A családi autó arra való, hogy eljussunk vele dolgozni, elvigyük a gyereket az óvodába, vagy éppen beférjen a kismotor is a nyaralásnál. Mutatunk pár példát, ha nem csak kényelmesen és biztonságosan, hanem élvezetesen szeretnénk mindezt megtenni.
1. BMW E36 328i Az E36-os 3-as sorozat ára most van a mélyponton, ennek megfelelően a nagymotoros, valóban sportos kiviteleket is gombokért meg lehet kapni. A hathengeres, 2,8-as változat 193 lóerőt tud és hátul hajt, ahogy egy sportautóhoz illik. Létezett kupé, szedán és kombi változatban is. Kevesebb van a 28-asból a használtpiacon, mint a kisebb hathengeresekből, de mégiscsak ez volt a legerősebb gyári változat az M3 kivételével.
2. Audi A4 Quattro 2.8 Akárcsak a BMW 328i, az Audi is 193 lóerőt tud, igaz itt mind a négy keréknek jut belőle. Első szériás A4-esből elég sok fut az utakon, a sok 1,6-os benzines és 1,9-es dízel között igazi sleeper lehet egy ilyen 2,8-as V6-os. Igazán sportos ebből a szériából inkább csak az S4-es. Négyajtós és kombi is készült a 2,8-as Quattróból.
3. Mercedes C280 Az első C osztály legerősebb, nem AMG-változata a 280-as volt, a 328-as BMW-hez és a 2,8-as Audi A4-hez hasonlóan pont 193 lóerővel (később 197). Az Esprit, Classic, Sport és Elegnace kiviteleken kívül létezett belőle teljes AMG változat is, de a motor teljesítményét ezeknél sem piszkálták feljebb. Kár, hogy ez egy erősen rohadós széria, csak óvatosan vele.
4. Ford Mondeo ST200 Bár már koránál fogva átcsúszott munkásautó státuszba a szaloncukorlámpás Mondeo, egy 2,5 literes, V6-os, 205 lóerős ST nem feltétlenül jut erre a sorsa. Mint az akkori Mondeo csúcsváltozata, bőven jutott bele extra is, a félbőr ülések más kivitelekben nem köszönnek vissza. Ráadásul ezek jellemzően megkíméltebb darabok, mint a sokat futott dízel testvéreik, de a rozsdára azért itt is érdemes figyelni.
5. Volkswagen Passat B4 VR6 Bár a B4, ahogy a számozása is mutatja, hivatalosan a negyedik Passat-generáció, valójában csak a malacorrú Passat erősen felfrissített változata. A 2,8-as VR6 tehát itt is ugyanazt a 174 lóerős, kis hengerszögű, keresztbe beépített benzinmotort jelenti, mint az elődben, illetve a hármas Golfban. Igaz, itt már elérhető volt az erősebb, 2,9-es is. Ráadásul a nagyobb motortér miatt állítólag a Passatban jobb a hőeloszlás, mint a Golfban és ezért kevésbé hajlamosak elégni a kábelek, illetve a gumialkatrészek.
6. MG ZT A Rover 2000 körül úgy döntött, hogy a sportos változatait MG-ként fogja forgalmazni, mint a BMW az M sorozatot. Az akkori legnagyobb autójukból, a 75-ösből is készült vadított kivitel, ez volt az MG ZT. A Rover lába alól idő közben kicsúszott a talaj, ennek megfelelően az árak is mélyrepülésbe kezdtek. Egy 190 lóerős, 2,5 literes, szívó benzines ZT-t ma egymillió forint alatt megkapunk. Kombiban is készült.
7. Honda Civic VTI A békalámpás Civic négyajtós változata nem éppen egy figyelemfelkeltő jelenség, pedig létezett belőle 160 lóerős VTI változat is. Erre már könnyebb szívvel ragaszthatjuk rá a családi jelzőt, mint a csapott hátú háromajtósra. Akinek viszont ez a méret sem elég, annak ott az euro-Civic 1,8-as, 180 lóerős motorral. Igaz, az jóval ritkább és drágább az 1,6-os VTI-knél, amik egymillió körül már elérhetőek.
8. Mazda 6 GT Bár csak a kínálat legaljáról válogathatunk ennyiért, a Mazda 6 GT is ide kívánkozik a listába. A motorja 2,3 literes, 166 lóerős, a váltója viszont elég rövidre van áttételezve, hogy átjöjjön a zoom-zoom érzés ebben a nagy autóban is. Hiába fiatalok a 6-osok, igencsak hajlamosak a rozsdásodásra.
9. Volvo S40/V40 2.0T Az első S40/V40 sorozat megítélése igen vegyes, sokan nem is igazán tekintik vérbeli Volvónak. Svéd hagyományokhoz híven viszont ezekből is volt benzines-turbós változat: a 2.0t 163 lóerővel. Bár a nagyobb márkatársakhoz képest kevés a hengere, hiszen csak négy van neki. 2000-es évjárat körüli megkímélt darabok is vannak már egymillió alatt. Az igazi nagy falat persze a 200 lovas T4 változat lenne, de hozzá képest a fehér holló gyakorinak tekinthető.
10. Saab 9-5 Aero Turbo A svédek nem bízták a véletlenre a sportosságot: A nem éppen a megbízhatóságáról híres 2,3-as motorra még felcsavartak egy turbót is, így 230 lóerős lett. A Saab-tuning pedig egy külön ágazat, ez a teljesítmény csak a belépő szint. A Saab is olyan kicsit, mint az Alfa Romeo: valaki vagy gyűlöli, vagy imádja. Az viszont elvitathatatlan, hogy tökéletesen vegyítették a sportosságot és az eleganciát.
+1 Honda Accord Type-R A Honda az ára miatt lóg ki a sorból, mert másfél millió forint körül indulnak a legolcsóbb példányok. De cserébe egy valóban sportos autót kapunk, az elsőkerék meghajtás ellenére. A 2,2 literes, pörgős VTI motor majdnem hozza a literenkénti 100 lóerős teljesítményt, mivel 212 lóerős.