Ha van poszterautó, amit nem fényesre polírozva kell elrakni a garázsba, hanem pályanapon nyúzni, akkor az a Porsche 911 GT3. Az első csak 1999-ben jelent meg, de voltak előzményei.
Mi más is lehetne az oka a hegyes 911-esnek, mint a motorsport? A Porsche az FIA Group 4-es szabályrendszerének megfelelő autót készített, amihez ekkoriban szükség volt homologizációs példányokra. A 911 Carrera RS 2.7 hathengeres, léghűtéses bokszermotorja 210 lóerős és Bosch machanikus befencskendezős. A 911S-hez képest szélesebb hátsó kerekek vannak rajta és ennek megfelelően a sárvédők is izmosabbak. Mindennél menőbb a kacsafenék-spoiler a hátulján. 1075 kg a Touring modell, de felárért még 100 kilóval könnyebb Carrera RS állt elő. Vékonyabb anyagból készült a karosszéria és az üvegek is, a lehető legtöbb hangszigetelést kidobták belőle, kényelmi extrákról meg hírből se hallott. Az első 911 Carrera RS mára legalább akkora érték, mint a Szent Grál. Csak gyorsabb.
Fotó: Porsche / Porsche
Így kékben szinte csak egy 911-es, de a Rubinstern nevű pornó lilában már sokkal felismerhetőbb volna a 964 Carrera RS. Mint minden Carrera, ez is a mexikói Carrera Panamericana verseny után kapta a nevét, az RS pedig a német rennsportra, vagyis a pályaversenyzésre utal, nem is túl finoman. A bevált recept szerint a 964-esen is könnyítettek alumínium karosszériaelemekkel, magnézium felnivel és még pár felesleges holmival, így a Carrera 2-nél több mint 150 kilóval könnyebb. 3,6 literes bokszere 260 lóerős, rövid áttételű Getrag váltó van rajta és sperr. A Nordschleifén 8 perc 23,12 másodperc alatt szalad körbe.
Fotó: Porsche / Porsche
Követve a mintát, a 993-as is pont úgy készült, mint előtte az összes többi modell. Tehát 1995-ben fogták az aktuális 911-est, majd kívül-belül jöhetett a felesleg ledolgozása, a könnyítés 1280 kg-nál állt meg. Háromrészes alufelnik, Biltsein gátlós futómű és fix támlás kagylók kerültek bele. A 3,8 literes, hathengeres, még mindig léghűtéses bokszermotor 300 lóerős és ezzel 4,7 másodperces a 0-100-a. Amerikában nem forgalmazták és úgy általánosságban sincs sok esély összefutni vele a szomszéd utcában, mert alig több mint ezer darab készült.
Fotó: Porsche / Porsche
Ha valamiről biztosan lehetett beszélni a 2000-es évek hajnalán, akkor az az első vízhűtéses Porsche 911 és a tükörtojás lámpái. A 996-os jó alap volt minden egyre nagyobb hangerejű kocsmai elmélkedéshez, de az elvitathatatlan, hogy ez lett az első igazán jó 911-es. 1999-ben jelent meg a Mezger-motoros 911, ami a FIA GT3 kupa homologizációs autója, tehát továbbra is inkább egy szelídített versenyautó, amivel tréler nélkül lehet eljutni a pályáig.
Fotó: Porsche / Porsche
Hans Mezger, a Porsche legendás motortervező mérnökéhez kapcsolódik az első GT3-as motorja is, amit aztán még sokáig reszeltek. A 3,6 literes bokszer szárazkarteres, furata 100 mm, lökete pedig 76,4 mm és közeli rokona a 911 GT1 motorjának. Karosszériája a Carrera 4-esé, de ültetett futóműve, az átrajzolt lökhárítók és a hátsó szárny miatt nagyon érezni rajta, hogy itt valami messze többről van szó. Az első változatában 360 lovas GT3 súlya megállt valamivel 1,4 tonna alatt.
Fotó: Porsche / Porsche
Walter Röhrl 7 perc 56,33 másodperces időt ment vele a Nürburgringen és ez már csak azért is volt szenzáció, mert 8 perc alatti időt utcai autóval ekkoriban nem látott még a világ. Azért itt már fontos volt, hogy ne csak az érezze jól magát a GT3-asban, aki célgépet keres és ennek megfelelően a kényelem irányába is el lehetett tolni picit a belteret. Csak minek. A GT3 a Clubsport csomaggal az igazi, amikor benne vannak a fix kagylóülések, hatpontos biztonsági övekkel, mögötte pedig ott figyel a mászóka.
Fotó: Porsche / Porsche
2006-ban jött az új GT3-as, már a 997-esből, aminek újdonsága a továbbfejlesztett “zero lift” aerodinamika, tehát az autón lévő spoilerek kizárólag leszorítóerőt termelnek és semmi olyat, aminek emelő hatása volna, így csökkentené a tapadást. Az RS modellek közül ez volt az első, ami elektronikusan állítható felfüggesztést kapott, a PASM (Porsche Active Suspension Management) pályára hangolt változata került bele. Hiába hízott (1395 kg) és hiába lett sokkal barátságosabb autó, a Nürburgringen azért tudott javítani vele Walter Röhrl, mégpedig 7:42-es időre.
Fotó: Porsche / Porsche
3,6 helyett már 3,8 literes a Mezger-motor a frissített változatban 435 lóerővel. Átdolgozták az aerodinamikai elemeket és elérhető hozzá a lift kit, amivel meg lehet emelni az autó orrát fekvőrendőrök vagy hasonló akadályok előtt, de a lényeg továbbra is a kézi váltó és a 8500-ig forgó szívómotor.
Fotó: Porsche / Porsche
Elbúcsúzott a híres sportmotor és kizárólag duplakuplungos automatával volt elérhető kezdetben a 991 GT3-as először 475, majd 500 lóerővel. Utóbbi már 4,0 literből és azért kellő kárpótlás a 9000-ig kitolt piros mező is a fordszámmérőn. Még fiatal volt a GT3, amikor 2014-ben kiderült, hogy a hajtókar rögzítőcsavarja miatt visszahívásra van szükség, több autó ki is gyulladt. A Porsche motorcserével és a garancia kibővítésével oldotta meg a problémát. Hogy mi a helyzet a mindenható köridővel? 7 perc 12,7 másodperc.
Fotó: Porsche / Porsche
Egyes pletykák szerint Jerry Seinfeld, az amerikai humorista és Porsche fanatikus ötlete volt a 911 R feltámasztása. Megkereste ezzel a dizájner, Grant Larsont, akinek vázolta a szárny nélküli GT3-as ötletét, mely az 1967-es 911 R utóda lenne, kizárólag Seinfeld számára. A állítólag Porsche elutasította az ötletet, végül 2016-ban mégis megjelent a 911 R, de csak 991 példányban.
Fotó: Porsche / Porsche
Alapból fehér vagy ezüst színben volt elérhető, belül barna bőrbe és tyúklábmintás szövet kárpitba húzott kagylóülésekkel. Roppant stílusos autó, de a legjobb az egészben az újonnan tervezett 6 sebességes kézi váltó. Utóbbiért született meg igazából a 911 R, válaszul azokra a fanyalgó szavakra, amiket a PDK-s GT3 miatt kaptak.
Fotó: Porsche / Porsche
Amíg a 911 R ára az egekbe emelkedett, addig a Porsche felismerte, hogy a purista modell igazából bomba siker, így elkészült a GT3 Touring Package és opcióként a sima GT3-ashoz is elérhető lett a kéziváltó (az amerikai vásárlók 70%-a rá is ment erre a lehetőségre). Itt érkezett vissza oda a GT3-as, ahonnan indult: a gép, ami vezetőből pilótát farag.
Fotó: Porsche / Porsche
Kettős keresztlengőkaros felfüggesztését a Le Mansi-i 911 RSR-től örökölte, a 4,0 literes szívó bokszere pedig a 911 GT3 R és 911 GT3 Cup modellekből. 510 lóerős és 470 Nm nyomatéka van, ami mindkét esetben épp egy 10-essel több, mint korábban. További két részecskeszűrő van a kipufogójában, de ezzel együtt is könnyebb (-10 kg) az előző rendszernél. A kéziváltós GT3 1418 kg, a PDK-val 17 kilóval nehezebb.
Fotó: Porsche / Porsche
Légellenállási együtthatója 0,34, mert a tervezés fő szempontja itt is a végtelen tapadás. Hátsó diffúzora négyszer annyi leszorítóerőt termel, mint korábban és az állítható, motorsportosan hattyúnyakú szárny is sokkal hatékonyabban préseli az útra a GT3-at. Rendelhető hozzá 90 literes tank és a pályanaphoz szükséges kellékek mind ott vannak a Clubsport csomagban (bukócső, hatpontos övek és tűzoltó készülék).
Fotó: Porsche / Porsche
17 másodperc. Ennyivel gyorsabban ér körbe elődjénél a 992-es GT3 az átalakított nyomvonalú, 20,8 kilométeres Nordschleifén. 6 perc 59,927 másodperc, ennyi kellett csak az új Porsche 911 GT3-nak. De ez mind aligha lényeg. Ami viszont fontos, az az öröm, hogy van még 9000-et forgó szívómotoros, akár kéziváltós sportautó, amit csak azért nem kell tréleren kicipelni a pályára, mert az autózást imádó mérnökök tudták, hogy ebből úgysem akar majd kiszállni senki.
Fotó: Porsche / Porsche
Majdnem 50 év alatt a Porsche 911 kifejezetten pályára szánt, szívómotoros sportautója pillekönnyű 210 lovas gépből 510 lóerős, 9000-ig forgó célszerszám lett, ami valamilyen különös oknál fogva még mindig kaphat rendszámot. Az öt évtized, a generációk és az ínyenceknek való GT3 alapú 911-esek viszont nem változtattak azon, hogy ez az a poszterautó, amire leginkább megéri vágyni és öröm birtokolni.
Fotó: Porsche / Porsche
Ha van poszterautó, amit nem fényesre polírozva kell elrakni a garázsba, hanem pályanapon nyúzni, akkor az a Porsche 911 GT3. Az első csak 1999-ben jelent meg, de voltak előzményei.