Ha nem riaszt a sok kultúra, ez neked egy cool túra
Szóltunk többször is, de lehet, hogy nem mindenkinek ment át az üzenet: olyan országkerülő túra közeleg, amilyen még nem volt. Megpróbáljuk még egyszer a kedvcsinálást, most máshogy. Ha bírod a hosszú autós túrákat, de az egybefüggő, hosszú szövegeket kevésbé, a legjobb helyen vagy. Cross Hungary kérdezz-felelek.
Miért olyan érdekes ez?
Leginkább azért, mert ez tényleg egy Magyarországot megkerülő országkerülő túra lesz. Amennyire az úthálózat engedi, folyamatosan az országhatáron egyensúlyozva megy majd; ugyan végig aszfalton, de alig használt, eldugott utakon, végig a peremvidéken. Önmagában ez ad egy neki egy sajátos romantikát, de nem csak ezért jó buli.
Hanem?
Megvan Thierry Sabine? A megszállott francia, aki addig járta a Szaharát, mígnem a nagy sivatagtúráiból megszervezte a világ legnevesebb tereprali versenyét, a Dakar-ralit. A Cross Hungary Thierry Sabine-je egy Dózsa György nevű fazon, akinek évtizedes hobbija, hogy Magyarország eldugott kastélyait, várait, kúriáit járja. Ennek a sokéves országjárásnak a hasznát élvezheti majd mindenki, aki végigcsinálja az első Cross Hungary kihívásait.
Akkor ez egy verseny?
Nem, inkább tényleg egy túra, de van egy versenyezgetős oldala is, ami pontra, díjakért megy. A rajtnál kiosztanak minden csapatnak (két fő: vezető és navigátor) egy itinert, abban lesznek feladatok (meglátogatandó ellenőrzőpontok, vezetéstechnikai, ügyességi betétek, stb.) és miközben egyik ilyenről mész a másikra, folyamatosan jönnek majd szembe a látnivalók, múzeumok, gyűjtemények, amiket meglátogat a mezőny.
Bármivel mehetek vagy ez egy belterjes veterános buli?
Az eddigi nevezők nagy többsége ugyan ritka és/vagy érdekes autóval jön, de ez nehogy elvegye a kedved, ha a tiéd nem olyan. Versenyszempontból van két nagy kategória (az 1999 előtti autók nosztalgia, a későbbiek hobbi járművek lesznek), de ez nem kell, hogy elriasszon, ha neked egy 2001-es Focusod van.
Mikor van ez?
Két körben megy majd a kerülés, lesz egy kelet-magyarországi és egy nyugat-magyarországi futam. A túra első fele Szobnál startol május 22-én, majd három nap, ezer kilométer és sok program után ér vissza a Dunához, 25-én Baján. Ennek állomásairól, látnivalóiról írtunk már részletesen ebben a posztban.
A nyugati kört augusztus 29 és 31 között futják Bátaszéktől Esztergomig, hétszáz kilométeren át. Pontosabban futjuk, mert valamilyen felállásban mi is ott leszünk majd a két túrán.
Lehet még nevezni? Drága?
Igen és igen. Még a május végi keleti körre is tudsz nevezni, csak át kell kattintani érte a verseny honlapjára, ott lépésről lépésre leírják, mit csinálj. A keleti kör ára 248 ezer forint/csapat, a nyugatié 198 ezer csapatonként. Csapat = két fő, egy autó.
Fontos részlet, hogy nem muszáj mind a két túrára nevezni ahhoz, hogy az egyiken részt vehess.
Még egyszer: mit kapok a pénzemért?
Előreláthatólag egy nagy alapossággal megszervezett autós túrát az ország olyan útjain, ahova jó eséllyel az életben máskor nem visz majd az utad. Sok kilométert, sok kultúrát. Olyan nevezetességek nyitott ajtaját, amiknek talán a létezéséről se tudsz. Szállást az estékre félpanzióval, díjkiosztó vacsit, sok ügyességi feladatot és remélhetőleg egy olyan autóbuzi társaságot, akik még a mélykultúrát is bírják.
Mivel az idei lesz az első Cross Hungary, nem tudjuk idelinkelni, hogy a tavalyi is de jó volt, de ha még győzködnéd magad, ezzel vagy ezzel a poszttal megtehed, na és persze van a túrának egy saját honlapja is.