Milyen autót vegyen télire?
Mivel mostanában egyre többször ébredünk fehérbe takarózott utcák látványára, úgy gondoltuk, összegyűjtjük a hazai használt-piac legjobb összkerékhajtású autóit.
Előre leszögezném, hogy ebben a cikkben nem fogunk mélyen belemenni abba, hogy az egyes autókban milyen összkerékhajtási rendszer van. Ez az útvesztő elég szövevényes, Csikós éppen tíz éve járta körül a témát, műszakibb vénájú olvasóknak (is) remek olvasmány.
Ma már a legtöbb autógyártó valamilyen elektronikusan vezérelt rendszert használ, vagyis a tapadásvesztett kerekeket az ESP megfékezi, míg a többire több nyomatékot oszt a rendszer. Erre a hardcore terepjárósok azt mondják, hogy kislányoknak való, de olyan helyekre, ahol egy normál személyautó hasmagassága elég, tökéletes. A manapság népszerűbb összkerékhajtási rendszerekről is írtunk egy összefoglaló cikket, amiben már az elmúlt évtizedekben elterjedt összkerékhajtási rendszereket, azon belül is az Audi Quattro és a BMW xDrive hajtását elemeztük ki.
Rövid összeállításunkban egyedüli feltételként az összkerékhajtást és a mindennapi használhatóságot jelöltük meg feltételként. Komoly terepjárók és főleg a ma egyre népszerűbb pickupok így máris kiestek a kalapból. Ezek általában rideg a személyautókhoz nem mérhető komfortszintű célgépek, amiknek az osztóműve az épített utakra. Arról, hogy a platós teherautókat miért nem jó hétköznapi körülmények között használni, itt írtunk bővebben.
Nem árt azonban szem előtt tartani, hogy lehet bármilyen modern is egy összkerékhajtás az autóban, a rendszer önmagában inkább arra lesz jó, hogy kicsit taknyosabb időben magabiztosabban közlekedhessünk. Az igazán jó eredmény érdekében nem árt beruházni egy jobb all-terrain gumiszettre is. S, ha már téli autókat gyűjtünk, érdemes ránéznie erre a cikkünkre is, ahol a legfontosabb tanácsokat gyűjtöttük össze a kemény fagyban való autózáshoz.
Összkerekes autót félmillió forintig
Érvényes műszakis, 4x4-es autót nem könnyű találni 500 ezer forint alatt. Jóllehet, ez az árkategória még hagyományos hajtással is rizikós, a 40 darab autó nem ad túl sok választási lehetőséget. Szinte csak a legolcsóbb, és általában legkevésbé strapabíróbb viszkokuplungos autók közül válogathatunk. Kivételt képeznek a sokat futott, első generációs, Audi A4-esek Torsen rendszerű Quattro-hajtással. Ennyiért ezeket inkább hanyagolnám, ahogy a szintén nem viszkós, hanem állandó összkerékhajtású Subarukat is.
Ha csak félmillióm van ilyen autóra, valószínűleg egy Subaru Justy (=Suzuki Swift), vagy egy Suzuki Balenót kerítenék magamnak. Ezek a derék japán autók fillérekből karbantarthatóak, csupán a rozsdára kell figyelni – de arra nagyon. A Swift/Justy páros 1,3-as, kezdetben 68, majd 2001-től 85 lóerős változatban, míg a Baleno 1,6-os 98 lóerős motorral volt kapható összkerékhajtással.
Első blikkre vonzó lehet egy-egy Daihatsu is, hiszen könnyűek, erősek és jól felszereltek, de nem véletlenül értéktelenek a piacon. Az itthon régóta halott márkának nehézkes az alkatrészellátása, így számítani kell arra is, hogy autóváltás esetén nem lesz majd könnyű túladni rajta.
4x4-est egymillió forintig
Itt már azért jóval bővebb a választék, több mint négyszáz autó közül válogathatunk. Felsorakoznak a prémiumok, több tucat ezredforduló körüli Audi A4, A6, A8, pár darab E46-os BMW, de akad néhány pápaszemes Mercedes és első generációs ML is. Persze, jól gondoljuk meg, mielőtt valami ilyenbe vágnánk a fejszénket. Ne az idegeink tartalékaira hagyatkozzunk, hanem pénztárcánkéra.
A realitás talaján maradva már jobb választásnak tűnik a japán armada: Honda CR-V-k és HR-V-k, Nissan X-Trailek és Toyota RAV4-ek keresik új gazdájukat. Közülük talán a HR-V az egyetlen, amit kevésbé vinnék terepre, az X-Trail pedig adag jóindulattal terepjárónak is nevezhető. A Nissannak ez az előny átfordul hátrányra, ha hosszabb távokat tennék meg autópályán, így végül arany középútként a RAV4 lehet a legjobb választás, bár itt meg a hátsó üléssor szűkösségével kell megbarátkozni. Ennyi pénzért főleg első generációs példányokba ülhetünk bele, így oda kell figyelni a rozsdára. Hiba lenne kihagyni ebből a szórásból az ezredforduló utáni Suzukikat, amikből ugyan sokat nem találni, de szinte az akkori teljes modellpaletta rendelkezésre áll. Klímás Wagon R+-ok, Lianák és Ignisek (=Subaru Justy) közül lehet választani.
Ha inkább valami hétköznapi európai autóra vágyna, akkor tök jó választás lehet még a kettes Panda 4x4 is, egyszerű viszkokuplungos összekerékhajtással. Rövidtávon – kiviteltől függően – négyen-öten is elférnek benne, bár akkor sok hely nem marad a csomagoknak. Az alap Pandához képest az összkerékhajtáson és a nagyobb hasmagasságon kívül az a különbség, hogy a leggyengébb benzinmotorral (1.1) nem lehetett kapni ezt a típust. Az 1,2-es sem egy erőgép a hatvan lóerejével, de alacsony fordulaton talán nem annyira nyomatékszegény, mint az erősebb, de könnyen lefulladó 1,3-as Multijet és a modern dízelek nyűgjeitől sem kell tartanunk. A csomagtérajtó szokott problémás lenni, és ahogy telnek az évek, érdemes egyre jobban figyelni a rozsdára is. A választék nem túl nagy, a keretbe a cikk írásának pillanatában két autó fért bele.
Nem maradhat ki a Volkswagen-csoport sem, tucatnyi újkori első generációs Octavia 4x4-ből lehet válogatni, bár mind elég sokat futott és 1,9-es PD TDI dízel. Mivel összkerekes szedánt csak a nyűgös, 1,8-as turbómotorral lehetett kapni, így adja magát, hogy a hazai kínálatban csak a sokkal népszerűbb kombik közül válogathatunk. Igényesebb, de leheletnyivel drágábban fenntartható IV-es Golf, vagy kupola Passat is akad szép számmal, itt 4Motion a haldex rendszerű összkerékhajtás kulcsszava. A sláger természetesen itt is az 1,9 PD TDI, de Passatból akad a problémásabb 2,5 V6 TDI dízelből is. Benzines annyira nincs, hogy egyedül az ultra ritka W8-as Passatot találtam, azt is alkalmi áron.
Bátrabbak itt sem maradnak érzelmi alapon hozott döntés nélkül: egy jó Alfa 156 Crosswagon épp' egymillió alatt? Esetleg egy viszkokuplungos Jaguar X-Type V6-os benzinmotorral? Sokaknak még ma is csábító lehet egy Renault Scénic RX4-es is, de azt szintén inkább azoknak ajánlanánk, aki szerelmes a rinocérosz külsőbe, és hajlandó tűrni a nyűgjeit.
Összkerekes autót 1-2 millióig
Itt már igazán komoly összegek forognak kockán, így már a komolyabb prémium SUV-kba is belekóstolhatunk, sok az X3-as és az X5-ös BMW, terítékre kerül TT-től Allroadig szinte a teljes Audi-paletta, de még 4Matic Mercedesből is (szinte csak E és ML osztály) van közel száz darab. Itt szinte csak egyéni vérmérséklet és ízlés dolga, hogy mit választ. Én személy szerint a rohadós Mercik és az unalmas Audik helyett inkább egy még elfogadható méretű első generációs X3-ast fognék magamnak, akár a jóval ritkább benzinmotorok valamelyikével. Nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy ezeket az autókat megszerezni a legkönnyebb, fenntartani már egy egészen más kérdés.
Itt a prémium kategória küszöbén még halkan megjegyeznénk a Subarut is. Forester-dömping van már 1,3 milliótól, de Imprezából is nagyon sok van már egymilliótól és Legacy-ket is találunk ebben az ársávban. Sokan akarnak szabadulni ezektől az autóktól, mert sajnos nem az alacsony fogyasztásukról híresek a bokszermotorok, a dízelek ráadásul még konstrukció-hibásak is. Talál néhány tucat Volvót is, de zömében 300 ezer kilométer fölötti futásteljesítménnyel jelennek meg találatok V70 Cross Countrykról/XC70-ekről, XC90-esekről és S80-asokról.
Ha a leglogikusabb választást keressük, az a Suzuki SX4/Fiat Sedici duó lesz. A vasaló-Swift platformjára épült autók szinte csak jelvényben különböznek egymástól. A leggyengébb, 1,5-ös benzinmotort kivéve volt 1,6-os benzinessel, 1,6-os PSA eredetű és 1,9-es (vagy 2 literes) Fiat-eredetű dízellel a típus. ABS kockára, csomagtérburkolat alatt kezdődő rozsdára, és a csörömpölő váltóra figyeljünk oda. Már 1,3 millióért foghat ilyen autót és, ha szerencsés, tényleg viszonylag kevés kilométer van benne. Jobb, ha tudja, hogy ideális esetben egy 150-180 ezret futott SX4 beltere még eléggé rendben van, szóval, ha ennyi kilométerrel széfoszló üléskárpitokat lát, gyanakodjon.
Szinte furcsa, hogy az olcsóságáról híres Dacia Duster csak ebbe a kategóriába került bele, pedig viszonylag jól tartják az árukat, összkerekeset még ebben az árkategóriában is csak kettőt találtunk a cikk írásakor. Kisebb, javarészt könnyen orvosolható típushibáiról itt írtunk, de inkább várjon egy kicsit, vagy költsön többet kétmilliónál, ha Dustert szeretne.
Ha nagy, összkerekes SUV-t akar ennyi pénzért, ismét Távol-Keleten lesz a racionális megoldás. Második generációs Honda CR-V-k tucatjai vannak már 1,3 millióért, pár százezerrel többért szintén második generációs Hyundai Santa Fét, vagy a testvérét a KIA Sorentót is kinézheti magának. Megszámlálhatatlanul sok Toyota RAV4 van a piacon, közel kétmillióért már a harmadik generációból is válogathatunk. Igazán jó Mitsubishi Outlandert lehet, hogy inkább az első generációból fog találni, de utódjának testvérmodelljei, a Peugeot 4007 és a Citroën C-Crosser elég rosszul tartották az árukat az alacsony eladott darabszám miatt, így már 1,7 millió forintért találni belőlük.
Hasonló méretű SUV-nak jó választás lehet a Chevrolet Captiva (vagy csak ötszemélyes testvére, az Opel Antara), de örüljön, hogy csak dízelt talál a kínálatban, a benzinesek vagy gyengék (2,4), vagy túl sokat fogyasztanak (3.0 V6). A dízelről jó tudni, hogy a 2,2-esben már változó geometriájú a turbófeltöltő. Bármelyiket is válassza, minden esetben kijön kétmillió forintból, hiszen a gyári alkatrészellátás csak 2025-ig biztosított.
A VW-csoport népmárkái közé keveredve az újabb Golfok, Passatok és Octaviák mellett talál izgalmasabb autót is, például Škoda Yetit 1,7 milliótól. A gyártás eleji TSI motorokkal viszont csak óvatosan. Vezérműlánc, kokszosodás...Úgyis tudják már.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.