Számtalan módon lehet kutyával-macskával autózni, de csak úgy érdemes, hogy a jószág és a gazdája is túlélje a kocsikázást. Kíváncsiak voltunk, hogy csinálják a profik – hasznos tippek masszív labdafüggő drognyomozóknak és díjnyertes pózereknek.
Lehet úgy is utazni, hogy csak beülteted a kutyát a hátsó ülésre. Ha nem zavar, hogy egy vészfékezésnél kitöri a nyakát (egy előre zuhanó bernáthegyi a tiedet is), jó megoldás. De ha szereted az ebet, meg te és az utasaid is élnétek még egy kicsit, netán megspórolnál egy 50 eurós bírságot (Németországban és Ausztriában ennyit ér a szakszerűtlen kutyaszállítás), érdemes körülnézni kedvenc kisállatboltodban. Kombiban, ötajtós kocsiban a térelválasztó rács a csomagtartóban utazó kutya és gazdájának legjobb barátja. Se a csomag, se a blöki nem esik a nyakadba. Masszív hámokkal a biztonsági övhöz is lehet csatolni Buksit, a kutyaszállító doboz is jó megoldás lehet, ha jól van elhelyezve, rögzítve.
A profik akár naponta többször is kutyástul ugranak a kocsiba, érdemes őket megkérdezni, hogyan szállítják a kollégájukat egy házkutatáshoz, mire kell figyelniük, amikor fél Európát átutazzák, hogy újabb serlegekkel bővítsék a gyűjteményt. Lehet-e rendőrkutya az a blöki, amelyik nem szeret utazni? Tényleg kabátot adnak nyáron a vastag bundájú berni pásztorra a kocsiban?
Sárközi Bernadett még nem volt se főtörzszászlós, se bűnügyi kutyavezető, amikor kutyás barátokkal utazva egy kisebb autóbalesetet élt át utasként. A történet tökéletes illusztráció, miért nem hajlandó ma már ülésen utaztatni a kutyáit: a hátsó ülésen ült a kutyájával, mikor egy jégfolton megcsúszott a kocsi, és természetesen a környék egyetlen villanyoszlopának ütközött. Szerencsére nem volt nagy a tempó, így a dalmatát még jó reflexszel el tudta kapni, ami ugyan megakadályozta, hogy a kutya a szélvédőnek vagy a műszerfalnak csapódjon, viszont így kettejük súlya nyomta előre az első ülésben utazót (a kilencvenes években még nagyon sok autóban nem volt hátsó öv).
Egy ilyen balesetnél fellépő erőkre jellemző, hogy a csattanás után nem volt a kutyán a nyakörv, pedig az korábban fel volt csatolva – egyszerűen lerepítette a lendület. A másik hátsó utas kutyája pedig olyan sokkot kapott az ütközéstől, hogy amikor a sofőr kinyitotta a hátsó ajtót, hogy megnézze, mindenki rendben van-e, a kutya kétségbeesetten kiugrott a kocsiból és a közeli mezőre rohant – szerencsére épp nem jött másik autó, ami elüthette volna.
A Pest Megyei Rendőr-főkapitányság kötelékében szolgáló Bernadett a szolgálati (de nem csíkos-kék lámpás, ahogy rendőrül mondják, rendőri jelleg nélküli) Škoda Yetiben mutatta meg, hogyan utazik Körte kutya és többi kollégája. Mint megtudtuk, Körte labdafüggő, többek közt ez teszi munkakutyának alkalmassá – jól motiválható egy kis labdázással. Imád dolgozni és utazni, az egyedileg gyártott ketrec második otthona – ha tudna bánni az imbuszkulccsal, már berendezte volna lapra szerelt bútorokkal.
Bár elsőre úgy tűnik, a rendőrkutyák élete csupa móka és kacagás, a sok feladat, a masszív koncentráció stresszessé teheti a mindennapokat, így utazás közben nincs rajtuk a „POLICE” feliratos, láthatósági betétes hám – sosem lehet tudni, nem spannolták-e fel magukat annyira, hogy levezetésképpen nem akarják-e lerágni magukról azt. Meg aztán nem csak egy esetleg bélelzáródással járó nejlonlakomát kell elkerülni, fontos az is, hogy a szolgálati hám felcsatolása egyfajta blokkolóóra is: a kutyák onnan (is) tudják, hogy munka van, hogy megkapják a melós ruhát. Ezért, hogy ne zavarják össze őket, csak akkor adják rájuk a hámot, amikor ténylegesen dolgozni kell.
Ziegler Gáborék folyamatosan bővülő falkája, a Jacks and bears számtalan kutyakiállításon és -versenyen vett már részt rengeteg országban. A két Jack Russel terrier és a két és fél berni pásztor (a legfiatalabb még csak négy hónapos, alig nagyobb mint egy termetesebb plüsskutya, de hamarosan akkora lesz, mint a többiek, tehát NAGY) igazi díjhalmozók, de a sok kupához sok-sok hosszú autókázáson át vezet az út. Akár havonta többször is kocsiba pattannak, hogy órákat töltsenek úton, de a versenyek helyszínén is az egyedileg gyártatott alumínium ketrecben pihennek két kötelező műsorszám és bírákat lenyűgöző pózolás közt.
Gáborék több személyautót is használtak már kutyázásra, de a növekvő létszám miatt egy hétszemélyes Volkswagen Caddy Maxit neveztek ki csapatszállítónak. A leghátsó üléssorának a helyére tették a kívánságaiknak megfelelően gyártott alumínium ketrecet, ebben utaznak a berni pásztorok. A ketrec tetején a kisebb kutyák utaznak a saját dobozaikban – a Jack Russeleknek az alsó ketrecek túl nagyok, ez utazáskor veszélyes, mert ide-oda csapódhatnak a túl nagy térben. A dobozok mellett még csomagoknak is jut bőven hely. A harmadik sor üléseit bármikor visszaszerelhetik, ha hétszemélyesként szeretnék használni, de náluk a nagy család a kutyákkal együtt értendő.
A nagy termetű, vastag bundájú bernik számára nagyon fontos a jó szellőzés, ezért mindkettőnek jutott egy-egy a ketrecbe beépített ventilátor. Miattuk előfordult már, hogy mivel kánikulában a légkondi teljes gőzzel nyomta a hideget az utastérbe, az elöl ülő gazdák kabátban ülve próbálták a svájci hegyek klímáját idéző viszonyokat maguk számára is elfogadhatóvá tenni. Extrém melegben speciális hűtőmatracot tesznek alájuk, de van olyan is, hogy a kutyameleget egy kabát teszi elviselhetővé: a hűtőkabát előnye, hogy nem csak a fekhelyen héderező kutya hőmérsékletét tudja szabályozni.
Egy átlag kutyatulaj nem biztos, hogy masszív ketrecet építtet a szőrös haverjának, és talán a hátsó ablakokat sem sötétítteti le fóliával, de egy elválasztó ráccsal, becsatolható hámmal vagy egy megfelelően elhelyezett dobozzal már sokat tehet a biztonságért, melegben az ablakok árnyékolásával könnyítheti meg az állatok életét, hiszen a betűző nap még akkor is felmelegítheti a bundájukat, ha a klíma maximumon tolja a hideget.
Menet közben fékkel-gázzal óvatosan kell bánni, mert a kutyákat nem támasztja a jó oldaltartású Recaro, a dobozban folyton ide-oda csúszkálnak a hirtelen irányváltásoktól. Egyszer érdemes kipróbálni, milyen érzés egy szlalomozó autóban feküdni (egy kombi vagy kisbusz raktere pont jó lehet) – elég stresszes, na. 1-2 óránként érdemes megállni a kutyákkal, mozogni egy kicsit velük, és gondolom mondani sem kell, hogy a pisi-kakiszünetekben fektetett aknákat kulturált ember nem hagyja ott – minden normális kutyásnak lapul a zsebében a mentesítő nejlon zacsi. Etetni nem szabad út előtt-közben, mert csak felkavarodhat szegény jószág hasa, de itatni muszáj, pláne melegben.
A legfontosabb a végére maradt: kutyát NEM HAGYUNK a bezárt autóban, különösen nyáron nem. Kivétel, ha az embernek Teslája van, Musk és bandája kutyabarát szoftverfrissítéssel könnyítettek a gazdák dolgán:
Akinek nincs Dog Mode-ban üzemeltethető autója, az semmiképp se kínozza a kutyákat, a napon álló autóban percek alatt lesz olyan meleg, hogy abba a kutya vagy más kisállat bele is pusztulhat.