Ki gondolná? A Tatra a világ második legrégebbi, ma is működő autógyártója. Első személyautójukat éppen 120 éve készítették, de maga a cég már majdnem 170 esztendős. Nem mindig volt könnyű a helyzetük, öt éve még létezésük is veszélybe került. Több tulajdonosváltás után azonban megpróbálják újra felépíteni a márkát. Összegyűjtöttük az elmúlt száz év néhány kulcsfontosságú modelljét
Bár a cég alapjait már 1850-ben lefektették, az első belső égésű motorral hajtott autójuk 1897-ben készült el. Ráadásul még nem is Tatra néven: Nesselsdorfer Wagenbaunak hívták az üzemet egészen 1918-ig. Nesselsdorf, azaz ma Kopřivnice addig az Osztrák-Magyar Monarchia része volt. Az első személyautót Präsident névre keresztelték
Egy évvel később, 1898-ban jött az első teherautó, a képen annak replikája látható
Nem kellett sokat várni az első versenyautóra sem: 1900-ban készült a Rennzweier. Bár a mai szemnek nem úgy tűnik, de a maga korában kifejezetten alacsony építésűnek számított, a vezető is elég mélyen ült. Módosított Benz-motor hajtotta, a kéthengeres 12 lóerőt tudott leadni. Ezzel akár 82 km/h-s sebességre is képes volt
Az NW TL-2-t és TL-4-et az 1910-es évek közepétől készítették, ezek voltak az első sorozatgyártású teherautók. Rajtuk már 1919-től a Tatra márkajelzés is feltűnt
1923-ban Hans Ledwinka kifejlesztett egy csővázas alvázkonstrukciót, független lengő féltengelyekkel. Magához a koncepcióhoz máig hű a Tatra, bár 80 évvel később továbbfejlesztették
A T77-est szokás az első olyan sorozatgyártású autóként emlegetni, amelynél érdemi aerodinamikai tervezést is végeztek. Viszont nem a Tatra csővázas alvázára épült. 1934 és 1938 között 249-et gyártottak, nem számolva a négydarabos előszériát. Háromliteres és 3,4-es motorral gyártották
Fotó: Lupik Dalibor
A második világháború idején fejlesztették és kezdték gyártani a 111-est, amelyet a német Wehrmacht is használt. Egészen a hatvanas évek elejéig gyártásban maradt. Tervezője szintén Ledwinka volt, akit a kommunista hatalomátvétel után árulás és a nácikkal való együttműködés vádjával börtönbe zártak
Igazi kivételes technikájú csodaautó volt a 603-as. 1956 és 1962 között gyártották. És hogy mi volt benne a nagy truváj? Olvassák csak el Csikós Zsolt tesztjét
Az első prototípusok 1956-ban készültek, de csak 1959-ben jelent meg az utakon a 138-as. Új nyolchengeres, modernebb, szinkronizált váltó (kivéve az egyest és a hátramenetet persze), és számos különböző felépítmény jellemezte. Ekkoriban 53 országba exportáltak. Később ennek továbbfejlesztésével dolgozták ki a 148-as szériát
Szupersportkocsi a csehektől - ez az MTX Tatra V8, Václav Král munkája. 3,9 literes V8-asa 306 lóerőt tudott, a 0-100 km/h-t 5,6 másodperc alatt futotta. Mindezt 1991-ben. Mindössze négy darab készült, ebből kettő magánkézben van Csehországban, egy az USA-ban kötött ki, egyet pedig Lány sportautó-múzeumában őriznek
A Tatra hírnevéhez erősen hozzájárult Karel Loprais, vagyis Monsieur Dakar. Gyári munkásból tesztsofőr, majd versenyző lett, hatszor nyerte meg a Dakart, ötször második, egyszer pedig harmadik lett. Sőt, 1994-ben, amikor kimondottan durva, Párizs-Dakar-Párizs távot mentek, abszolútban is bejött hatodiknak. Egy kamionnal...
A hat elsőségéből hármat konkrétan ezzel az autóval szerzett, amelybe a csémi kavicsbányában én is beülhettem Loprais mellé. A beszaratós menet elmaradt, de ez a két perc így is emlékezetes
Itt pedig már egy másik Loprais: Karel unokaöccse, Aleš szintén Tatrával keni a Dakaron, egyelőre két harmadik helyet tud felmutatni, de a Selyemút-ralit 2011-ben megnyerte
A Tatra 2012-ben mindössze ötszáz teherautót gyártott, kis híján csődbe is mentek. A kilencvenes évektől több tulajdonosváltáson ment keresztül a vállalat, most úgy tűnik, elkezdik a talpra állást. Tavaly már 1300 Tatra gördült ki a gyárból, a civil szektorban az Euro 6-os normákat is teljesítő Phoenix a legfontosabb modelljük, egy sor különböző felépítménnyel kapható. Itthon már húsz éve működik Tatra vezérképviseletként az Eurotrade, de nekik sem volt könnyű az elmúlt pár év. Jól jelzi a viszonyokat, hogy tavaly egészen pontosan nulla (0, zéró) darab Tatrát adtak el itthon, idén viszont már 17-et
Katonai célokra is kedveltek a Tatrák: ez itt a Force nevű modell. Egyébként amikor a cég vezérigazgatóját megkérdezték, hogy ki a legnagyobb konkurensük, annyit felelt: ha terepképességről van szó, nincs ellenfelük. Nem tűnik szerénynek, de a helyzet az, hogy kábé igazuk is van. Egyébként a Mercedest tekintik legnagyobb riválisuknak
Ugye ismerős a Präsident név? A 120 évvel ezelőtti, legelső személyautójuk elnevezését a Phoenix limitált szériája viszi tovább
Teherautóhoz mérten igazán nagy luxus fogad a beltérben: bőrkormány, fabetét. A százhúsz darabos limitált széria minden példányához egy karóra is jár