Erre ne közlekedj a nyáron Budapesten
2020-ban is folytatódnak a vágányfelújítási munkálatok Budapesten, amelyek mint mindig, nyáron érik el a leglátványosabb, ámbár a legtöbb közlekedési nehézséggel járó fázisaikat. A villamoshálózat mellett a közutak felújítása, illetve tervezésük is folyamatos, azonban a mértékük elmarad az elvártaktól.
Vágányzárak
Június 13-án kezdődik a zuglói villamos kocsiszín előtti vágányhálózat átépítése miatti vágányzár, amivel a kocsiszínbe tartó és onnan kiálló villamosok útját könnyítik meg, mivel ezek ilyenkor a sínek kialakítása miatt elállták a Bosnyák téri csomópontot. A munkálatok idején a 3-as és a 62-es villamos helyett a Szugló utca és a Mexikói út, illetve Rákospalota MÁV-telep között, a 69-es villamos helyett pedig a teljes vonalon pótlóbuszok közlekednek. A Szugló utcai ideiglenes visszafogó váltó be- és kiépítésének idejére a 3-as villamos csak az Örs vezér tere között közlekedik és a pótlóbuszok is innen indulnak.
A Haller utca – Soroksári út kereszteződésében kiépülő deltavágány miatt a 24-es villamos már május 23-a óta csak a Soroksári útig közlekedik a Keleti pályaudvartól. Hozzá csatlakozik a 2-es villamos, ami június 13-ától rövidített útvonalon közlekedik, az első hétvégén a Boráros térig, majd pedig a Haller utcáig.
Megkezdődik a csepeli H7-es HÉV vonalán a Kvassay-híd felújítása is. A szerelvények helyett június 13-ától 23-éig a teljes vonalon, majd pedig az év végéig a Kvassay-híd és a Boráros tér között pótlóbuszok közlekednek a MÁV-HÉV Zrt. szervezésében. Ugyanakkor a többi HÉV vonalon is lehet kisebb pótlásokra számítani.
És természetesen, ha itt a nyár, akkor itt a nagykörúti villamosok pótlásának ideje. A 4-es és a 6-os villamosok a Petőfi híd, budai hídfő és a Karinthy Frigyes út közötti pályafelújítás miatt június 11-től a dél-budai végállomásoktól részben a Corvin-negyedig, részben a Petőfi híd, budai hídfőig pótlóbuszok közlekednek.
Útfelújítások
2020-ban további 12 főbb-, illetve tömegközlekedési útvonal felújítása várat magára, a már folyó (Mátyás király út, Szentendrei út), illetve a befejezett (Berlini utca, Pasaréti út) munkálatok mellett:
Kerület | Út | Szakasz |
I. | Hattyú utca | Széna tér - Kapás utca |
IV. | Rózsa utca | Görgey út - Árpád út |
VII. | Síp utca | Rákóczi út - Dohány utca |
X. | Bányató utca | Sibrik Miklós út - Tavas utca |
XI. | Péterhegyi út | Egér út - Neszmélyi út |
II. | Szarvas Gábor út | Kútvölgyi út - Tordai út |
XIII. | Göncöl utca | teljes |
XIII, | Dózsa György út | Váci út - Vágány utca |
XIV. | Ond vezér útja | teljes |
XIV. | Róna utca | Szugló utca - Erzsébet királyné útja |
XV. | Deák utca | teljes |
XIX. | Derkovits Gyula utca | Simonyi Zsigmond utca - Csokonay utca átjáró - Malomkő utca |
A beruházások értéke mintegy 5,7 milliárd Forint. A lista azonban korántsem biztos. A Rózsa utca, a Síp utca, a Péterhegyi út, a Göncöl utca, a Róna utca és a Deák utca esetében a jelenlegi tervek felülvizsgálatra kerülnek, amivel együtt ki tudja, hogy idén megkezdődhetnek-e a munkálatok az érintett útszakaszokon. Azonban jelenleg a közvéleményt inkább azok a beruházások tematizálják, amelyek idén nem kerülnek megvalósításra. Nagy port kavart a Fővárosi Közgyűlés azon döntése, miszerint a BKK és a Budapest Közút 2020-as útfelújítási programjaiból az alábbi 12 útszakasz és 1 zajvédő fal felújítását törlik:
A kivitelezési feladatok mellett évenkénti bontásban kerülnek meghatározásra a tervezési feladatok is, amelyeket szintén érintett a törlés:
Kerület | Út | Szakasz |
III. | Flórián tér | felüljárók |
VII. | Bajza utca | Damjanich utca - Városligeti fasor |
VIII. | Baross utca | Orczy tér - József krt. |
IX. | Vágóhíd utca | Soroksári út - Mester utca |
IX. | Közraktár utca | rakpart - Boráros tér továbbtervezés |
X. | Kőér utca | Üllői út - Gyömrői út |
X. | Basa utca | Ceglédi utca - Kőér utca |
X. | Fertő utca | Vajda Péter utca - Ceglédi utca |
X. | Vajda Péter utca | Könyves Kálmán körút - Fertő utca |
X. | Kozma utca | Jászberényi út - Új köztemető |
X. | Maglódi út | Jászberényi út - Sibrik Miklós út |
XI. | Szerémi út | Budafoki út - Dombóvári út zajvédő fal felújítása |
XI. | Márton Áron tér | fejlesztés |
XIV. | Fogarasi út | Kerepesi út - felüljáró |
XIV. | Nagy Lajos király útja | Bosnyák tér - M3 bevezető |
XVIII. | Nagykőrösi út | Hunyadi utca - Gesztenye utca |
XVIII. | Üllői út | Szarvas csárda tér - városhatár |
XX. | Vörömarty utca | Nagysándor utca - Előd utca |
Érdekes helyzetben van a XVII. kerületi Bakter utca. Szerepel a költségvetésben 56 millió Forint, ami a kivitelezésére lett elkülönítve, ugyanakkor ezt a végső elszámolásból kihagyták és az utca kapott egy a „folyamatban lévő útfelújítási programban marad” jelzőt. Pedig már 2011-ben is elég ramaty állapotban volt a Google utcaképe szerint. Vagy itt van például az Üllői út Szarvas Csárda téren túli szakaszának a tervezése, ami egyszerre szerepel a költségvetésben és a törölt utak listáján is.
Úgy tűnik, nem beszélhetünk túl nagy felületet érintő útfelújításokról. Főleg akkor nem, ha a Magyar Közút éves és nyilvános burkolatállapot adatait arányosítjuk Budapestre. Eszerint a Pest Megyei Útigazgatóság területén lévő utak 74,6%-a nem megfelelő állapotú. Természetesen a budapesti közúthálózat is folyamatos felmérés alatt áll, KARESZ adatai azonban nem érhetőek el nyilvánosan. Így tehát csak az a biztos, hogy a Budapest Közút által kezelt kb. 1000 kilométernyi kezelt útszakaszból idén mindössze 18,3 km kerül felújításra, ha a tervek felülvizsgálata és amennyiben szükséges a kivitelezési szerződések megkötése is gyorsan megtörténik.
A kivett utak költségei ugyanezen közgyűlés döntése értelmében részben a következő négy projekt során felmerült plusz költségeket hivatottak finanszírozni:
- Csömöri úti felüljáró + bruttó 44 mFt.
- Petőfi híd tanulmánytervezés, Gubacsi híd tanulmánytervezés, Ferihegyi gyorsforgalmi út fejlesztésének I. üteme és a Keresztúri úti felüljáró tervezésére + bruttó 26,5 mFt.
- 2-es metró és gödöllői HÉV összekötésének tervezése + 40 mFt.
- 3-as metró káposztásmegyeri meghosszabbításának tervezése + 1,2 milliárd Ft.
Kis korrekciókra és kerékpáros beavatkozásokra 300 millió forint körüli összeg jut a közgyűlés döntésének értelmében. Itt olyan beruházásokra kell gondolni, mint a körforgalmak kiépítése, gyalogátkelőhelyek létesítése, vagy buszsávok kijelölése.
Bármi is legyen az oka a költségek csökkentésének, 2019 óta mindössze 9 átépített útszakaszt adtak át (mint például a XI. kerületi Fehérvári út 1-1 szakaszát, vagy a XVI. kerületi Cinkotai utat), ami édeskevés egy ekkora városban. Az egyéni közlekedés térnyerése miatt a közutak kapacitása a végét járja, a növekvő forgalom pedig csak még jobban erodálja a kopórétegeket és az útalapokat. Mindeközben sok útszakasz egy egyszerű újraaszfaltozáson túl funkcióváltásra is szorul és félő, hogy a komplex felújítási szemlélet is áldozatául eshet a tervfelülvizsgálatok során a költségcsökkentésnek. És a legszebb az egészben, hogy a rossz utak nem válogatnak az emberek között, minden budapesti életét egységesen nehezítik meg, mégsem költünk rájuk eleget.