi fegyvere, az előbb lágyakon, majd szuperlágyakon akár 2-3 mp-cel gyorsabban köröző kölyök is magában hordozta a veszélyt, de egyúttal az izgalmat is. Életében először versenyzett Monacóban, de egész hétvégén gyors volt, a kék zászló kihasználása az előzéseihez Vettel mögött pedig olyan ösztönösen zseniális reakció, amit nem lehet tanítani.
Látványos balesete Grosjeannal szintén apróságokon múlt, hiszen minden adidiginál közelebb került a Lotushoz a célegyenesben, miközben Romain egy leheletnyivel beljebb húzta féktávon az addigiaknál, talán kicsivel hamarabb is emelve el a lábát a gázról. (Saját maga szerint szerint később, Max szerint korábban fékezett, mint előtte; a képeket a kikockázva egyiküknek sincs igaza).
Végül is a hátulról érkező Verstappen hibája volt, meg is kapta a maga öthelyes rajtbüntetését érte Montreálra, azonban semmi olyan nem volt ebben a manőverben, amit a mezőny pilótánaik mindegyike el ne követett volna már, ennél lényegesen idősebb korban is. Az már csak a sors törvényszerűsége, hogy épp a pályafutásuk elején legnagyobb mezőnyritkítók, Massa és Grosjean tették szóvá felháborodva Verstappen akcióját. Majd ha Verstappent hétről hétre kell kiszedni a gumifalból totálisan eszetlen manővereket követően, akkor talán jogos lenne a kritika, ám a szezon eddigi képe alapján ez teljesen eltúlzott reakció.

Max Verstappen – és vele együtt Carlos Sainz is – bőven túlteljesítik az újoncoktól elvártakat, mind tempó, mind higgadtság tekintetében, egyikükre sem lehet ugyanis ráakasztani az autótörő jelzőt. Ők talán a Toro Rosso eddigi legerősebb párosa, és bőven van még bennük fejlődési potenciál. Mindkettő piszok gyors, más és más karakterrel és stílussal, de nem kérdés, hogy mindkettőnek helye van a mezőnyben. És addig örüljünk, amíg megvan a bennük a tűz és nem állnak be a sorba vonatozni, amíg 1% esély van rá, hogy a pályán is előzhessenek. Az igazi egyéniségek és a legendás versenyzők így születnek, nem pedig boxutcafalon ülő stratégák nézők elöl eldugott döntéseinek következtében.
Hely. | Versenyző | Nemzet | Csapat | Idő | Pont |
---|---|---|---|---|---|
1 | Nico Rosberg | GER | Mercedes | 1:49:18.420 | 25 |
2 | Sebastian Vettel | GER | Ferrari | 4.486 | 18 |
3 | Lewis Hamilton | GBR | Mercedes | 6.053 | 15 |
4 | Danyiil Kvjat | RUS | Red Bull | 11.965 | 12 |
5 | Daniel Ricciardo | AUS | Red Bull | 13.608 | 10 |
6 | Kimi Räikkönen | FIN | Ferrari | 14.345 | 8 |
7 | Sergio Perez | MEX | Force India | 15.013 | 6 |
8 | Jenson Button | GBR | McLaren | 16.063 | 4 |
9 | Felipe Nasr | BRA | Sauber | 23.626 | 2 |
10 | Carlos Sainz | ESP | Toro Rosso | 25.056 | 1 |
11 | Nico Hulkenberg | GER | Force India | 26.232 | 0 |
12 | Romain Grosjean | FRA | Lotus | 28.415 | 0 |
13 | Marcus Ericsson | SWE | Sauber | 31.159 | 0 |
14 | Valtteri Bottas | FIN | Williams | 45.789 | 0 |
15 | Felipe Massa | BRA | Williams | 1 kör | 0 |
16 | Roberto Merhi | ESP | Marussia | 2 kör | 0 |
17 | Will Stevens | GBR | Marussia | 2 kör | 0 |
Kie. | Max Verstappen | NED | Toro Rosso | kiesett | 0 |
Kie. | Fernando Alonso | ESP | McLaren | kiesett | 0 |
Kie. | Pastor Maldonado | VEN | Lotus | kiesett | 0 |

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Tesztek
Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1
Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.
- Hírek
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.
- Hírek
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
- Hírek
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!
- Események
Van egy király európai autód, amit megmutatnál másoknak? Gyere autóztatni a Parkoló Parádéra!
