Minden páros évben haszongépjármű- és autóbusz-kiállítást tartanak Hannoverben, a kiállításvárosban. Bár a név ugyanaz, mint a frankfurti autókiállításnál (IAA - Internationale Automobil-Ausstellung, azaz nemzetközi autókiállítás), itt nincsenek személyautók, csak kamionok, buszok, felépítmények és az ezekhez főegységeket gyártó beszállítók. Sokkal izgalmasabb és színesebb világ ez, ahol egyszerűbben dőlnek el a jövő fejlesztései: ha valóban megéri, akkor jöhet, de ha nem, úgy sem vásárolják meg a cégek. Épp ezért lehet fontos minden olyan újítás, ami elősegíti, hogy a járművezető tehermentesüljön. Vagyis az olyan, részleges önvezetési megoldások hamar megvalósulhatnak, amelyeknél a vezetőnek semennyire sem kell odafigyelnie dugóban, vagy az autópályán vonatozva, mert ezek az időszakok nem számítanak bele a vezetési időbe, pihenhet, vagyis pénzt spórol. Érdekes töltési megoldások, ezernyi elektromos busz, alternatív üzemanyagok és nehezen beskatulyázható közösségi közlekedési koncepciók, előretörő török és távol-keleti gyártók: ez volt Hannover 2018-ban.
Minden magára adó német vásári területen KELL lennie egy magas toronynak. Hannoverben is van
A Knorr Bremse egy példányban létező, autonóm kamion prototípusa vezető nélkül mutatta be, mire képes a technika: kikerülés, sávváltás, előzés, párhuzamos forgalom figyelembe vétele. A technika java magyar fejlesztés, mellesleg a kamionok teljes sebességi tartományában működőképes, nem csak kis tempónál
A Mercedes Actros az első tükör nélküli haszonjármű. Mostanra hárultak el a jogi akadályok a megoldás elől. A rohamos elterjedésére jó az esély, mert 1 százaléknyi üzemanyag-megtakarítást hozhat a hatalmas tükrök elhagyása
Akármilyen furcsa, a tükör nélküli kamionon is van tükör: a jármű előtti holt térhez. Viszont hátrafelé kamerák figyelnek, hogy kisebb legyen a homlokfelület, és ezzel a jármű légellenállása
A visszapillantó kamerák képe kétoldalt egy-egy monitoron jelenik meg
A kamera nem mozog, de ahogy kanyarodik a jármű, úgy más és más részt vág ki a képmezőből a sofőrnek
Az Urbanetic koncepció a jövő furgonját mutatja meg. Az alap egy elektromos, önvezető alváz, amelyen cserélhető a műanyag felépítmény, attól függően, hogy áru vagy utasok szállítására akarják használni
A Framo egy 90 éves márkanevet élesztették újra: az ötvenes években olvadt a Barkasba, és tűnt el a szászországi járműgyár. 2017 óta viszont elektromossá átépített teherautókat készítenek, 180-400 kW teljesítménnyel, erősen korlátozott, 160 km-es hatótávval és mindössze 64 km/órás végsebességgel. Ám városi szállításra ez már elég lehet, még a BMW autógyár is vett belőle, vagy épp az Aldi, hűtőkocsi kivitelben (képünkön)
Egy Barkas 901/2, amely eredetileg Framo 901-es néven futott 1956-ig. 900 köbcentis, 29 lóerős, kétütemű motorral. Utódja a már nálunk is ismertebb Barkas 1000
A Setra az Evobushoz tartozik, így is része a Daimler-birodalomnak. A luxusbuszok non-plus-ultrája a 14 méter hosszú és 4 méter magas emeletes S531DT busz, amelyet olyan biztonsági fejlesztésekkel láttak el, mint a holttér-asszisztens: kanyarban a jármű mellett kerékpárost, biciklist észleve állóra fékez a jármű
A rajzfilmfigura-arcú Poncho EV elektromos busz a japán Hino Motors terméke. A cég a Toyota leányvállalata, egyben az első hibrid teherautó gyártója is. A kisbuszt érdekessége a töltési koncepció: 10 km-enként az útba épített nagyfrekvenciás töltő tölti a járművet, vagyis nem kell egy töltőpontnál ácsorognia. Csak Japánban fogják árulni
G. Magyar – ez a tartálykocsikat gyártó, francia cég neve. Egy bizonyos Magyar György alapította a II. Vh. Után, ma a gyermekei viszik tovább a céget. A francia kiejtés: „mazsar”
A fülke nem szakadt le, ez ilyen. A Scania az idén a kommunális és speciális járművekhez fejlesztett, alacsony fülkés járműveit hozta el, többek között sűrített földgázzal (CNG) hajtott motorral
A közeli jövő realitásai a sűrített vagy cseppfolyósított földgáz, no meg a hibridhajtás. Szinte az összes jelentős gyártónál volt valami hasonló jármű
A VW-csoporthoz tartozó Scania már egy ideje kísérletezik a felsővezetékes kamionnal, Svédországban és Németországban kísérleti autópályaszakasz is van ehhez
A kamion valójában egy hibrid: a szélső sávban halad a felsővezeték alatt, majd ha ennek vége, vagy előzni akar, akkor a dízelmotorral, vagy az akkumulátorról működő villanymotorral megy tovább
Az MAN céghez tartozó Neoplan emeletes buszai 1967 óta léteznek. Az aktuális Skyliner 14 méter hosszú, székezéstől függően 68-83 utast vihet magával. Motorja 500 lóerős
Ez is csak egy busz, más kérdés, hogy mennyire luxuskivitelű. Az emeleti szinten végighúzódó üvegtető elég ritka autóbuszon
Hoppá, egy emeletes és csuklós (!) oldtimer Neoplan! Ki hitte volna, hogy ilyen létezhet?
A Constellation a VW brazíliai teherautó- és buszrészlegének a terméke. Európából nézve meglehetősen egyszerű műszakilag, ott viszont ez a zászlóshajó. Viszont a dizájn mindent visz
A török BMC a British Motor Company nevét őrzi, de már semmi köze a britekhez. Katonai páncélozott járműveket, autóbuszokat és teherautókat gyárt, mint ez a nyerges vontató, a Tugra
Nem túlzás azt állítani, hogy a nyergesvontatók Lada Kalinája, már ami a fülke belső kivitelét illeti. Nem bűn ez, ezt tudja megfizetni a célba vett török piac
Ponthegesztés-pornó a BMC Tugra fülkéjének a hátoldalán. A „Törökország vonóereje” néven reklámozott jármű az Iveco 11 literes motorjával és ZF váltóval készül, de műszakilag egyszerűbb az európai csúcsgépeknél, mint a Mercedes, Volvo, Scania járművei – ettől lehet olcsóbb
Az MAN eléggé élet közeli helyzetben állította ki a négytengelyes TGS építőipari változatát. A nyolcból hat kereke hajtott
Robotok hegesztik és fényezik az új üzemben az elektromos Volgabus nevű járműveket, elvileg 600-at gyártanak már az idén. Utastere szemmel láthatóan rideg üzemeltetési körülményekhez készült, de kulturált. 300 km-es hatótávot ígérnek, a hátsó kerekeket ZF agymotorok hajtják
Talán a gyártó a CRRC és a San Bus King az elektromos jármű típusa, de lehet, hogy fordítva. A szokatlanul nagy területen kiállító cég csak ezt az egy járművet hozta, de mondjuk már 80 ezer(!) elektromos hajtásláncot gyártottak. Hiába, Kína ilyen nagy!
A régi VW Transporterek ára már az egekben, ez egy restaurátor cég kiállítása
Svájc kis ország - mondták a Toni Maurer nevű cégnél -, fontos a kis fordulókör. Ezért speciálisan átépített daru mind ez 5 tengelye kormányzott, a vezető egy érintőképernyőn választhat, milyen képlet szerint forduljon vagy oldalazzon a jármű
Eddig bármilyen német kiállításon jártam, a frankfurti szalontól az esseni Techno Classicáig, a német hadsereg mindenhol toborzott. Itt is. A jármű egy Dingo 2 GSI
Kínát kissé készületlenül érte a kiállítás megnyitása, két csarnok volt kizárólag kínai beszállító-önjelöltekkel. És akadt sok ismeretlen elektromos haszonjármű is, de sajnos a stand minden felirata kínai volt
Veteránokat is kiállítottak. Volt valahol egy Ikarus is, de azt nem találtam meg
Távolabb a francia Heuliez GX 337 E teljesen elektromos busz, „akár” 300 km-es hatósugárral, 195 kW-os teljesítménnyel és 5 órás töltési idővel, előrébb a magyar NABI formaterveire erősen hasonlító Iveco 18 méteres, csuklós, felsővezetékes töltésű villanybusza 250 kW teljesítménnyel
A Bosch sem akar kimaradni a villanybizniszből beszállítóként. Mivel Magyarországon van villanybringa-részlegük, tartok tőle, hogy ennek a triciklinek is van köze hozzánk
A Volvo a 9700-as és a 9900-as csúcsbuszait is elhozta. Buszon még bőrrel varrt műszerfalat nem láttam, ezekben ilyen is volt
A Volvo FH sorozata idén 25 éves. A teherautókat ugyanolyan alapossággal por- és ujjlenyomatmentesítették, mint a személyautókat egy-egy szalonon
A Renault Trucks a Volvo Trucks része. A kamionokból is szokás limitált szériákat kiadni, akárcsak egy Suzuki Swiftből, ez a Renault Sport kiadása a T sorozatnak, 520 lóerős motorral, sárga fényezéssel és keréktárcsákkal, Recaro fekete bőr ülésekkel
Az DAF egy elektromos, 100 km megtételére képes, másfél óra alatt feltölthető, 40 tonnás CF vontatót. Ugyanennek a hibrid változata látható a képen, az elektromos LF Innovation Truck társaságában. Ezek nem szériagyártmányk, hanem kísérleti járművek
A ZF Magyarországon is jelen van, nem Zeppelin-léghajóval, hanem egy bazi nagy gyárral Egerben, ahol automata váltók készülnek
A ZF kiállította, milyen futómű-, hajtáslánc- és egyéb komponenseket képes beszállítani, persze a rengeteg automata váltón kívül
A török gyártású Ford F-Max nyerte most az Év Haszonjárműve díjat, de kiállítottak egy elektromos koncepciót is. A Ford F-Vision Future Truck elektromos, 4. szintű önvezetésre képes, de leginkább szép. Törökországban, a Ford Otosan üzemében évi 15 ezer, ennél sokkal realistább teherautó készül, főleg az ázsiai, kelet-európai és az észak-afrikai piacokra