Itália legjava
FCA Heritage HUB
Mintegy háromszáz autó várja Torinóban, a Fiat egyik régi csarnokában kialakított kiállításon a látogatókat. Lancia, Fiat, Abarth és kisebb mennyiségben Alfa Romeo típusok szentélye az épület, mellette a cég saját restaurátorműhelyével. Számos prototípus, raliautó, sebességrekorder és más különlegesség áll szellősen elhelyezve – szerencsére elég sok információs tábla van, mert jó néhány kocsi mellett csak hümmög az ember, mit is lát pontosan. A hetvenéves Abarth jubileumi összejövése miatt mentünk Olaszországba, így kézenfekvő volt megnézni a cég hét, itt látható kocsiját is.
Szempáráztató gyűjtemény. Elöl Fiat Abarth 750 Record, tőle balra Lancia D50, a kis sárga pötty a Fiat 500 Coupé Zagato, a nagy fehér doboz a Fiat Oltre, tőle jobbra a Lancia Fulvia tanulmány – az utóbbi három kocsiból ez az egy példány készült.
Andrea de Cesaris 1982-es Alfa Romeo Forma-1-es kocsija áll középen, a bejárattal szemben. Mögötte már felsejlik a talán legizgalmasabb rész, a Lancia raliautók csoportja.
Elöl Lanciák, mögöttük két Abarth, majd nagy kupac Lancia megint – mi kellhet még? Az LC2 (2,6l V8, 700 LE, 360 km/h) és a Beta Montecarlo Turbo (11 példány készült, 1425-1773 köbcentis motorokkal, a legerősebb 500 lóerős volt) pályaversenyeken bizonyított 1979 és 1986 között.
A királyság! Lancia Delta HF Integrale, ECV2, Fulvia Coupé 1600 HF, Delta S4, Stratos HF és Rally 037. Még sosem láttam így egyben ezt a csoportot, a Lancia történetének egyik, ha nem a legdicsőbb fejezetét. Mondjuk nem csoda, az ECV2-ből ez az egy darab készült.
Látják a szélvédő felső sarkában a feliratot? Bizony ez egy 131 Diesel Abarth, a London-Sydney Maratonon indították. A mögötte álló, Miki Biasion által lerúgott Deltát megnézzük szemből is!
Az autó típusa olvasható a táblán, de a lényeg az apró betűs rész: ezzel a kocsival 11 nap, 4 óra és 54 perc alatt kevertek át Afrikán Fokvárostól Algírig, 1952-ben. A rekord azóta is él.
Formák találkozása. A Fiat Oltre 4,8 méter hosszú, 2,2 széles és 2,05 méter magas, akár másfél méter mély vízben is elmegy. A Lancia Fulvia témára 2000-ben készült tanulmány sajnos terv szintjén maradt – kár érte, részleteiben is nagyon igényes és szép.
Álljunk meg egy szóra. Hát ez micsoda? Passz. És a másik? Ez a Fiat Zicster– ennél hülyébb nevet nem találtak???? A Fiat saját dizájnrészlege álmodta meg a furcsa formájú bogárkát – és itt ilyenek gyülekeznek!
Talán az Autó-Motor valamelyik hetvenes évekbeli számából volt ismerős ez a pöttöm gép. A városi kisautó egyik lehetséges formáját igyekezett előre vetíteni a Fiat XI/23, 1972-ben. Elektromos hajtással!
Tizenhárom darab Fiat ESV 1500 (Experimental Safety Vehicle) készült 1972-ben és 73-ban, ezek voltak Európa első biztonsági autói, a technika főleg a 126-osból jött. Jobbra a 850 Special Idroconvert alapjaira készített City Taxi prototípus 1968-ból.
Két hét alatt dobták össze a Fiat Panda 4x4 Monster Truckot, ami félig Jeep CJ7 4200. Másfél méter átmérőjű traktorgumikon megy – egy reklámfilmhez kellett.
Nem véletlenül volt az 1920-as évek egyik autóipari úttörője a Lancia – ez Lambda Torpedo Ballon szűk hengersorú V-motorral, független első felfüggesztéssel és négykerék-fékkel készült. A hardtop felhelyezésével máris szedán lett belőle.
Fiat 130 Familiare. Négy készült, mind különböző, leginkább az Agnelli család tagjai használták őket. A mögötte álló Abarth 2400 Coupé Carlo Abarth saját kocsija volt 142 lóerős sorhatos motorral, kétszázas végsebességgel.
Lancia Trevi VX, azaz Volumex. Kétszer. Ebben a kísérleti kocsiban ugyanis két egyforma, négyhengeres kétezres motor van, kompresszorral. Gyakorlatilag megduplázták az első futóművet, motort és váltót – Giorgio Pianta műve erős volt és gyors, de túl nehéz, nem sikerült leváltania a 037 raliautót.
Lancia D25. Totálisan egyedi autó. Soha nem versenyeztek vele, mert Alberto Ascari egy monzai teszten életét vesztette. A cég kiszállt a sportautóversenyzésből és minden energiáját a Forma-1-re fordította, de ő kérte, építsenek még egy ilyen kocsit, hogy elindulhasson az 1955-ös Carrera Panamerica futamon – 1953-ban két D24 végzett az első és második helyen. A 3750 köbcentis V6 300 lóerős, transaxle elrendezéssel hajtja a hátsó kerekeket.
Lancia 12 HP Alfa. Nem Romeo, hanem a legelső kocsi, amely a Lancia nevet viselte; csak 1908-ban készült, valamivel több mint száz példányban. Ez egy sportváltozat.
A Lancia története 1907-től íródik, akkor kezdték a Tipo 51 jelű kocsi tesztelését, ebből lett egy évvel később a 12 HP Alfa – akkoriban szinte minden autó gördülő alvázként került egy felépítményeket készítő manufaktúrához, ezért a nagy formai változatosság.
Az FCA saját restaurátorműhelyében újították fel ezt az 1939-es évjáratú Lancia Apriliát. Megjelenésekor az egyik legkifinomultabb autó volt, önhordó karosszériával, körben független felfüggesztéssel, felülvezérelt V-motorral. Részt vett a Mille Miglián 2017-ben, az FCA Heritage főnőke, Roberto Giolito vezette.
Még egy igazán különleges darab: Lancia Superjolly „Spiaggina”. Sosem helyezték forgalomba az 1962-ben készült gépet, a gyárba látogató VIP vendégeket furikázták vele. 1978-ban kissé átalakították, amikor a pápa érkezett hozzájuk látogatóba.
Általában nagyon tetszetősnek találom a Lancia hatvanas évekbeli formáit, de ez az egyedi Flaminia Loraymo szerintem feltűnően csúf, pedig nem kisebb tervező, mint Raymond Loewy munkája. Az alumínium karosszériát a Motto készítette Torinóban.
Abarth 1000 Monoposto. A cég századik sebességi – ez esetben gyorsulási – rekordját szállította a 982 köbcentis, 105 lóerős gép, amelynek 225 km/h a vége. 1965 őszén a leggyorsabbnak bizonyult negyed mérföldön és 500 méteren is a 751-1100 köbcentis kategóriában.
Ez a Fiat Abarth 750 Record, amely a Fiat 600 műszaki alapjaira épült 1956-ban. 750 köbcenti, 47 lóerő, 190 feletti végsebesség. Hat világrekordot értek el vele, a 72 órás leintésig soha nem ment 140 alá az átlag.
A két szélső gép sem rossz, de a középső kettő a lényeg: Lancia Delta S4 Stradale és Rally Stradale. Hogy a rali világbajnokság B-csoportjába homologizálják a kocsikat, le kellett gyártani 200 utcai változatot, ezek ötször annyiba kerültek, mint a HF Turbo.
Delta HF Integrale Safari. A világ talán legnehezebb raliversenyét 1988-ban ezzel a géppel nyerte Massimo (Miki) Biasion. Látszik az autón, hogy kapott az arcára, nemcsak képletesen – elütöttek vele egy zsiráfot. Túlélte.
Mivel is zárhatnánk a sort, ha nem a Lancia Stratos HF-el? Az első, kifejezetten raliversenyzésre kifejlesztett autó, a Marcello Gandini által rajzolt karosszéria közepén a Ferrari Dino V6-os motorjával. Csoda.