Villanyautó a villanyvonat ellen – Na, melyik nyer?
120 milliárd forintból lett felújított, villamosított vonal az Esztergom-Budapest vasútból. Nem kevés pénz. Még akkor se, ha a javát az EU adta, és még akkor se, ha amúgy az extrémdrága, szűk hatéves projektben jutott pénz a 10-es útnak is, ami vonala nagy részén a vasúttal párhuzamosan halad.
A felújítás/villamosítás eredménye: a vonat menetideje 1 óra 5 perc az 53 kilométeren. Mindezt sima síneken, villanycsendben. És ami még fontosabb: a 10-es úton autózásnál gyorsabban. Megnéztük, mégis mennyivel veri a kötött pálya az autót. Szóval tessék, tömegközlekedés az egyénivel szemben; megállókkal terhelt villanyvonat meccse a hétköznap reggeli forgalomban araszoló villanyautóval:
Pár adalék, amit a videóban nem, vagy csak alig érintettünk:
- Bár - mint a videóban is történt - a vonat képes késésből indulva is tartani a menetrendet, a témában nagyon aktív 10-es út Facebook-csoport szerint akad még bőven késés, sőt, járatkimaradás a vonalon.
- Azok a bizonyos reggeli, munkába menő idős dugók a 10-es úton bár enyhültek az utat érintő beruházásokkal (aluljáró, körforgalom és felüljáró Ürömon), nem szűntek meg. A kora reggeli órákban ma is mindennaposak az óriási torlódások az úton a solymári körforgalom és az ürömi körforgalom környékén, azaz a normál reggeli fővárosi dugóktól távol.
- Nem beszéltünk a buszról, mint alternatíváról. A 800-as Volán-járat Esztergomtól Óbudáig párhuzamosan megy a vonattal, azaz ennél direktebb konkurenciája nehezen lehetne. A menetrendtartás viszont a busznak kevésbé megy jól, sőt, a késés általános a vonalon. A rengeteg megálló miatt a mi autós tempónkra érdemes rászámolni 10-15 percet.
- Ennél az 1 óra 5 perces menetidőnél tud gyorsabbat is a vonat. A csak tíz megállót érintő gyorsjárat 1 óra 2 perc alatt futja az Esztergom-Nyugati Pályaudvar-távot.