A Mazda MX-30 alakja vitathatatlanul mai, most mégis 1981-ből tűnt fel egy elfeledett koncepció, mely akár szellemi elődnek tekinthető. És a Milánói Dóm előtt készült gyári fotó sem véletlen, a japán cég sok szálon kapcsolódik az olasz formatervező hagyományokhoz.
Kétterű kocsiszekrényben négyszemélyes kabin, képernyő műszerek helyett, két nagy ajtó oldalt és egy hátul, jövőbe mutató, de már a kor színvonalán megvalósítható hajtáslánc és kiemelkedő légellenállási együttható: ez leírás tökéletesen ráillik az MX-30-ra. A képen azonban olyan részletek is feltűnhetnek, mint a bukólámpa, a csak bal oldalra szerelt külső tükör vagy éppen a manapság nem divatos aranybarna fényezés. Ez az MX-81 koncepció, mely már negyven éves, mégis könnyű elhinni, hogy a két autót összeköti valamiféle kapocs.

Az MX-81 az első Mazda eXperimental projekt volt, a szám pedig az 1981-es Tokiói Autószalonra utal, ahol bemutatták. Akkoriban Matasaburo Maeda (Hepburn szerint írva a nevét) volt a formatervező részleg főnöke, de nem házon belül, hanem a Bertone stúdióval rajzoltatta meg a kupé prototípust – bizonyára ezért készültek Milánóban a fotói. Maeda san nem véletlenül fordult az olaszokhoz, hiszen már akkor a formatervező részlegen dolgozott, amikor az 1963-as Mazda Familiát formázta Giorgetto Giugiaro, a Bertone képviseletében. Azzal indult a japán gyár és az olasz formatervező házak együttműködése, melynek máig érezhetőek hatásai.
Mindez persze rég a múlt ködébe veszett, hiszen az 1,5 literes, 130 lóerős turbómotorral elképzelt MX-81 annyira túlmutatott mindenen, amit akkoriban a Mazda készített, hogy közvetlen folyománya nem került utcára. Ám tavaly, a cég 100 éves évfordulója, és az MX-30 bemutatója kapcsán valakinek eszébe jutott a prototípus – és kiderült, hogy megvan az még az egyik raktárban. 2010 óta ráadásul Matasaburo fia, Ikuo Maeda felel a formatervezésért a Mazdánál.

Az ifjabb Maeda azt meséli, hogy bár középiskolásként ott volt, amikor signore Giugiaro Hirosimába látogatott a Familia tervezése kapcsán, de nem akart apja nyomdokaiba lépni. A Steve McQueen-féle Le Mans című film hatására indult mégis autós pályára, tanult formatervezést, és lépett be 1982-ben maga is a céghez. De valószínűleg rossz lehetett a viszonya apjával, mert elmondása szerint úgy vett RX-7-et, és látogatott vele a szülői házba egyik alkalommal, hogy fogalma sem volt arról, az idősebb Maeda tervezte a sportkocsi vonalait.

A tavalyi évre ugyan már rányomta a bélyegét a koronavírus, ám ez nem akadályozta meg Maeda sant és munkatársait, hogy ha már ráakadtak a kapocsra, mely az MX-30-at harmonikusan beilleszti a Mazda történelmébe, akkor ennek emléket állítsanak. Ráléptek a régi kulturális hídra és egy olasz műhelyt bíztak meg a helyreállítással, akik mindent megtettek az eredeti alkatrészek mentéséért, majd elkészülhetett a régi fotó modern mása, immár az MX-30 társaságában.

A történet gyökerét azonban mélyebben kereshetjük, van ugyanis még egy, ma is élő szerelője az olasz műhelyek és a japán autógyárak kapcsolatának: Hideyuki Miyakawa. Japán embertől talán szokatlan kalandvággyal ő nem a biztos életpályát választotta, hanem egy 125 köbcentis motorkerékpárt, aminek nyergében világ körüli útra indult 1960-ban, egy barátjával.

Ennek részeként Torinóban hosszabb időre megállt, az autószalonról tudósított japán szaklapok számára, ott ismerkedett meg későbbi feleségével, Maria Luisa Bassanoval, aki olasz-japán tolmácsként dolgozott. És ott ismerkedett meg az ekkoriban talán a csúcson járó olasz autószabászatokkal, a Ghiával, a Touringgal és persze a Bertonéval. Hazatérve egy családi kapcsolaton keresztül találkozott Tsuneji Matsudával, a Mazda elnökével, az alapító Jujiro fiával, és vázolta neki, milyen előnyökkel járhatna az olasz formatevezők bevonása a japán gyár munkájába. Hát így került oda a Bertone, így Giugiaro, és így alakult, hogy bár mostanában maguk tervezik az autókat, a Mazda a máig nagy hangsúlyt fektet az olasz formatervezés hagyományaira, az ott lefektetett elvek követésére – és szerintem ezt érezni az autóikon.
Ha már előkerült az MX-81 és a restaurálása mellett döntöttek, film készült erről és a történet szereplőiről. Ugyan olasz és japán az elhangzó nyelv, de angol a felirat – érdemes rászánni egy negyedórát.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Tesztek
Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!Bemutató: Jaecoo 7 PHEV - 2025.
A gánti bauxitos talajon, természetes terepen nyúztuk a kínai Range Rovert, a plug-in hibridként is kapható Jaecoo 7-et.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Tesztek
10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)
A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.
