10+1 tökéletes cucc a fa alá
Hölgyem (netán uram), kedves olvasó! Nem ért az autóhoz, de kedvese imádja ezeket a büdös izéket? Szeretne a kedvében járni, de nem tudja, hová forduljon segítségért? Nézze meg listánkat, bizonyosan talál valamit, amire eddig nem gondolt! Örökzöldek és friss cuccok, ide velük!
10. Millenium Falcon onboard!
Ez az örökzöld klasszikus bizony erősen aktuális ma is, hiszen december 18.-án mutatják be az újabb epizódot, amely a hetedik a sorban és a negyedik a sztoriban a három alapfilm előtt, vagyis izé, szóval az eredeti trilógia negyedik előzményfilmje a megjelent SW-dzsankik kedvéért: a hetedik rész, a trilógia utáni első. A lényeg, hogy az olyan egyszerű dolgoból, mint amilyen egy szélvédő árnyékolója (napcsapda, akármi) kevés jobb dolgot lehet kihozni, mint a legendás négyest, élén Han Solóval és Csubakkával, amint az Ezeréves Sólyommal készülnek a hipertér-ugrásra. A jó hír, hogy Magyarországra is postázzák, a rossz az, hogy nagyjából ugyanannyiért (14 dollár 10 cent azaz kb. 4050 forint), mint amennyibe kerül (14.99 USD).
9. Réskitöltő!
Esett már ki a zsebéből a telefon autóban ülve egyenesen az ülés és a kardánbox közé? Próbálta már kitúrni az utolsó húszast a parkolóautomatába innen és ugrott már be olyan résbe, ahonnan soha nem lehetett kiszedni? Gyűlöli, hogy alig lehet hozzáférni a porszívóval? Itt a megoldás! A réskitöltő univerzális, szinte minden típushoz javasolt és egy pár ára mindössze 20 dollár! Jár hozzá egy csúszásgátló kis pad is, mondjuk a telefonnak. Nagy hátránya, hogy Magyarországra nem szállítják, így vagy megveszi a haver odakint és küldi, vagy találunk európai beszállítót. Aki nem rest, az pedig megvarrja otthon magának. Egy darab szivacs és némi szabászat kell hozzá.
8. Kulcskereső 4.0
Na erre úgy vágyom, mint Habony Árpi egy sminktükörre. Az ősidőkből mindenki jól ismerheti a fütyülős kulcstartót, amellyel én olyan 20 éve találkoztam először. Tökéletesen működött, egészen addig, amíg képesek voltunk fütyülni (egyéb hasonló hangokra is beriasztott, mondjuk ha rátapostunk a tengerimalacra véletlenül) illetve amíg elég erősen hallott minket. Ez pedig problémákat vet fel. Mert mi van, ha valami véletlen folytán úgy szétcsapjuk magunkat, hogy képtelen vagyunk rá? Próbáltak már önök ilyen állapotban fütyülni? Szinte lehetetlen. Na de akkor hogy adjuk oda a sofőrszolgálatos (hiszen értelmes ember nem vezet piásan) srácnak a slusszkulcsot, ha lövésünk sincs, hová tettük? Hol találjuk a pincekulcsot? Hol a fájrontkulcs? És a lakásé? Ha a reggeli rohanásban örök probléma a keresés, akkor itt a modern megoldás. Ráadásul idehaza is kapható a négydarabos kulcskereső és a 85 decibellel üvöltő kulcstartó garantálja, hogy még a szomszéd is keresni kezdi. Csaknem 15 ezer forintba kerül ez a szett, az egydarabos 6000 alatt elvihető. Csak el ne hagyják a kulcskereső keresőt is!
7. Falon a legenda
Régi autós posztereket, versenyplakátokat keresgéltem, amikor rábukkantam erre. Volt ott mindenféle, de ez az egy külön megmaradt. Egyrészt, mert a Lancia egyik ikonikus pilótája, a Henri Toivonen halála után visszahívott, kétszeres világbajnok, Miki Biasion autója van rajta, másrészt mert maga a gép az egyik legelvetemültebb dög volt, amely valaha ralipályák murváját kavarta. A Delta S4 középmotoros, összkerekes, a B-csoport szabályai szerint épült gép volt. Turbófeltöltőjének köszönhetően iszonyatosan ment felül, az alsó fordulatszám-tartományban pedig egy mechanikus kompresszor tolta bele a plusz levegőt. Az olaszok trükkösen választották meg az 1759 köbcentis lökettérfogatot, hiszen így még az FIA akkori 1,4-es büntetőszorzójával (feltöltött motorok esetében) is befértek a 2500 köbcentis kategóriába. Hivatalos teljesítménye 480 lóerő volt, de a rali-változatok kapcsán inkább 550-560-at emlegettek. A 2500 köbcenti alatti kategória minimum súlya pedig 890 kiló volt. Ezek után ne nevezzük gigantikus übercsászárnak azt, aki képes volt odaállni egy ilyennel a gyorsasági rajtjára és élve végigmenni rajta?!? A tesztek során 5 bar turbónyomással 1000 lóerősre húzott autóval a korabeli Forma-1-es autók gyorsulási értékét voltak képesek elérni. Murván, nagyon durva mintás gumival. És ebben a képben benne van minden. A halálközeliség, a fürtökben lógó nézők, a lángnyelvek, a pillekönnyű bódé és minden idők egyik legszebb festése, mostantól ott fordulhat a falon Biasion a Martini S4-essel bárkinek. A kép ára (50x70 cm, papírra nyomtatva) 4990 Ft, festővásznon (40x60 cm) 14 990 Ft. Előbbihez már csak egy pár száz forintos képkeret kell és kész is minden rali-imádó tökéletes ajándéka, egyenesen a hőskorból.
Bónusz: ha találsz a neten elég nagyméretű, jobban passzoló képet (5 Megapixeltől felfelé), akkor bátran nyomtasd ki egy profi nyomdával, keretezd be és kész is az ajándék, amelyért megdolgoztál te is. A Google képkeresője iszonyúan jó fotókat rejt, csak konfiguráld ügyesen. Oké, a jogdíj más kérdés...
6. Vissza a nyolcvanas éveket!
Álmában furán beszél a párja? Sokat emlegeti az assembler/disassemblert? Könnybe lábad a szeme egy-egy mikrokapcsolós joystick láttán? Ceruzával tekeri a kazettát és menet közben állítja a fejet a magnón? A mai napig POKE a jelszava a telefonon és Turbo 2000-feliratos pólót is látott már rajta? Ha igen, akkor 10 GOTO 20 és lépjen tovább erre a remek kis ajándékra, amely 200 darab – a csodálatos nyolcbites korszakot idéző – számítógépes játékot tartalmaz! Bármelyik tévére ráköthető, amelyen van RCA-bemenet és PAL-rendszerű. Három AAA elem és megtudja, hol lakik a pittyegés istene! 7790 forintért újrajátszani a Warzone-t vagy a River Raid-ot? Simán! Ha sikerül Alley Cat-es kivitelt találnia, akkor vevő vagyok rá!
5. Csak BMW-seknek!
Nincs nagyon mit hozzátenni. A fémplakát él és örökké élni fog. A festett tábla örök, nagyon retró és minden rendes garázsba kell egy. Legjobban ez a motoros tetszett meg, 4600-ért tényleg ajándék.
4. Meghúzták a verdát?
Ha éppen mélységes a gyász, mert a csodaszép dívát valaki meghúzta vagy az irigy gyökér a szomszédból végigkulcsozta, akkor itt a vigasz. Illetve tapasz. A mágneses takaró 43x12,5 centiméteres méretének köszönhetően komolyabb gondot is eltakar. Nem kell az életet annyira komolyan venni jeligére.
3. Michelisz is így kezdte
Ez már egy kicsit más tészta, anyagilag húzósabb, hiszen 139 ezer forintot ritkán ad ki az ember ajándékra. Habár ha abból indulunk ki, hogy idehaza mindenki 200 ezres telefonokkal szaladgál, akkor már egyáltalán nem tűnik olyan húzósnak a G27-es kormánnyal szerelt szimulátor ülés. Az üléspozíció (főleg a túlzottan lelógó láb) nem tűnik ideálisnak, de ez esetben ott van 170 ezerért a lényegesen komolyabb kivitel. A lényeg, hogy G27-es kormányon alább ne adják. A mák az, ha már van odahaza valami komolyabb kormány, ekkor lényegesen kevesebbért beszerezhető egy tisztességes ülés-konzol-kombó. Ha netán a rokonságban van olyan, aki ügyesen bánik a hegesztőgéppel, akkor már csak találni kell egy nekünk tetsző kagylóülést (már 15 ezer forint körül is akadnak bőven a hirdetési oldalakon) és meg lehet kérni a rokont, hogy némi baksisért hegesszen össze egyet, hiszen ezek a dolgok erősen túlárazottak még mindig idehaza. Akinek kész megoldás kell, annak pedig itt vannak a remek Playseat-cuccok.
2. Ez nem szimulátor, ez igazi!
Ádánd legendás autó- és ralikrossz pálya lett mára. A néhai libalegelőt magunk is kipróbáltuk és azóta is emlegetjük azt a versenyt, amelyen Stump Andrissal rajthoz álltunk az E30-as bérautóval. Sok élményautós céggel ellentétben itt nem csak oda-vissza egyenesben nyomhatjuk a gázt, hanem tényleg körbe kell találnunk és mivel elég széles és tágas, így nem kell félnünk, ha netán leesünk az ívről, ráadásul ezek az autók bírják is a kiképzést. Ha igazán jó összkerekes-élményt adnának ajándékba, akkor a régimódian nyers, de csodálatos Mitsubishi EVO VI-ost javaslom, ha pedig a nyers szórakozásról van szó, akkor az E30-as öreg bömbölőt. Három kör csak fájdalmat és ürességet hagy az emberben, hajtsanak rá a tízre, az garantáltan maradandó élmény lesz.
1. A tudás hatalom
Aki komolyan gondolja az autóbuzulást, annak kötelező beszereznie legalább 2-3 – klasszikus és/vagy legendás típusokkal foglalkozó – enciklopédiát. Szép dolog az internet, meg is van ott szinte minden infó, de a könyv az könyv marad. A benne rejlő tudás súlya adja a varázsát és a tény, hogy a könyvekben bizony az is meg van sokszor írva, amiről a net nem is tud. Hogy miért ajánlom éppen David Lillywhite könyvét? Egyrészt mert a világ legjobb autós lapjának – az Octane-nek – egyik alapítója, hanem hatalmas veterán- és youngtimer gyűjtő, restaurátor, rajongó és mindamellett remek újságíró is. Ízlése kifogástalan és mindig pontosan tudja, hogy miből melyik kivitel az igazán érdekes vagy jó és meg is tudja indokolni! (Utóbbi nagyon fontos tény!) Hogy miért angolul? Egyszerűen azért, mert az alapos, itthon sokszor hozzá nem férhető forrásokkal dolgozó angol nyelvű enciklopédiáknak még csak egészen borzalmas fordításaival találkoztam csak. Vagy tele voltak pontatlanságokkal, vagy képtelen voltak megbirkózni a fanyar, angol humorral, amely Lillywhite sajátja. Körülbelül 20 ezer forintért (plusz postaköltség) már kapható ez az igazán igényes és remek termék.
+1 játék nagyoknak
Kapuzárási pánik? Vágyakozva nézett versenyek a kerítés mögül? Gyanúsan sok driftvideó a családi okostévén? Nyugalom, nincs vész. Párjának egy csapatós autóra van szüksége. Oda se neki, hogy ön nem ért hozzá, hiszen a szerelés-bütykölés ugyanúgy hozzátartozik a szórakozáshoz, mint a féktelen csapatás. A lényeg, hogy rendszámos-vizsgás legyen és ne kerüljön sokba, különben lőttek a felszabadult életérzésnek. Hátsókerekes, öreg BMW, kicsit leütött Sierra, fillérekért kapható E36 vagy egy remek Zsiguli? Szögelni mindig lesz mit, de legalább lábon közlekedik majd remélhetőleg az összes jó kis bulinkra. Egy csapatós autóval nem tehet rosszat és senki nem fog önre haragudni.