A Lada a vasfüggönyön innen státusszimbólum, a másik oldalán olcsó alternatíva volt, de az Óperenciáson túl az elnyomás szimbóluma lett, civil bojkottal, bontókalapáccsal űzve
Lehet a Ladát szeretni, utálni, de tény, hogy meghatározó gyártója volt az autóiparnak. Természetesen itt nem az innovációra vagy minőségre gondolok, még ha a korai 2101-ek hozták is azt a szintet, amiért a Fiat 124 az Év Autója lett. Sokkal inkább kulturálisan lett megkerülhetetlen szimbóluma a titkon a Nyugat dekadenciájára vágyó kelet-európai munkásosztálynak. Szekérhátnyi króm, fordulatszámmérő, bőr(nek látszó) kárpitok, az Ezeröcsikben pedig olyan combos ménes, hogy a csillagok is csíkokká váltak egy hetykébb fruttizástól...hittük ezt sokan.

Nekem is volt, szerettem. Egy csoda volt a váltója, és imádtam, hogy a kilincs vagy az önindító hangjáról felismerhető: ez bizony egy Lada. Abba a tévhitbe viszont sosem ringattam magam, hogy objektíven jó autó volna, mert megtanultam a helyén kezelni. Egy elnyomó, rossz rendszer terméke volt, és alternatíva híján, a legjobb, amit az átlagember elérhetett. Ezért volt a Tisza cipő is csúcsminőség, hisz akkor még mit sem tudtunk a Nike Air Jordanről.
Ahhoz persze, hogy a szovjet álom fenntartható legyen, csak kellett a palánk túloldaláról az a fránya nyugati valuta. Már a hetvenes években beindult a nyugati export, elsősorban Svédországba és Finnországba, de 1974-ben már Angliában is ott voltak Ladák, nemegyszer valuta helyett Coca-Coláért cserébe. A nyugat-európai sikereket látva született egy még merészebb terv: irány Amerika! 1977-ben a szovjetek alá is írtak Kanadával egy exportmegállapodást, természetesen ötéveset.
Az első modell a 2106, Kanadára optimalizált verziója volt, többek között nagyobb lökhárítókkal, Signet néven, ellenállhatatlan szlogennel:
4998 dollárért nincs más autó Kanadában, ami ilyen sokat adna, ennyire kevésért!
Kanada akkori legolcsóbb autójából 1978 májusában érkezett meg az első, nagyjából ezer darabos szállítmány. A következő évben ez a szám 5649-re nőtt, és ez a déli határ túloldalán is feltűnt: a New York-i székhelyű Satra Industrial Corp. meg is kezdte az előkészületeket a Ladák Egyesült Államokbeli importjára, de a terv 1979. decemberében gerelyként állt földbe.

A szovjetek megkezdték elnyújtott, sikertelen vakációjukat Afganisztánban, amire az USA importtilalommal, a nemzetközi közvélemény pedig többek között általános felháborodással reagált. A kanadai átlagember számára hirtelen az olcsó autóból a szovjet hadigépezet és az emberi jogok szisztematikus sárba tiprásának finanszírozását jelentette a Lada. Bár az import folytatódott, de a Signet szimbólum lett.
Kanada-szerte érték egymást a demonstrációk, hol békés termékbojkottként, hol samukalapácsos autóbontásként. A Toronto Star díjnyertes, baloldali nézeteiről és rámenős stílusárólt ismert oknyomozó újságírójáról, Richard "A Borz" Brennanről készült a Lada-bojkott mára ikonikus képe is. Brennan a torontói Kingston Road egyik benzinkútján próbálta megtankolni Ladáját, de Neil Shepherd, a kút tulajdonosa ezt megtagadta.

Shepherd nem volt ezzel egyedül, megannyi kút tulajdonosa érezte demokratikus kötelességének, hogy megtagadja a szolgáltatást a Lada-tulajdonosoktól. Bár a szikra az afgán háború volt, de a szovjetek egyéb jogtiprásai is demonstrációkat szültek, főleg a Kanadába menekült ukránok között, akik szintén a Lada-kereskedéseket választották helyszínnek. Ugyanúgy a Ladán vezette le a feszültséget több kanadai, amikor 1983 szeptember 1-én a Szovjet Légierő lelőtte a Korean Air Lines 007-es járatát.

A Lada így lett hát az elnyomás és jogtiprás szimbóluma, nem is véletlenül, hisz a nyugati export nagyban segített ezek finanszírozásában. Kanadában megmaradt azért sokáig a márka, a Niva az első évében rögtön tizenkétezret futott, de 1998-ra kifogyott a szufla, megjelentek az olcsó koreai autók, az oroszok pedig lehúzták a rolót.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
Év végére akár két modell is elérhető lesz.
- Hírek
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
A CATL úgyis erről álmodozik.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Tesztek
Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant
Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
