Nemcsak a hollywoodi akciófilmek sztárja volt a Ford Crown Victoria, hanem a szolgálatot teljesítő rendőröké is. A Ford eleve rendőrautónak szánta és majdnem egymilliót gyártottak belőle 13 év alatt. A gyártás vége felé, szinte már könyörögtek az állami cégek, hogy a Ford inkább fejlessze a bevált típust a gyártás befejezése helyett. Összeszedtünk néhány érdekességet a nyugdíjba vonuló második generációs filmsztárról.
A Ford Crown Victoria egy alvázas, robosztus jármű, 4,6 literes V8-as motorral és akár 242 lóerő teljesítménnyel. Habár a jármű valójában egy nagy családi szedán volt, a Ford soha sem a magánszemélyek kiszolgálását tartotta szem előtt a Crown Vic-kel, hanem az állami intézmények flotta vásárlásaira koncentrált. Így a 2008-as modellévtől ki is került az USA-beli Ford katalógusból a típus. De ettől függetlenül, főként Közel-keleti megrendelők részére, egészen 2011 végéig gyártották a polgári változatot.
A legtöbb Crown Vicet az Egyesült Államok hatóságai használták, pedig ezek az autók nem is az USA-ban készültek, hanem kizárólag Kanadában, a Ford tabotwille-i St. Thomas gyárában.
Az 1998-tól gyártott, második generációs, és egyben utolsó, Crown Victoriák rendőrségi változata már nem P71, hanem Interceptor, azaz elfogó, nevet kapott. Ez az elnevezés rövid ideig olvasható volt a rendőrségi változat hátulján is.
A második generációs Crown Victoria első filmszerepe a Harmadik műszak című sorozat volt. Az első évadban az egyik főszereplő, Faith Yokas (Molly Price) meg is jegyzi, hogy új autókat kapott a rendőrőrs és a régi, első generációs Crow Vic, sokkal jobb volt, mint az új kocsijuk.
A Crown Vicek rengeteg hollywoodi produkcióban jelentek meg, többek között a Halálos iramban, sorozatban is feltűntek, gyakorlatilag majdnem az összes részben. Egyébként Hollywood a mai napig nagy felhasználója a Crown Viceknek, sok egykori rendőrautót vásárolnak meg a filmstúdiók a forgatásokhoz.
A Ford Crown Victoria 2003-ban kapott egy nagyobb frissítést, ugyanis hamar kiderült, hogy az alvázas autó nem elég masszív és pattog az úton. Ezért főként a rendőri feladatok könnyebb ellátása érdekében eszközöltek néhány változtatást. Növelték a motorteljesítményt, merevebb karosszériát valamint új első és hátsó felfüggesztést kapott az autó. Kívülről az új hűtőrácsról ismerhető fel a faceliftes Crown Vic.
Nem csak rendőrautónak, de taxinak is kiválóan bevált a Crown Vic. Sok USA-beli nagyvárosban, köztük New Yorkban is, több ezer fut még az utakon belőlük.
Néhány Crown Vic a tűzoltó egyenruhába is belebújt.
Főként a nagyvárosok körüli autópályák rendőrségei választották a legerősebb Interceptor változatot. A képen a Los angelesi rendőrség elfogó autója.
Egy kisebb modellfrissítés volt 2008-ban, de ez csak a motorteljesítményt, az elektronikát és az új rendőrségi eszközök előkészítését érintette. Ekkor jelentette be a Ford, hogy a következő évben teljesen megújítják a típust és fejlesztik a St. thomasi gyárat is.
A 2002-es Ford Interceptor Concept-et tekintették az új Crown Vic előfutárának, amelyet 2009-ben terveztek bemutatni, de ebből már semmi sem lett.
A kaliforniai autópálya rendőrségnek voltak feltuningolt Crown Vic-jei is. Amelyeket onnan lehetett felismerni, hogy nem volt rajtuk fényhíd. Hogy pontosan hány lóerősek voltak arról keveset tudni, de körülbelül 500 lóerősre tippelik a hozzáértők. Az egyik kaliforniai járőr visszaemlékezése szerint egyszer üldözőbe vett egy 911-es Porschét, amit nagyon hamar utolért. Mikor odalépett a sofőrhöz az csak annyit tudott kérdezni: Hogy a fenébe ért utól ezzel engem?
Mivel Kanadában gyártották így nem csoda, hogy egy időben, Ottawában szinte csak Crown Vic járőrautóval lehetett találkozni.
A második generációs Crown Victoria rendőrségi változatából nem exportáltak egyet sem, de valamilyen úton-módon mégis elkerült ide-oda egy-egy példány. Például a képen látható Szaúd-Arábiába.
A Ford 2009 végén úgy döntött, hogy csak 2011 végéig gyártja tovább a Crown Vic-et, ugyanis az amerikai előírások szerint 2012-től csak ESP-vel szerelt autók állíthatók forgalomba, a Crown Vic pedig nem ilyen. Nem sokkal ezután több állam is úgy döntött, hogy a rendőrségei számára beszerez néhány száz példányt. Ebben élenjáró volt Texas állam, amely 2010-ben és 2011-ben majdnem 2500 darabot vásárolt utolsó Crown Victoriákból.
Legördül a gyártósorról az utolsó Crown Victoria 2011 szeptember 15.-én. A kocsi Szaúd-Arábiába került. Mivel nem készült el a harmadik generációs Crown Vic, ezért a St. thomasi gyárból a munkásokat elküldték, az üzemet végleg bezárták, majd néhány évvel később teljesen le is bontották.
Nemrég a nevadai autópálya rendőrség is kivonta a típust. Az autópálya rendőrség szóvivője elmondta, hogy tavaly a német autópálya rendőrségtől egy delegáció járt náluk, amely főként a nevadai autópálya rendőrök eszközeire volt kíváncsi. Mutogatták nekik az új Explorereket és Chargereket, de látszott a németeken, hogy nem erre kíváncsiak. Mikor megkérdezték, hogy mit szeretnének még megnézni, akkor gyorsan rávágták, hogy: A Crown Victoriákat! Hát mi mást?
A Ford két autóval váltotta ki a Crown Victoriát. Az egyik az Explorer a másik pedig a Taurus. Mindkettő rendelhető páncélozott, hibrid, Interceptor valamint Street Apperance változatban is.