Ezekkel az autókkal lett Kína villanyautós nagyhatalom

2019.06.02. 15:08

1,25 millió – ennyi plug-int és villanyautót adtak el Kínában tavaly, amivel magasan övék a legnagyobb piac a kategóriában. Ez még úgy is óriási mennyiség, hogy a 2018-as kínai villanyautó-piac legnépszerűbbjei között akad pár gnóm apróság.

hrth

Miközben Európában a szigorodó szén-dioxid-határértékek miatt a következő évtized várhatóan a fejvesztett villanyosításról szól majd, Kínában már most milliószám futnak villanyautók. Annyira mindenki előtt vannak ebben, hogy 2018-ban szűk négyszer annyi tölthető plug-in hibridet és full villanyos autót adtak el, mint a kategória második piacán, az USA-ban. Ez az 1,25 millió az ország teljes, 28 milliós újautó-piacához mérten is óriási érték. Mivel ezt a rekordot döntő részben hazai gyártók belpiacos autóival érték el, Európából alig ismert gyártók, számunkra irreleváns modelljeiről van szó. A cikkben végigmegyünk a tavalyi top10-en, amivel nagyjából képbe lehet kerülni arról, mit kell látni a számok mögött. 

Kína és az USA villanyautós eladásai az elmúlt években
Kína és az USA villanyautós eladásai az elmúlt években

Az árakat is odaírtuk az autókhoz, amik a párhuzamosan piacon lévő generációk, típusváltozatok és a felszereltségi szintek miatt néhol extrém tág határok között mozognak, de támpontnak megteszik. Ezen felül Kínában is vannak különféle állami támogatások plug-inekre és villanyautókra, amik még csökkentik az árakat a helyi piacon.

10. SAIC Roewe ei6 (plug-in) – 33 ezer eladás

Ára: 200-220 ezer jüan  (8,4 millió-9,2 millió forint)

33 ezer darabos eladással lehetett felférni a listára, ami önmagában a világ legnagyobb autópiacán nem egy nagy szám, de azért tegyük mellé, hogy ez csak ötezerrel kevesebb, mint amennyivel a Nissan Leaf megnyerte a villanyos eladási meccset tavaly Európában. A kínai top10 utolsója a sanghaji SAIC személyautós márkája, a Roewe egy szedánja, az i6 plug-in változata.

kínai villanyautók

A Passat-méretű négyajtós plug-inje a kevés nem full villanyos egyike a listán: egy turbós sorhármassal és a 82 lóerős villanymotorjával együtt 228 lóerőt tud, a top10 szempontjából viszont fontosabb, hogy csak villannyal 53 kilométert meggy el papíron, hála a 9 KWh-s akkucsomagjának. 

9. BYD Yuan EV – 33 ezer

Ára: 80-100 ezer jüan (3,3 millió-4,2 millió forint)

Ahogy sok más kínai autógyártót, a BYD-et is egy pofátlan klónnal ismertük meg errefelé a kétezres évek elején, ma pedig már Komáromban is van egy gyáruk. Na meg egy ideje ismerhetnénk arról is, hogy a Daimlerrel közösen visz egy kimondottan elektromos autók gyártására és fejlesztésére szánt vegyesvállalatot Denza néven, vagy akár arról, hogy a vállalat a villanybiciklitől a targoncán és buszon át a kamionig mindent gyárt. Villanyos autóban ők az élmezőny, ezen a listán még négy autójuk lesz.

edb

A Yuan egy kis kompakt crossover, ami amúgy ott van a kínai piacon nem villanyosként is, a tavaly jött villanyos kiadásnak pedig már most van több változata. A kilencedik helyet a listán az alap EV360 szedte össze. Ez a 115 lóereje mellett 300 kilométeres hatótávot tud, igaz, ehhez pakoltak bele akkumulátort rendesen: egy 42 kWh-s csomag van benne. Az idén érkezett drágább testvére, az 535-ös már 400 kilométer fölött tud a plusz ötven lóereje ellenére.

8. BYD Tang Hybrid (plug-in) – 35 ezer

Ára: 240-330 ezer jüan (10-13,8 millió forint) 

A BYD eleve plug-innek készülő városi terepjárója, a legdrágább autó a top10-ben. Az előző generációja három éve a világ legjobban fogyó plug-in hibridje volt, de hogy ezen a listán még ott lehet, azt a tavalyi generációváltásnak köszönheti. Az új Tangot az az Európából igazolt Wolfgang Egger rajzolta, aki az Alfánál és az Audinál is sokat alkotott formatervezőként.

BYD-Tang

A Tang konnektoros hibridjének van egy sornégyes, turbós kétliteres motorja, de tisztán villannyal is elmegy kerek száz kilométert NEDC-ciklus szerint. Ehhez van benne annyi akksi, amennyit egy kis villanyautóba szokás tenni: 24 kWh-s a csomag, ez hajtja két villanymotorját: az első tengelyé 150 lovas, a hátsóé 240. Idén már lesz belőle full villanyos is a kínai piacon: 500 kilométeres hatótávval, 4,5 másodperces 0-100-zal és akár hét üléssel is.

7. BYD Song (plug-in) – 37 ezer

Ára: 176-274 ezer jüan (7,4-11,5 millió forint)

Még egy BYD, még egy konnektoros hibrid, amibe a benzinesen felül még két villanymotor is kerül. A Song egy 4,5 méteres crossover, azaz egy mérettel van a nagy testvér Tang alatt.

nfn

A Song DM tavaly kapott egy hajtást is érintő faceliftet. Nem tiszta, hogy a hetedik helyet melyiknek köszönheti inkább, de a piac szempontjából relevánsabb infó, hogy mit tud a frissebb: a turbós 1,5-öst egy-egy 148 lóerős villanymotor támogatja, amik magukban is elviszik a Songot – akár 80 kilométert is mehet anélkül, hogy bekapcsolna a benzines. 

6. JMC E200 – 39 ezer

Ára: 80-90 ezer jüan (3,36-3,78 millió forint)

A JMC se kis név a kínai autógyártásban, ismerős lehet például arról, hogy a Ford helyi vegyesvállalatát viszi. Na meg ismerős lehet az olyan szégyenfoltjairól is, mint az oldalágon hozzájuk köthető Landwind, ami egy Evoque-klónnal hozta rá a frászt nemrég a Land Roverre. A cég egyetlen autója a listán az E200.

z5nzt

Mivel az E200-nak tavaly volt a generációváltása és van belőle egy egész pofás, sok szempontból más paraméterekkel bíró sportváltozata is, rejtély, a kiadásai milyen arányban dobták össze a hatodik helyet érő 39 ezres eladást. Az idén kapható új E200 mindenesetre egy 3,65 méter hosszú, 41 lóerős villanymotorral szerelt apróság, méretéhez képest egész nagy akkucsomaggal: 29 kWh-s, ami 255 kilométeres hatótávra elég neki.

5.  JAC iEV – 42 ezer

A statisztikák nem pontosítanak konkrét modellre, a 42 ezer eladást valószínű a teljes JAC iEV modellcsaládra kell érteni. Ez így egész tág, tavaly már harmadik éve a piacon volt az iEV6E, ami egy 3,5 méteres csapotthátú és tavaly jöttek ki az iEVA50-nel, ami pedig egy kompakt szedán.

nt

Az iEV6E egy igazi városi kisautó, hasonlóan a lista több tagjához. Képességeiben elég minimalista, a hatótávja például csak 150 kilométer és lóerőből is csak 80 jutott neki. Tavaly kapott egy emelt hasú, kicsit morcosabb változatot, ami Sport néven fut. Az iEVA50 (a képen) a JAC egy már bejáratott családi autójából, a J5-ösből készült villanyváltozat. Ez már egy komolyan vehető villanyautó: két akkucsomaggal kapható: a 47 kW/h-s állítólag 330 kilométert, a 60 kW/h-s 500 kilométert megy el egy töltéssel.

4. BYD e5 – 43 ezer

Ára: 220-230 ezer jüan (9,2 millió forint)

Megint egy BYD. Az e5-ös viszonylag régi szereplője a kínai villanymezőnynek. 2015-ben mutatták be, azóta szépen fogy, de a kínai kormány villanyautózást ösztönző új irányelvei meglátszanak a friss számain: tavaly megduplázta eladásait 2017-hez képest.

bfgd

Egy 220 és egy 300 kilométer hatótávú változatból áll a 4,7 méteres villanyszedán kínálata. Ahogy a lista többi szereplője, úgy természetesen ez is a helyi piacon fogy, állítólag a taxisok között különösen elterjedt.

3. BYD Qin (plug-in) - 45 ezer

Ára: 150-300 ezer jüan (6,3-12,6 millió forint)

Eleve nem fogyott rosszul, de a tavaly jött generációcsere a harmadik helyig vitte a BYD plug-injét. Az új Qin Pri is Wolfgang Egger munkája, és a paraméterei alapján egy korrekt családi szedán ez is. 25 centi híján ötméteres, van egy 154 lóerős turbós 1,5-öse, plusz egy 150 lovas villanymotorja. A lista többi tagjával ellentétben ezt nem nagyon szabályozták le: 5,9 másodperces nulla-százat és 200 km/h-s végtempót írnak hozzá. De amiért a listán helye van az, hogy a 14 kWh-s akkucsomagjával tisztán villannyal is el tud menni 80 kilométert.

bfd

2. Chery eQ – 46 ezer

Ára: 170 ezer jüan (7,1 millió forint)

A gyártó, ami erős saját kínálata mellett a Jaguar-Land Rover vegyesvállalatát viszi Kínában, szintén egy kisautóval van ott az élmezőnyben. Annak a szupermininek a villanyváltozatáról van szó, aminek első generációja még egy Matiz-klón volt, és amiért a GM persze támadta a Chery-t, de hiába. A második generációs QQ-nak is van még egy ilyen beütése, ahogy az abból készült villanyváltozatnak, az eQ-nak is.

bevr

Az eQ nagy lemaradásban követi a győztest: 46 967-et adtak el belőle tavaly Kínában. Csak centikkel súrolja felülről a 3,5 métert, méretéhez pedig villanymotorja sem a legerősebb a mezőnyben: 57 lóerős. A hatótávra 200 kilométert ígér a gyártó.

1. BAIC EC – 90 ezer

Ára: 120 ezer jüantól (5 millió forinttól)

Ha nem pörgött volna fel tavaly piszkosul a Tesla Model 3 gyártása (146 ezer eladásuk volt), a BAIC-é lett volna 2018 legnagyobb darabszámban eladott villanyautója, de ezzel a 90 ezerrel végül a globális piac második és a kínai piac első helye lett az övék az EC-vel.

A képen a tavaly augusztusi modellfrissítés előtti EC
A képen a tavaly augusztusi modellfrissítés előtti EC

Az EC-sorozat már 2017-ben is megnyerte a kínai villany top10-et. Akkor 77 ezer eladással, amihez képest - az általános felfutást látva - a tavalyi 90 ezer nem egy kimagasló eredmény. A globális legnagyobb konkurensekhez (Model 3, Nissan Leaf) képest a BAIC EC sikeres alapváltozata (ez is inkább egy modellcsalád) egy mopedautó: 3,7 méter hosszú, egy 60 lóerős villanymotor van benne és gyárilag 120 km/h-ra korlátozzák a végtempóját. A 30 kWh-s akksijának hála 260 kilométeres hatótávot ezzel is tud. Ezek már az augusztusi modellfrissítés utáni változat paraméterei, de a tavalyi eladásokban még van sok az ennél szerényebb képességű elődből is.

Fél év nagyon sok idő ezen a piacon, ez lista az idei eladásokat nézve kicsit máshogy nézne ki. Már látszik, hogy idén is millió fölött adnak majd el Kínában villanyautót, de - hacsak nem prudukálnak idén is pokoli erős utolsó hónapokat - a nagy növekedés mintha megállt volna ezen a piacon. Akit érdekel a friss lista, itt talál számokat az első hónapokról.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.