35 év alatt az M3-as BMW 1200 kilós, 200 ló körüli sportkupéból 1,8 tonnás, 510 lóerős, összkerékhajtású pusztító lett.
Mint minden legendás sportmodell, úgy az M3-ast is a versenysport harcolta ki, amiért ezúton is hálásak vagyunk. A BMW-nek minimum 5000 darab homologizációs autóra volt szüksége ahhoz, hogy a Német Túraautó Bajnokságban, tehát a DTM-ben indulhasson. 1985-ben a Frankfurti Autószalonon be is mutatták a BMW Motorsport 3-asát, amibe nem volt elég egyszerűen egy erősebb motort pakolni.
Fotó: BMW / BMW
S14-es kódú, négyhengeres motorja hengerenkénti pillangószelepes és a korai változatokban még alulról karcolta a 200 lóerőt, hozzá a Getrag váltóját csatlakoztatták, dog leg fokozatkiosztással, hogy a 2-es és 3-as egy síkba essen. Mindennek a csúcsa a 2,5-ös Sport Evolution, ami 235 lóerőt ad le 7000-es fordulaton. Vékonyabb üvegezése van, nagyobb pókhálós felnijei és könnyen felismerhető az állítható szárnyról és splitterről, a ködlámpa helyére tett fékhűtő tölcsérekről valamint arról, hogy mindig ezek a legdrágábbak.
Fotó: BMW / BMW
Látványosan szélesebb sárvédőket és átdolgozott lökhárítókat pakoltak rá, de a jobb aerodinamika miatt a C oszlopot is megdöntötték. Ehhez üvegszálas panelt használtak, így 40 mm-rel emelkedett meg a csomagtérfedél, de sokkal lényegesebb, hogy a rajta lévő szárny jól dolgozhasson. 0,33-ra csökkent a légellenállási együttható és javult az autó stabilitása. Itt ép egy kabrió van, ami igazán ritka, hiszen a kevesebb mint 18 ezer darab M3-asból mindössze 786 példány lett rongytetős.
Fotó: BMW / BMW
1994-ben, tehát két évvel a kupé bemutatása után érkezett meg az E36 M3-as négyajtós változata, hogy betöltse az űrt, ami az E34 és E39 M5 között maradt. A második M3-as szinte már sleeper, hiszen az aerodinamikus tükrökön és az egyedi felniken kívül csak néhány apró M3 logó árulta el a sportmodellt. A frissítéssel érkezett a 3,0 literes helyére az S50B32 321 lóerővel és hatos kézivel. Az amerikai modellek szerényebb teljesítményű motort kaptak a helyi normák miatt.
Fotó: BMW / BMW
Egyesek szerint a valaha volt egyik legjobb M3-as a kizárólag British Racing Green-ben készült GT, mely egy 356 darabos homologizációs kiadás. Splitter került rá és hátsó szárny, alumínium ajtókat kapott, első és hátsó merevítőket, valamint keményebb első futóművet. 30 kg-mal lett könnyebb a sima M3-asnál. A motorja új vezérműtengelyt és nagyobb kompressziót így 7100-as fordulaton 295 lóerő jött ki az S50B30-ból.
Fotó: BMW / BMW
S54B32. Ez a harmadik M3-as BMW motorjának kódja, amit álmomból felkeltve is azonnal tudok, mert ennél kevés szól csodálatosabban. A sorhatos, klasszikusan hengerenkénti pillangószelepes sportmotor elforog akár 8000-ig, de a 343 lóerejét is nem sokkal előtte adja le. Az E46 M3-at a 2000-es Genfi Autószalonon mutatták be és ez volt az az autó, amin a mai napig meghatározó M-es folklór elemei megjelentek. Megint izmosabb a karosszéria, kopoltyúja van az első sárvédőkben és négy kipufogóvége.
Fotó: BMW / BMW
Limuzin nem készült belőle, viszont kabrió szerencsére igen, hogy nyitott tetővel is élvezni lehessen. Néha olyan merész kombinációk jöttek ki, mint a kívül és belül is élénk, Laguna Seca kék M3-as. A kézi és az automata változatokban is a hatgangos Getrag 420-as váltó van, de utóbbi esetben egy makrancos elektrohidraulikus szerkezet éktelenkedik rajta.
Fotó: BMW / BMW
7 perc 50 másodpercet ment a Nordschleifén a BMW M3 CSL, mely 110 kilóval könnyebb a mezei változatnál. A karbon tetőpanellel önmagában 7 kg-ot spóroltak és a tömegközéppontja is lejjebb került. Az aerodinamikus lökhárítók, csomagtérfedél és a diffúzor miatt 50%-kal több leszorítóerőt termel. A 3,2-es sorhatost 360 lovasra masszírozták.
Fotó: BMW / BMW
Csak a kétajtós 3-asok karosszériája volt elég merev az M3-ashoz, de ezeknél is előfordulnak kellemetlen repedések a hátsó bölcső felfogatási pontjánál. Mégis készült egy M3 Touring koncepció, mely végül nem valósult meg, de úgy tűnik a világ mostanra megérett rá, ezért mostanra bővülhet a menü.
Fotó: BMW / BMW
1,8 tonnásra hízott az M3 kabrió, mert nem csak nagyobb lett, de háromrészes keménytetőt is cipel magával. Nem a motoron múlott, hiszen a 4,0 literes S65-ös V8-as könnyebb lett a korábbi hathengeresnél és nyilván erősebb is, 420 lovas. 7 sebességes, duplaluplungos váltóval megvan neki 5,1 másodperc alatt a 0-100. A kupé sietősebb, az 5 tizeddel gyorsabban lezavarja a sprintet.
Fotó: BMW / BMW
Már a retinaszaggató narancs szín is megüzeni, hogy az M3 GTS nem a mindennapi sportkupé. A motor itt 4,4 literes és 450 lóerős, a fékeket az AP Racingtől jöttek, a belteréből pedig kipakolták a hangszigetelést, cserébe van benne két kagylóülés és bukócső a hátsó pad helyén.
Fotó: BMW / BMW
Aki nem csak másodmagával szeretne rettegni, annak készült a GTS motoros CRT, tehát Carbon Racing Technology. A négyajtós M3-as legsúlyosabb változatából 67 darabot készítettek és míg a GTS több mint 130 kilóval könnyebb a sima kupénál, addig az M3 CRT csak 68 kg-ot fogyott. Igaz, van benne egy jelzésértékű hátsó ülés és néhány kényelmi extra is.
Fotó: BMW / BMW
2014-ben nem csak a turbókorszak köszöntött be, hanem az új név is: M4. Az S55-ös 3,0 literes és két turbó lélegezteti, így a teljesítmény az alapmodellben 431 lóerő. A fekete vesés, szívdöglesztően pókhálós felnis Competition 450 lovas, de ennél fontosabb, hogy áthangolták az egészet, ezért sokkal jobb vezethetőséget ad a fekete vese és logók mellé.
Fotó: BMW / BMW
460 lóerő, 280 km/órás végsebesség és 3,9 másodperces gyorsulás. Ez a sokkal inkább pályanapokra szánt M3 CS számokban.
Fotó: BMW / BMW
Vízbefecskendező rendszerrel felszerelt motorja kereken 500 lóerős és 600 Nm nyomatéka van. 3,8 másodperces sprint és 305 km/órás végsebesség, hogy a katalógusadatok is rendben legyenek. Az M4 GTS a pályára szánt, de ritkasága miatt valószínűleg aligha használt, kikönnyített (1510 kg) és kicsövezett gép, egy nagy rakás karbonnal.
Fotó: BMW / BMW
Kiválóan alkalmazkodott közönságes hód a vízi életmódhoz, jellemzően természetes élőhelye a fás vízpart. A kanadaiakkal ellentétben az európai hódra nem jellemző a heves gátépítés, de a fadöntésekkel jelentős károkra képesek. Kizárólag növényi táplálékot fogyaszt és a metszőfogai folyamatos növekedése miatt a szüntelen rágásra szüksége is van. De mindegy is, mert ez itt az új M3-as és M4-es, ami megmaradt a hathengeres turbómotornál, de itt már S58 kóddal.
Fotó: BMW / BMW
480 lóerővel és kéziváltóval is lehet kapni, de van hátsókerekes Competition is 510 lóerővel és 3,9 másodperces gyorsulással. A duplakuplungos váltót a 8 sebességes ZF automata váltotta. Erre már csak azért is szükség volt, mert ez az első M3-as, ami elérhető összkerékhajtással is (nyugi, leoldható az első hajtás, hogy biztos elmenjen keresztbe). Nem csak a futóművet, de a motor kenési rendszerét is át kellett dolgozniuk, annyival súlyosabban mennek az M xDrive-os M3-asok. Szentségtörés? Szerencsére van még bőven M3, amiért rajonghat a Szent Sperrdiffi Egyház.
Fotó: BMW / BMW