Huszonötödik születésnapját ünnepli idén az Opel Magyarország. A gyárat és a kereskedelmi vállalatot 1991 januárjában jegyezték be hivatalosan.
Fotó: Boriszov Jenő
Az Opel, illetve az anyacége a General Motors volt az első nemzetközi autóipari cég, amely Magyarországon megjelent.
Fotó: Boriszov Jenő
Azóta már legendássá váltak a fotók, amelyeken Antall József miniszterelnök levezeti az első Astrát a szentgotthárdi gyártósorról. Ez volt az első itthon készült személyautó.
Fotó: Boriszov Jenő
A GM a nyolcvanas évek végén az Opel motorgyártó kapacitását akarta növelni, ehhez keresett megfelelő helyszínt Közép-Európában. Az Opel független szakértőktől kért tanulmányt a térségben rejlő előnyökről és kockázatokról.
Fotó: Opel
A kivizsgálás eredményeként azt mondták ki, hogy Magyarország előrébb tart a piacgazdaság kiépítésében a környező országoknál. Itt voltak legjobbak a pénzügyi, politikai és infrastrukturális feltételek a beruházás megvalósításához.
Fotó: Boriszov Jenő
A motorgyári projekt, a magyar kormány javaslatára, tovább nőtt, így 1990. júliusában aláírták a autógyártó üzemről szóló megállapodást is.
Fotó: Boriszov Jenő
Az Opel döntéshozói azért is gondolhatták jó lehetőségnek a magyarországi autógyárat, mert akkoriban az importautókat még jelentős vám- és illetékterhek sújtották, a hazai gyártás így piaci előnyöket vetített előre.
Fotó: Boriszov Jenő
1990 őszén a BNV-n hivatalos kiállítóként jelent meg az Opel, ahol felvonultatták a teljes modellpalettát a Corsától az Omegáig. Ezzel egy időben jelentették be a hazai kereskedelmi cég és gyár létrehozását is.
Fotó: Boriszov Jenő
Hivatalosan 1991 januárjában jegyezték be General Motors Autóforgalmazó Kft-t, amely még abban a hónapban megkötötte az első tíz Opel márkakereskedői szerződését hazai partnereivel.
Fotó: Boriszov Jenő
Az első hazai Astrát az Opel a Közlekedési Múzeumnak ajándékozta. Az F Astrák gyártása Szentgotthárdon 1998-ig tartott, több mint 80 ezer példány készült itt.
Fotó: Boriszov Jenő
1995-ben újabb, 257 millió márkás beruházást jelentett be a márka. Megduplázták a motorgyár kapacitását, valamint új hengerfejüzemet építettek évi 460 ezer darab tizenhat szelepes hengerfej gyártására.
Fotó: Boriszov Jenő
Az Astrák gyártásának befejeztével Kínának szánt Vectrák készültek Szentgotthárdon. Összesen 4404 Vectra hagyta el nálunk a gyártósort.
Fotó: Opel
Húsz évvel az első magyarországi Opel projekt bejelentése után az Opel újabb, ezúttal félmilliárd euró értékű beruházást jelentett be, amelynek révén felépült a korszerű Flex motorgyár.
Fotó: Boriszov Jenő
Magyarországon az Opel mind a mai napig az egyik legnépszerűbb márka, a statisztikák szerint Opelből fut a legtöbb a magyar utakon, több, mint 480 ezer.
Fotó: Boriszov Jenő
A huszonöt év alatt több mint 8 millió motor és 6 millió hengerfej készült Szentgotthárdon.
Fotó: Boriszov Jenő
A márka egész Európában nálunk a legnépszerűbb, itt a legnagyobb az Opel piaci részesedése, jelenleg 11,5 százalék.
Fotó: Boriszov Jenő