Kihúztuk a halál karmából, most már szelídítse más
Megszámolni sem tudnám, hány cikket írtunk már arról, hogy a használt autó lutri. Szinte törvényszerű volt, hogy előbb-utóbb mi magunk is belenyúljunk rendesen. A Peugeot 205 GTI-vel nagyon is sikerült, de nagy küzdelem árán végül sikerült kimenteni Kharón ladikjáról. Most pedig eladjuk.
A Rulettkerék-projekt valahol erről szól: megvesszük, amire sokan vágynak, de nem mernek belevágni. A nyolcvanas-kilencvenes évek forró ferdehátúi egyre inkább ilyenek. A hazai használtpiacon szökőévente tűnik fel egy-egy Fiat Uno Turbo, Peugeot 205 GTI, Citroën AX GTI – még kettes Golfból úgy ahogy egész tisztességes a kínálat. És pont ez volt az én vesztem is. Amikor felbukkant a tatabányai 205 GTI hirdetése, nem sokat haboztam, képről tök jól nézett ki az autó, gyorsan le is csaptam rá. És még csak nem is sejtettem, milyen kínokat veszek a nyakamba.
Sikerült megvennünk 580 ezerért egy olyan autót, amiről később kiderült, abban az állapotában ha 200 ezret érhetett. A felújított motor és az olyan ritkaságok, mint GTI-lökhárítók, díszlécgarnitúra, piros szőnyeg, mindenképpen mellette szóltak, de már az alig egyórás hazaúton is legalább négyszer lerohadt. Az igazi hidegzuhany akkor jött, amikor a lakatosműhelyben napról napra több rozsda került elő, Csabáék küzdöttek becsülettel, de már láttuk: időben és költségben is elszalad a projekt. Azokban a napokban borzasztóan aludtam, roppant lelkiismeret-furdalásom volt, nem láttam magam előtt az eredményt, homályosak voltak a célok. Közben pedig volt egy rohadó, fulladozó Peugeot-m.
Igazán csak akkor kezdett elszállni a kétségbeesésem, amikor az Autódokihoz került a GTI, ő pedig abszolút magabiztosan és humorral kezelte a kérdést, mindenre volt megoldása, bármi jött közbe, mindig talált új irányt. Mindegy volt, hogy a gátlók beszerzése ütközött akadályokba, vagy a féltengely-gate tréfálta meg, kitartott. Biztos vagyok benne, hogy sokszor éjszakázott a Peugeot fölött, ahogyan néhányszor én is, de végül friss műszakis 205-öst kaptam vissza, amit végre jó volt vezetni is.
Közben szertefoszlott az álom, hogy meghódíthatom a Col de Turinit – mást kellett kitalálni. Utólag beismerhetem, nagyon is tartottam a Pannónia Ring megtámadásától, és bár tudtam, hogy most már mindennek klappolnia kell, valahogy mégsem mertem elhinni, hogy azzal együtt is megcsináljuk az oda-vissza 500 kilométeres túrát, hogy közben egy igazi ralilegenda igyekszik majd kitaposni a végső szuszt is a Peugeot-nkból. Az odaút nem is volt zökkenőmentes, a versenypályán azonban hősiesen helytállt a kis vakarcs, Janika kíméletlenül gyöntölte – de hisz ezt kértük tőle. Kibírta! De hogy mennyire bírta, a végén még kis híján egy MX-5-öst is megfogtunk vele!
Most viszont eljött az idő, hogy az olykor gyűlölt, máskor rettegett, végül pedig rajongva szeretett 205-öst eladjuk. Az elmúlt hónapokban talán a sírból rángattunk vissza egy szebb napokat is megélt, ikonikus élményautót, de ez messze nem azt jelenti, hogy restaurált autót kap majd tőlünk a leendő vevő. Amit számlákkal igazoltan biztosíthatunk: egy szakműhelyben felújított motoros, alaposan kilakatolt, szinte friss műszakis GTI-t adunk, amit ráadásul egy hétszeres abszolút magyar ralibajnok is meghajtott már. A fényezés ugyanakkor nem szép, a lemezek itt-ott horpadozottak, én következő lépésként egy hátsóhíd-revíziót megejtenék, és az új hátsó dobig vezető csövet is cserélném. Erre mondhatja a nepperszleng, hogy őszinte autó, de ez most valóban az, az előző hónapokban részletesen beszámoltunk minden vele kapcsolatos történésről.
Rulettkerék-Peugeot 205 GTI költségtáblázat | |
Vásárlás | 580 000 Ft |
Eredetiség-vizsgálat | 18 500 Ft |
Forgalmi | 6 000 Ft |
Törzskönyv | 6 000 Ft |
Átírás vagyonszerzési illeték | 45 650 Ft |
Olaj+olajszűrő | 12 200 Ft |
Üzemanyagszűrő | 2 065 Ft |
Hűtőfolyadék+desztvíz | 6 000 Ft |
Alkatrészek (új+bontott) | 55 100 Ft |
Alkatrészek | 9 700 Ft |
Alkatrészek | 6 800 Ft |
Első üléspár | 10 000 Ft |
Lakatolás előleg | 90 000 Ft |
Lakatolás II. rész | 130 000 Ft |
Tréler a fényezőhöz+vissza | 16 000 Ft |
Fényező (géptető, küszöbök, csomagtérajtó) | 100 000 Ft |
Tréler Százhalombattára | 15 000 Ft |
Összeszerelés a lakatosnál | 10 000 Ft |
Bontott oldalüveg | 3 500 Ft |
Alkatrészek | 18 240 Ft |
Féltengely | 16 470 Ft |
Műszaki vizsga | 21 988 Ft |
Gyújtótrafó | 3 775 Ft |
Bontott alkatrészek | 3 000 Ft |
Kipufogódob csere | 15 000 Ft |
Autódoki | 300 000 Ft |
Összesen: | 1 500 988 Ft |
<
Bár Csikós most mesélte egy 31 ezer fontért gazdát cserélő autó sztoriját, az Oldtimer Markt szerint pedig egy-egy Note 4-es, vagyis lényegében fellelt állapotú, többé-kevésbé hiányos 205 GTI is 4000 eurót ér, a miénk pedig annál egészségesebb, egyértelmű, hogy ennyit nem kérhetünk el érte. Sőt, az is csupán hiú ábránd, hogy a vételár plusz a ráköltött összeg visszajöjjön. Így hát belőttük a 800 ezer forintot. Íme, itt a hirdetés. (FOGLALÓZVA!)