Hamilton a kútba ugrana, de nem hagyják
Abu Dhabi Nagydíj - 2015.
A szezonzárón megvolt sorozatban a hatodik Rosberg pole is, amit zsinórban a harmadik győzelem követett. Hamilton elvesztette a fonalat az év végére, miközben a csapat megakadályozta, hogy a második helye is veszélybe kerüljön. Mindjárt ki is vesézem, miért.
Rengeteg egyéb történés mellett unalmas egy szezonzárónk lett volna, ha Lewis Hamilton nem próbál meg ezúttal is az optimális csapattaktika ellen menni, és így körökön, majd napokon át témát adni a saját csapatának és a közvéleménynek. Mivel élő adásban nem hallhattuk a beszélgetés egészét, Hamilton pedig nem látta a pontos adatokat, ezért tanulságos megnézni, mi zajlott le a világbajnok és mérnöke között a futam 32. körétől.
Rosberg második kiállását követően Peter Bonnington abban maradt Hamiltonnal, hogy „OK Lewis, meghosszabbítjuk ezt az etapot”. Ekkorra már 20 körös lágy gumikon autózott, amikkel a 12. körtől 5 másodpercet faragott Rosberg korábbi előnyéből, mindössze 1,3 mp-re közelítve meg a németet. A versenyből még 23 kör volt hátra, és Rosbergnek is szólt a mérnöke, húzzon bele egy kicsit az új gumikon, hogy közelebb kerüljenek az élen álló Hamiltonhoz, aki ekkor 20,1 mp-cel vezetett.
Négy körrel később, a 36. körben Hamilton megkérdezte, „milyen gumikon van a másik autó?”, amire meg is kapta a „lágyon” választ, valamint egy további infót: „Lewis, ha most mégis kiállnánk, 6 másodpercre leszünk Nicótól, jelenleg 16,2 az előnyünk.” Nemsokára meg is jött Hamilton válasza, ami kulcsfontosságú döntési szempontból: „A hátsók kezdenek elfogyni, meddig akarod, hogy folytassam így?”. A mérnöke nem is késlekedett: „Rendben Lewis, vettem az adást, 18 kör van hátra, szerintem maradunk a lágy gumiknál, úgy tűnik jól bírják.”
Ez volt az a pont, amikor Zoli az asztalra csapott mellettem a kommentátorfülkében, hiszen egyértelműen a szuperlágy ellen beszélt Bonnington, elvéve ezzel az egyetlen parányi esélyt, hogy Hamilton a végén valahogy csatába keveredhessen Rosberggel. A csapat azonban mindenkinél pontosabban látta, hogy Hamilton nemcsak a hétvége addigi részében állt rosszul szuperlágyakon, hanem a verseny első etapjában is lassabb volt velük, mint Rosberg (+5 mp), 7-8 kör után leírva azokat, így értelmetlen kockázatnak tűnt volna kétszer ekkora etaphosszra feltenni őket. Jobbnak tűnt, ha 10 körrel frissebb lágyakon megy Rosberg után.
Hamilton maga sem tudta, hogy mit, de valami mást akart, így a 40. körben megszületett a kétségbeesett ötlete, hogy kiállás nélkül menjen el a futam végéig, 43 kört teljesítve azon a garnitúrán, aminek a fogyóban levő hátsó gumijaira 4 körrel azelőtt már panaszkodott: „Ha most visszaveszek és vigyázok a gumikra végéig, mennyivel kell lassabban mennem?” A pontos előzmények tükrében annyira szürreálisnak tűnő kérdés, hogy elsőre magam sem hittem a fülemnek, így „logikusan” Rosbergre értelmeztem, de Bonnington azonnal reagált rá egy „Lewis, képtelenség megcsinálni, az eddigi terv a járható út”. „Kérlek, számoljátok ki” jött Hamiltontól a kérés, de a mérnöke ismét lehűtötte: „Kiszámolni is fölösleges, totális hazardírozás, és garantálom, hogy nem jön be.” Hamilton azért még megpróbálta meggyőzni egy önmagának ellentmondó üzenettel: „Azért kérdezem, mert ezek a gumik még mindig elég jónak tűnnek”.
Miközben ment a Hamilton oldali huzavona, addig Rosberg 10 mp környékére csökkentette a hátrányát, körönkénti lebontásban az alábbi tempóban közeledve a kiállást követően: -1,2, -0,6, -0,7, -1,2, -1,5, -1,7, -1,3, -1,9 mp. Ami még nagyobb probléma lehetett volna a Mercedes szempontjából, hogy a 3. helyen autózó Raikkönen is 8,4 másodpercet faragott le ezalatt a 7 kör alatt a hátrányából, ami ekkor még mindig 29 mp volt, de amint az látható, Hamilton itt már 30 körös gumikon a teljes elkopás határához közelített, miközben még 14 kör volt hátra a versenyből.
Bonnington tehát nem tehetett mást, mint közölte Hamiltonnal az elkerülhetetlent: „Vettem Lewis, valóban jók voltak az utolsó köreid, de a hátránya már csak 11 mp, így utolér és megelőz majd a pályán”. „Rendben, akkor ki kell hívnotok, srácok. Új gumik” adta be a derekát Hamilton. „Még egy kör, nyomd meg most, ez az optimális kör a kiálláshoz. 11 másodpercre leszünk, 10 körrel frissebb gumikon, szóval sokkal gyorsabb leszel.”
Hogy Hamilton mennyire nem adta fel és eresztett ki az év végére, az öt körrel később lett teljesen nyilvánvaló, amikor Bonnington újabb üzenete érkezett: „8 kör van hátra, 1:44 eleje-közepe kellene”. „Nem megy, Bono” válaszolta Hamilton, akik ekkor 1:44 végét, 1:45 elejét autózott. „OK, Lewis, akkor nyomd tövig a végéig, meglátjuk mi lesz belőle”. Fél körrel később azonban rá kellett szólni Hamiltonra, aki magától feljebb tekerte a motorbeállításait, de mivel elsőre nem reagált, így Rosberget is a hatos üzemmódra váltották. Néhány pillanattal később Bonnington újra kérte, ekkor már határozottabban „És tízes üzemmód, tízes üzemmód, ez most utasítás”.
Ez a történet is rávilágít, hogy nem véletlenül tartanak a verseny utáni levezető megbeszélést a csapatok, hiszen sok szempontból tanulságos, ami történt. Hamilton versenyzőként egyszerűen nem láthatja, láthatta a teljes képet, az ösztöneire hallgatva pedig két rossz döntés között vacillált, miközben a leggyorsabb taktika az eredetileg meghatározott taktika volt. Szuperlágyakkal sem tudott volna sokkal közelebb kerülni Rosberghez, ráadásul attól maga is tartott a hétvége korábbi tapasztalatai alapján, ha pedig kint marad és megpróbál elmenni a végéig 43 körös etapot teljesítve, az utolsó körökben akár 2-3 másodpercnél is többet kaphatott volna Raikkönentől, veszélyeztetve a második helyét.
Ezt a versenyt az időmérőn és a rajtnál vesztette el, onnantól kezdve a legjobb esélye az lett volna, ha követi Rosberget a boxba a 32. körben. Ugyan csatavesztéssel ért véget az idei szezonja, de azért olyan nagyon nem kell búsulnia, a háborút ezúttal fölényesen nyerte.
Hely. | Versenyző | Nemzet | Csapat | Idő | Pont |
---|---|---|---|---|---|
1 | Nico Rosberg | GER | Mercedes | 1:38:30.175 | 25 |
2 | Lewis Hamilton | GBR | Mercedes | +8.271s | 18 |
3 | Kimi Räikkönen | FIN | Ferrari | +19.430s | 15 |
4 | Sebastian Vettel | GER | Ferrari | +43.735s | 12 |
5 | Sergio Perez | MEX | Force India | +63.952s | 10 |
6 | Daniel Ricciardo | AUS | Red Bull Racing | +65.010s | 8 |
7 | Nico Hulkenberg | GER | Force India | +93.618s | 6 |
8 | Felipe Massa | BRA | Williams | +97.751s | 4 |
9 | Romain Grosjean | FRA | Lotus | +98.201s | 2 |
10 | Danyiil Kvjat | RUS | Red Bull Racing | +102.371s | 1 |
11 | Carlos Sainz | ESP | Toro Rosso | +103.525s | 0 |
12 | Jenson Button | GBR | McLaren | +1 kör | 0 |
13 | Valtteri Bottas | FIN | Williams | +1 kör | 0 |
14 | Marcus Ericsson | SWE | Sauber | +1 kör | 0 |
15 | Felipe Nasr | BRA | Sauber | +1 kör | 0 |
16 | Max Verstappen | NED | Toro Rosso | +1 kör | 0 |
17 | Fernando Alonso | ESP | McLaren | +2 kör | 0 |
18 | Will Stevens | GBR | Marussia | +2 kör | 0 |
19 | Roberto Merhi | ESP | Marussia | +3 kör | 0 |
Kie. | Pastor Maldonado | VEN | Lotus | Kiesett | 0 |