Nemcsak a Dacia és az Oltcit jelenti a román járműipart. Repülőgépeket és helikoptereket is készítettek a szomszédban - többek közt ezeket gyűjti össze a Muzeul National al Aviatiei Romane. A Bukarest szívében fekvő múzeum beltéri és kültéri kiállítással is rendelkezik.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
Persze nemcsak légi járművek, hanem hadtechnikai eszközök is vannak a parkban.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
De nemcsak támadásra szolgáló...
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
...hanem az elhárítást segítő berendezésekkel is találkozhatunk.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
Maga a múzeum egyébként elképesztő kettősséget áraszt: egyrészt nagyon érdekes gépeket rejt minden szeglete, másrészt viszont lehangoló látni ezeket magukra hagyottan pusztulni. Mintha gazdátlan lenne az egész.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
Az IAR 316 B román gyártású helikopter: Brassóban készült. Nemcsak a Román Légierő használta, többek közt Angola is kapott belőle. Az IAR az Industria Aeronautică Română rövidítése: a repülőgépgyárat 1925-ben hozták létre.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
Elsősorban a keleti blokkban kedveltebb, elterjedtebb fegyverek szállítására készítették fel.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
A kép nem adja vissza, mekkora batár az IAR 330. A francia Aérospatiale SA 330 Puma licence alapján készült Romániában, egyes példányai ma is használatban vannak.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
MiG-29-ből összesen tizenhetet használtak a románok, a kétüléses UB-ből további négyet.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
A Sniper-program keretében ezt az egy gépet izraeli segítséggel modernizálták.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
Milyen fenséges óriásnak tűnik ebből a perspektívából.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
A hetvenes évek közepén kezdték gyártani az IAR-93-ast Craiovában. Több változata is készült 1992-ig.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
Az L-29 Delfín csehszlovák gyártású kiképző repülőgép. A Varsói Szerződés országaiban használták - így Romániában is.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
Ugyancsak kiképző gép volt a kétüléses MiG-15 UTI - ez a változat nemcsak a Szovjetunióban, hanem a lengyeleknél és a cseheknél is készült. A bukaresti múzeumban többet is láthatunk belőle.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
A többi gép hegyes vagy kúpos orrához képest meglehetősen szokatlan ez a látvány.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
A pusztulás mindig szomorú dolog: kerítés mögött, árván áll egy Mil Mi-4-es. A szovjet helikoptert a hetvenes évek végéig gyártották, a románok is használtak ilyet. Észak-Koreában - ha korlátozottan is, de - még most is szolgál legalább egy.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
Egy MiG-15 UTI nyújtóztatja szárnyát a sárguló őszi falevelek alatt.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
Hegyes zöld orrok sorakoznak. A jellegzetes formáról a MiG-21 különböző változatait ismerhetjük fel. A kép jobb szélén a PFMA változat, amelyet módosított radarral és hajtóművel szereltek.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
Nemcsak katonai, civil gépek is készültek Romániában. Ez itt az IAR-28 MA, amelynek nagyjából 700 kilométer volt a hatótávja.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
Leginkább egy agárra hasonlít, a Turbopropulsor név viszont Zombi szerint egy metálzenekart is takarhatna. Pedig ez az IAR-828, a 827-es modernizált változata. Csak prototípus.
Fotó: Lendvai Zsolt / Totalcar
Repülőroncsok Bukarest közepén
Delta Kommandó: Muzeul National al Aviatiei Romane
107
Lapozgató
Repülőroncsok Bukarest közepén
Delta Kommandó: Muzeul National al Aviatiei Romane