Az alkatrész, amit el kellett ereszteni
Sokszor a szem előtt lévő dolgok is rejtve maradnak. Az autón is van egy halom alkatrész, ami anélkül végzi a dolgát, hogy a hétköznapi ember észrevenné. Ilyen a vízelvezető csatorna, egy filigrán pödrés a tetőlemez szélén, ami megakadályozza, hogy a kövér cseppekbe összeállt esővíz ki-beszálláskor az ember nyakába folyjon.
Zavaró, hogy ma mégis odafolyik, rá az ember szakállára, telefonjára, be a szövetkabát gallérja alá, pedig a 80-as évekig kvázi sztenderd volt országtól, márkától és szegmenstől függetlenül minden autón. Éppen illeszkedett rá az ujj, lehúzott ablaknál remekül lehetett bele kapaszkodni. Amerikában az ólomszánkók (lead sled) átépítésénél külön szakfogás ezek behegesztése, mert zavaró lehet, mint a farpofák közé csapott kard pengéje - megtöri a gömbölyded formát. A Porsche 911-eseknél ugyanez a helyzet: egész a 996-os generációig megvolt az eresz, most százával vannak youtube-videók arról, hogyan kell eltüntetni, eltussolni, mintha ott se lett volna.
Ácsi, mondta a kiszögellésekre allergiás ideológia, ez a levegőáram nemkívánatos elhajlásait okozza, és hátráltatja a gépezet működését: az első, vízelvezető csatorna nélküli autó az 1986-os Ford Taurus volt, ami sok tekintetben egyébként is egy forradalmi konstrukciónak számított, ezt a nyolcvanas évek Hondái követték, olyanok, mint a '89-es Accord. Ekkorra már a gyártástechnológia fejlődése lehetővé tette, hogy kevesebb, hajlított panelből álljon össze a kocsiszekrény, így a tető és az oldallemez közé könnyen beilleszthető csatorna is eltűnt, azóta már másba kell kapaszkodni.
Jóllehet az eredeti probléma nem szűnt meg, eső azóta is esik, foltos lesz tőle az ember ruhája, a hidegtől lúdbőrözik a csupasz teste, mégis szinte minden gyártó meghajolt az új trend előtt. Ez főleg azért baj, mert az autók nem függőleges felületek által határolt tömbök már, így csak még jobban bever az eső. Azért kivétel is akad, pl. a 2015-ös Ford Mustang kabrió vászonteteje úgy van kialakítva, hogy az ajtó fölötti részen egy V-alakú varrás elvezesse a vizet.
Ekkora feneket keríteni egy ilyen bagatell alkatrésznek nyilván fölösleges, főleg, ha a többség az egész autó működésével sincs tisztában, csak vakon megveszi újra és újra. Mégis lesznek olyanok, akik ezek után nem tudják majd nem észrevenni a diszkrét csíkot a régi Porschék halántékán, és zavarni fogja őket a formai tökéletlenség, de biztos akad majd olyan is, akinek heuréka-pillanat lesz ránézni egy-egy régi autóra, ja, hát ezért fut rajtuk az a króm kontúr.
Retró elemek között a helye, a fehér oldalfalú gumikkal és a fűzött felnikkel együtt megbukott, menesztették, de minimum elrejtették. A kocsiszekrényen belül találtak neki helyet, így búvópatakként csoroghat benn a moslék, egészen addig, amíg el nem dugul, és rohasztani nem kezdi a szerkezetet. Az eresz maga nem fog hiányozni senkinek, elfelejtjük, és aki épp dolgozik rajta, csiszolja, fel-le szereli, az is legfeljebb annyit mond majd rá, hogy pain in the ass.