Ez a kép fogadja a látogatót a Peugeot sochaux-i múzeuma előtt - erős kezdés.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
A Taxi 3-ban a fekete pályán is lejött, ami nem csoda.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
A gumilánctalpak az amerikai Mattracks műhelyéből érkeztek, ők egyébként számos megoldást kínálnak hasonló átalakításokhoz.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
A LimoVian szintén filmes autó, a Tajtékos napokban szerepelt. A rendező, Michael Gondry a Peugeot dizájnereit kérte fel, hogy tervezzenek autókat a mozihoz.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
Az alkotókat a 404-es ihlette meg, a végeredmény pedig egy átlátszó kasznis óriás.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
Bizony, volt idő, amikor még ilyen volt a Peugeot-oroszlán.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
A francia márka számára sokáig nagyon fontos volt a kerékpárgyártás is.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
A Grand Bi mai szemmel igen veszélyesnek tűnik, pedig az 1800-as évek végén természetes jelenség volt.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
A kerékpárok után 1889-ben lovaskocsikat is gyártani kezdtek a hérimoncourt-i üzemben. Ez itt a Break nevet viselő.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
A Type 3 Vis á Vis-t 1891-ben mutatták be, és a Párizs-Brest bicikliverseny jelentette nyilvánosságot igyekeztek kihasználni. A kocsi a Valentigney és Brest közötti oda-visszaút 2045 kilométerét 14 km/h-s átlagsebességgel teljesítette.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
Az első motorizált Peugeot-k ilyen vagy ehhez hasonló vázra épültek. A Daimler-féle V2-es 1282 köbcentis, amiből - ma már meghökkentő - 3,75 lóerőt hoztak ki.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
A Marguerite névre keresztelt Type 4 Vis á Vis kifejezetten a tuniszi bej megrendelésére készült, az ő ízlésének megfelelően díszítették.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
A virágmotívumokkal dekorált jármű már 25 km/h-s sebességre is képes volt.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
Érdekes kompozíció a Type 8 orrán.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
Az első automobilok és a korabeli lovaskocsik gyakran hasonló nevet kaptak, a Type 8-nál ilyen a Victoria.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
A Peugeot-t a kezdetektől foglalkoztatta a saját motor használata. Ilyen kéthengeresből 1896 és 1902 között 1584 darab készült, felépítése merőben eltért a Daimler-blokkoktól. 1000 és 2500 köbcenti közötti lökettérfogattal, 4-12 lóerő közti teljesítménnyel létezett.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
A Type 33 abból a korból származik, amikor Franciaország volt a világ vezető autógyártója. 1900-ban 4800 példány készült az országban, ebből 500 volt Peugeot. Az Egyesült Államok négyezer, Németország 800 darabot produkált.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
Nem véletlenül hívták Torpédónak: a Type 139 A-nak már 75 km/h volt a végsebessége.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
De hoppá! Mit keres egy Bugatti a Peugeot múzeumában? Ezt a Baby Bugattit gyerekeknek tervezték, a konkrét példányt pedig Ettore Bugatti ajándékozta Jean-Pierre Peugeot fiának, Roland-nak. Ezzel is a két márka közötti együttműködést szimbolizálva.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
1910-ben az addig külön működő Peugeot Fréres és Automobiles Peugeot egyesült, létrehozva az Automobiles and Cycles Peugeot-t. A Lion afféle almárka volt.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
Hangulatos hely a sochaux-i múzeum. Amellett, hogy mindenhol a korszakhoz illő, halk zene szól, ilyen korabeli táblák, sőt akár komplett kútoszlopok is felbukkannak.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
A legjobb mégis az autószerelő-műhely: mintha csak most hagyta volna ott öt percre a szaki.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
Ahogy haladunk előre az időben, fejlődik a technika is: a Type 156 Torpédo az első Sochaux-ban gyártott személyautó - ott készültek egyébként a teherkocsik. Közel hatliteres hathengerese már 25 lóerőt tudott, akár 90 km/h-val is száguldott. Először a Type 156-ban kísérletezett a Peugeot dízelmotorokkal is.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
Az 1934-es 601 Roadster a korábbi modellekhez képest igazán sportosnak tűnik. Technikájában is van érdekesség: vadiúj sorhatosával már 35 másodperc alatt futotta a 0-100 km/h-t.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
A harmincas években a függőleges hűtőrács stílusa is változott, ordításra kész oroszlánfej jelent meg a tetején. Mint ezen a 301 D Coupén.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
Vitrinben sejlik fel először a legendás 205 T16. Gyerekjátékként.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
...az első fényszórókat pedig behúzták a rács mögé.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
A Peugeot párizsi kereskedőjével, a Darl'Mattal közösen álmodta meg a 302 Spécial Sportot: a 302-es alapjaira, de a 402-es motorjával és váltójával készült.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
Egy leheletnyi Pobjeda-beütés: a 203 Coupé-t az 1952-es Párizsi Autószalonon leplezték le, mindössze két évig gyártották, nem csoda, ha a gyűjtők nagyon keresik.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
Pininfarina-tervezte 404-es: nemcsak Sochaux-ban, hanem Afrikában és Dél-Amerikában is készült, 1960 és 1988 között közel 2,9 millió példányban.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
A futurisztikus Quasar az első olyan tanulmányautó, amit az Automobiles Peugeot Style Department készített. Három hónapig dolgoztak rajta olyan neves szakemberek mint Gérard Welter és Paul Bracq.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
Ha a hátsó lámpába belelátjuk a 205-öst, nem tévedünk nagyot: a géptető alatt is a 205 Turbo 16 motorja kapott helyet.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
Korban már felfoghatóbb közelségben áll hozzánk, de az utcán már a 104-essel sem találkozunk. A ZS Coupé raliváltozata ütőképes versenygép volt.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
Az 504-es önmagában is kellemes forma, hát még a Coupé és a Cabriolet. Az igazi királyság a V6-os.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
Ez a buggy-szerű szörnyeteg a Hoggar...
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
...amelyben elöl és hátul is egy-egy HDI dízelmotor dolgozik...
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
...és ilyen részletmegoldásai vannak.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
Kicsit olyan, mintha Pókember vigyorogna ránk. Pedig nem, ez az Asphalte.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
1996-ban mutatták be Párizsban - szénszálas kaszni, 200 km/h-s végsebesség.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
A 205-ös korszakos modellje volt a márkának, sikere lényegében a fennmaradást jelentette.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
Bár az igazi ínyencek az 1,3-as Rallye-ra esküsznek, azért az 1,6-os és 1,9-es GTI-k is koruk meghatározó forró ferdehátúi voltak.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
A T16 a legendás B csoportos raliban tette le névjegyét.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
Olyan nevekkel forrt össze a középmotoros versenyautó mítosza, mint Ari Vatanen, Juha Kankkunen vagy éppen Timo Salonen.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
A 405-ös bemutatásakor, 1988-ban elnyerte az Év Autója címet, megelőzve többek közt a Citroen AX-et és a Honda Prelude-öt.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
Nagy kár, hogy az 505-ösöknek már nincs nyoma az utakon, nagyon kívánatos, tiszta vonalvezetésű autó.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
Itt pedig a Taxi-filmek sztárja, a hófehér marseille-i 406-os taxi brutális első lökhárítóval...
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
...meg persze szárnnyal.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar