Milyen autót vegyen télire?
Mivel mostanában egyre többször ébredünk fehérbe takarózott utcák látványára, úgy gondoltuk, összegyűjtjük a hazai használt-piac legjobb összkerékhajtású autóit.
Előre leszögezném, hogy ebben a cikkben nem fogunk mélyen belemenni abba, hogy az egyes autókban milyen összkerékhajtási rendszer van. Ez az útvesztő elég szövevényes, Csikós éppen tíz éve járta körül a témát, műszakibb vénájú olvasóknak (is) remek olvasmány.
Sosem árt egy kis diffi
A terepjáróban nem azért van annyi vas, hogy minden elébe kerülő, jelentéktelen nyomorultat sóhajtásnyi erőfeszítéssel szét tudjon lapítani.
Ma már a legtöbb autógyártó valamilyen elektronikusan vezérelt rendszert használ, vagyis a tapadásvesztett kerekeket az ESP megfékezi, míg a többire több nyomatékot oszt a rendszer. Erre a hardcore terepjárósok azt mondják, hogy kislányoknak való, de olyan helyekre, ahol egy normál személyautó hasmagassága elég, tökéletes. A manapság népszerűbb összkerékhajtási rendszerekről is írtunk egy összefoglaló cikket, amiben már az elmúlt évtizedekben elterjedt összkerékhajtási rendszereket, azon belül is az Audi Quattro és a BMW xDrive hajtását elemeztük ki.
Quattro vagy xDrive?
Egymással szembemenő koncepciók, kukázott eurómilliós fejlesztések, német belviszály. Mit tud ma az Audi és a BMW?
Rövid összeállításunkban egyedüli feltételként az összkerékhajtást és a mindennapi használhatóságot jelöltük meg feltételként. Komoly terepjárók és főleg a ma egyre népszerűbb pickupok így máris kiestek a kalapból. Ezek általában rideg a személyautókhoz nem mérhető komfortszintű célgépek, amiknek az osztóműve az épített utakra. Arról, hogy a platós teherautókat miért nem jó hétköznapi körülmények között használni, itt írtunk bővebben.
Nem árt azonban szem előtt tartani, hogy lehet bármilyen modern is egy összkerékhajtás az autóban, a rendszer önmagában inkább arra lesz jó, hogy kicsit taknyosabb időben magabiztosabban közlekedhessünk. Az igazán jó eredmény érdekében nem árt beruházni egy jobb all-terrain gumiszettre is. S, ha már téli autókat gyűjtünk, érdemes ránéznie erre a cikkünkre is, ahol a legfontosabb tanácsokat gyűjtöttük össze a kemény fagyban való autózáshoz.
Összkerekes autót félmillió forintig
Érvényes műszakis, 4x4-es autót nem könnyű találni 500 ezer forint alatt. Jóllehet, ez az árkategória még hagyományos hajtással is rizikós, a 40 darab autó nem ad túl sok választási lehetőséget. Szinte csak a legolcsóbb, és általában legkevésbé strapabíróbb viszkokuplungos autók közül válogathatunk. Kivételt képeznek a sokat futott, első generációs, Audi A4-esek Torsen rendszerű Quattro-hajtással. Ennyiért ezeket inkább hanyagolnám, ahogy a szintén nem viszkós, hanem állandó összkerékhajtású Subarukat is.

Ha csak félmillióm van ilyen autóra, valószínűleg egy Subaru Justy (=Suzuki Swift), vagy egy Suzuki Balenót kerítenék magamnak. Ezek a derék japán autók fillérekből karbantarthatóak, csupán a rozsdára kell figyelni – de arra nagyon. A Swift/Justy páros 1,3-as, kezdetben 68, majd 2001-től 85 lóerős változatban, míg a Baleno 1,6-os 98 lóerős motorral volt kapható összkerékhajtással.
Első blikkre vonzó lehet egy-egy Daihatsu is, hiszen könnyűek, erősek és jól felszereltek, de nem véletlenül értéktelenek a piacon. Az itthon régóta halott márkának nehézkes az alkatrészellátása, így számítani kell arra is, hogy autóváltás esetén nem lesz majd könnyű túladni rajta.
Olcsó, de már nem gyártják, vennéd?
Mit kockáztat ma, aki a Chevrolet, a Saab vagy a Daihatsu olcsó használt autói közül választ. Foglalkozik ezekkel még valaki?
4x4-est egymillió forintig
Itt már azért jóval bővebb a választék, több mint négyszáz autó közül válogathatunk. Felsorakoznak a prémiumok, több tucat ezredforduló körüli Audi A4, A6, A8, pár darab E46-os BMW, de akad néhány pápaszemes Mercedes és első generációs ML is. Persze, jól gondoljuk meg, mielőtt valami ilyenbe vágnánk a fejszénket. Ne az idegeink tartalékaira hagyatkozzunk, hanem pénztárcánkéra.

A realitás talaján maradva már jobb választásnak tűnik a japán armada: Honda CR-V-k és HR-V-k, Nissan X-Trailek és Toyota RAV4-ek keresik új gazdájukat. Közülük talán a HR-V az egyetlen, amit kevésbé vinnék terepre, az X-Trail pedig adag jóindulattal terepjárónak is nevezhető. A Nissannak ez az előny átfordul hátrányra, ha hosszabb távokat tennék meg autópályán, így végül arany középútként a RAV4 lehet a legjobb választás, bár itt meg a hátsó üléssor szűkösségével kell megbarátkozni. Ennyi pénzért főleg első generációs példányokba ülhetünk bele, így oda kell figyelni a rozsdára. Hiba lenne kihagyni ebből a szórásból az ezredforduló utáni Suzukikat, amikből ugyan sokat nem találni, de szinte az akkori teljes modellpaletta rendelkezésre áll. Klímás Wagon R+-ok, Lianák és Ignisek (=Subaru Justy) közül lehet választani.

Ha inkább valami hétköznapi európai autóra vágyna, akkor tök jó választás lehet még a kettes Panda 4x4 is, egyszerű viszkokuplungos összekerékhajtással. Rövidtávon – kiviteltől függően – négyen-öten is elférnek benne, bár akkor sok hely nem marad a csomagoknak. Az alap Pandához képest az összkerékhajtáson és a nagyobb hasmagasságon kívül az a különbség, hogy a leggyengébb benzinmotorral (1.1) nem lehetett kapni ezt a típust. Az 1,2-es sem egy erőgép a hatvan lóerejével, de alacsony fordulaton talán nem annyira nyomatékszegény, mint az erősebb, de könnyen lefulladó 1,3-as Multijet és a modern dízelek nyűgjeitől sem kell tartanunk. A csomagtérajtó szokott problémás lenni, és ahogy telnek az évek, érdemes egyre jobban figyelni a rozsdára is. A választék nem túl nagy, a keretbe a cikk írásának pillanatában két autó fért bele.

Ez nem a faterod dízel Passatja
A kedves, takarékos dízel batár négyliteres nyolchengeres motorral is futott. Nem is akárhogy.
Nem maradhat ki a Volkswagen-csoport sem, tucatnyi újkori első generációs Octavia 4x4-ből lehet válogatni, bár mind elég sokat futott és 1,9-es PD TDI dízel. Mivel összkerekes szedánt csak a nyűgös, 1,8-as turbómotorral lehetett kapni, így adja magát, hogy a hazai kínálatban csak a sokkal népszerűbb kombik közül válogathatunk. Igényesebb, de leheletnyivel drágábban fenntartható IV-es Golf, vagy kupola Passat is akad szép számmal, itt 4Motion a haldex rendszerű összkerékhajtás kulcsszava. A sláger természetesen itt is az 1,9 PD TDI, de Passatból akad a problémásabb 2,5 V6 TDI dízelből is. Benzines annyira nincs, hogy egyedül az ultra ritka W8-as Passatot találtam, azt is alkalmi áron.

Bátrabbak itt sem maradnak érzelmi alapon hozott döntés nélkül: egy jó Alfa 156 Crosswagon épp' egymillió alatt? Esetleg egy viszkokuplungos Jaguar X-Type V6-os benzinmotorral? Sokaknak még ma is csábító lehet egy Renault Scénic RX4-es is, de azt szintén inkább azoknak ajánlanánk, aki szerelmes a rinocérosz külsőbe, és hajlandó tűrni a nyűgjeit.
Összkerekes autót 1-2 millióig

Használt BMW? Soha
Ha ön a címben jelzett mondattal az ajkán alszik el minden este, akkor ne kattintson, ez nem az ön autója. Akinek prémiumtermék kell, az legyen hajlandó áldozni is rá. Mert akkor jó, még így, hétévesen is.
Itt már igazán komoly összegek forognak kockán, így már a komolyabb prémium SUV-kba is belekóstolhatunk, sok az X3-as és az X5-ös BMW, terítékre kerül TT-től Allroadig szinte a teljes Audi-paletta, de még 4Matic Mercedesből is (szinte csak E és ML osztály) van közel száz darab. Itt szinte csak egyéni vérmérséklet és ízlés dolga, hogy mit választ. Én személy szerint a rohadós Mercik és az unalmas Audik helyett inkább egy még elfogadható méretű első generációs X3-ast fognék magamnak, akár a jóval ritkább benzinmotorok valamelyikével. Nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy ezeket az autókat megszerezni a legkönnyebb, fenntartani már egy egészen más kérdés.

Itt a prémium kategória küszöbén még halkan megjegyeznénk a Subarut is. Forester-dömping van már 1,3 milliótól, de Imprezából is nagyon sok van már egymilliótól és Legacy-ket is találunk ebben az ársávban. Sokan akarnak szabadulni ezektől az autóktól, mert sajnos nem az alacsony fogyasztásukról híresek a bokszermotorok, a dízelek ráadásul még konstrukció-hibásak is. Talál néhány tucat Volvót is, de zömében 300 ezer kilométer fölötti futásteljesítménnyel jelennek meg találatok V70 Cross Countrykról/XC70-ekről, XC90-esekről és S80-asokról.

Ha a leglogikusabb választást keressük, az a Suzuki SX4/Fiat Sedici duó lesz. A vasaló-Swift platformjára épült autók szinte csak jelvényben különböznek egymástól. A leggyengébb, 1,5-ös benzinmotort kivéve volt 1,6-os benzinessel, 1,6-os PSA eredetű és 1,9-es (vagy 2 literes) Fiat-eredetű dízellel a típus. ABS kockára, csomagtérburkolat alatt kezdődő rozsdára, és a csörömpölő váltóra figyeljünk oda. Már 1,3 millióért foghat ilyen autót és, ha szerencsés, tényleg viszonylag kevés kilométer van benne. Jobb, ha tudja, hogy ideális esetben egy 150-180 ezret futott SX4 beltere még eléggé rendben van, szóval, ha ennyi kilométerrel széfoszló üléskárpitokat lát, gyanakodjon.

Szinte furcsa, hogy az olcsóságáról híres Dacia Duster csak ebbe a kategóriába került bele, pedig viszonylag jól tartják az árukat, összkerekeset még ebben az árkategóriában is csak kettőt találtunk a cikk írásakor. Kisebb, javarészt könnyen orvosolható típushibáiról itt írtunk, de inkább várjon egy kicsit, vagy költsön többet kétmilliónál, ha Dustert szeretne.

Ha nagy, összkerekes SUV-t akar ennyi pénzért, ismét Távol-Keleten lesz a racionális megoldás. Második generációs Honda CR-V-k tucatjai vannak már 1,3 millióért, pár százezerrel többért szintén második generációs Hyundai Santa Fét, vagy a testvérét a KIA Sorentót is kinézheti magának. Megszámlálhatatlanul sok Toyota RAV4 van a piacon, közel kétmillióért már a harmadik generációból is válogathatunk. Igazán jó Mitsubishi Outlandert lehet, hogy inkább az első generációból fog találni, de utódjának testvérmodelljei, a Peugeot 4007 és a Citroën C-Crosser elég rosszul tartották az árukat az alacsony eladott darabszám miatt, így már 1,7 millió forintért találni belőlük.

Dőzsölni jó
Menő dolog egy Chevrolet, de meg szabad venni használtan? A közel tízmilliós autó ma már szinte gyanúsan olcsó: SUV, családi egyterűnek is jó, és dízel, összkerekes – ez lenne a nép Q7-ese?
Hasonló méretű SUV-nak jó választás lehet a Chevrolet Captiva (vagy csak ötszemélyes testvére, az Opel Antara), de örüljön, hogy csak dízelt talál a kínálatban, a benzinesek vagy gyengék (2,4), vagy túl sokat fogyasztanak (3.0 V6). A dízelről jó tudni, hogy a 2,2-esben már változó geometriájú a turbófeltöltő. Bármelyiket is válassza, minden esetben kijön kétmillió forintból, hiszen a gyári alkatrészellátás csak 2025-ig biztosított.

A VW-csoport népmárkái közé keveredve az újabb Golfok, Passatok és Octaviák mellett talál izgalmasabb autót is, például Škoda Yetit 1,7 milliótól. A gyártás eleji TSI motorokkal viszont csak óvatosan. Vezérműlánc, kokszosodás...Úgyis tudják már.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
