Az utóbbi évek egyik legnézettebb galériája Az autófotózás keleti romantikája volt. Kár lenne folytatás nélkül hagyni, ezért hoztunk egy újabb csokrot. Kezdésnek rögtön egy cirkuszi mutatvány medvével és Moszkviccsal
A keleti blokk reklámfotói sokszor elég nehezen értelmezhetők voltak. Hogy kerül például a Moszkvics 412 az erdőbe?
A 412-est egyébként 1967-től gyártották, ezerötös motorral. Külsőre alig különbözött elődjétől. A képen alig tűnik fel, de nem elég, hogy valahonnan előkerült két táncos, valaki a volánnál is ül
A 2101-es kereklámpás, avagy a Gombszemű ma is kedvelt veterán, és évtizedekig meghatározta a hazai utcaképet. Az azonban kevésbé egyértelmű, mi történik ezen a fotón: a talicskába helyezett ásón könyöklő srác csodálja a miniszoknyás lányt, de érdemi munkavégzésnek nincs nyoma
Ugye emlékeznek még erre a zsiráfos képre az előző válogatásból? Nyilván igen, hiszen aki ezt egyszer látta, többé ki nem törli a retinájából. Pedig van ennél is feljebb...
Bizony-bizony: a Nivának a sivatagi homokdűnék sem jelentenek akadályt. Ahol egy teve elmegy, ott egy Lada is. A Niva amúgy még ma is létező típus, csak már 4x4-nek hívják. 1977 óta íródó története során külseje alig változott. Vadászok, erdészek és hobbisták kedvelt modellje
Nem a bajszos szovjet Mitch Buchannon igyekszik menteni, ez a nyugatnémeteknek szánt Lada Niva California reklámfotója. Kézzel lehajtható viniltető, fehér maszk, magas oldalfalú terepgumik speckó felniken - volt itt minden, mi szem-szájnak ingere. Később gallytörő rácsot és más stílusú felniket kapott a California 2
A korabeli fotók hangsúlyozzák a Ladák sokoldalúságát. Családi horgászathoz kimondottan ideális a 2105-ös kocka. Alapvetően 1,3-as szíjasok voltak, de aztán készült belőle 1,5-ös is. És ki ne tudná, hogy a 2105 alapjaira épült a legendás raliváltozat, a VFTS
A 2104-es, azaz a kocka kombi zöldségesek, szobafestők és más, sokat cuccolós szakmák képviselői körében is népszerű volt. Alapesetben a katalógus szerint 630 literes a csomagtere, de az üléseket ledöntve 1200-ig bővíthető. Ma sem számít kevésnek, de vajon tényleg befogad két szörfdeszkát, komplett vitorlával?
Az Ezeröcsi, vagyis a 2103 számomra egyértelműen a legszebb Lada mind közül. Igazi státuszszimbólum volt a maga korában, ilyet nem osztottak akárkinek. A géptetőn Edyta Maria Piecha (született: Édith-Marie Pierha) lengyel származású szovjet-orosz táncdalénekesnő, körülötte zenekara. Edyta Franciaországban született, fellépett a New York-i Carnegie Hallban is. Körülötte zenekara, a fotó egy turnén készült
Ha pedig már hírességek és Ladák. A képen Steve Davis élő snooker-legenda, aki az 1982-es Lada Cars Snooker Classic negyeddöntőjében 147-es breaket lökött. Méghozzá az elsőt, amit televízió közvetített. Eredményéért egy 1600-as Lada volt a jutalma, erre utal az SD147 rendszám is. A tornát amúgy nem ő nyerte, a döntőben kikapott Terry Griffiths-től
Mivel várja egy igazi úriember szíve szerelmét? Naná, hogy virággal, és persze Lada Samarával. Így biztos a siker
Amikor a lóerők találkoznak: a képen egy Izs 2125 Kombi. A modellt az első szovjet ferdehátúként emlegették, ebben a tekintetben nagyjából egy évtizeddel előzte meg a Samarát. Csak éppen sokkal inkább nevezhető kombinak, mintsem valódi hatchbacknek. Amúgy a Moszkvics 412 módosított alapjaira húzták fel az izsevszkiek. Hazájában hamar népszerű lett, majd az Izs első exportmodelljét faragták belőle
A Zaporozsec-rokon Luaz 969M belsejében borzalmas volt a zaj, fékezéskor pedig igen veszélyesen viselkedett. A szovjetek célja amúgy egy könnyű, de terepen is jól használható jármű megalkotása volt, természetesen a hadsereg számára. Később a halászattal, vadászattal foglalkozó társaságok is megvehették. A képen látható vadásznak nemigen sikerül célba vennie a vaddisznót, nagyon elment az irányzék
Fotó: Picasa
Ez itt a RAF 2203 Latvija. Volt belőle különkiadás az 1980-as moszkvai olimpiára, a lángot is kísérték vele
Szintén egy RAF, de már a 977 IM. Az alap 977-es tízszemélyes volt, a mentőautóba négy fő és két hordágy fért be. Akkori mércével mérve igen nagy, 2445 köbcentis sornégyes motorja a Volga M21-ből származott, 75 lóerőt tudott
Ha azt mondom, UAZ, a legtöbben katonai vagy erdészeti járművekre gondolnak. Pedig akár egy egész zenekart is elszállít. Hadd szóljon!
És miért ne lehetne akár igazi bulimobil is az UAZ-ból. A fiatalok szemmel láthatóan élvezik
ZAZ-968A, vagy ahogy a legtöbben ismerik, Zaporozsec. A képen nem az autó a szürreális
Ha a Ladához passzolnak a zsiráfok és a tevék, akkor miért ne lehetne Zaporozseccel szafarira menni? Ez az autó megállt a zebránál
Hé, paraszt, melyik út megyen itt Moszkvába? Kamazzal bármelyik! Az 5410-est 1976-tól egészen 2006-ig gyártották, külön változatok készültek mérsékelt, trópusi, valamint sarkvidéki éghajlati körülményekre. Utóbbi elvileg mínusz ötven Celsius fokig működőképes maradt. A Kamazok V8-asa 210 lóerőt és 639 newtonméteres csúcsnyomatékot tudott, 10850 köbcentiből
Kakukktojás. Audi 80-asok a moszkvai rendőrség kötelékében
Mi most egy Volgával búcsúzunk, de az internet még mindig tele van hasonló képekkel. Érdemes rákattintani az Автомобили СССР oldalára